Nu de temperatuur weer onder nul komt merk ik dat onze V40 bijna niet meer wil starten.
Tijdens de zomer is onze V40 uitgelezen en gereset vanwege een storing in het airbagsysteem. Toen bleek dat er 2 gloeispiralen niet goed meer waren. Tijdens de beurt is dit meteen vervangen. Ook de andere 2 zijn meteen vervangen.
Nu wil de auto bijna niet meer starten als hij koud is. Vooral 's morgens een probleem. Als hij warm is of b.v. later op de dag is er geen enkel probleem.
Ik gloei 's morgens meerdere keren voor maar dat haalt niets uit. De startmotor moet ruim 10 seconden draaien om de motor te laten aanslaan.
Acca laten nakijken en deze blijkt in orde te zijn.
Iemand een idee wat het kan zijn.
Op het forum las ik iets van kleppen stellen. Volgens mijn garage staan die goed afgesteld.
Mijn V40 is de 1.9 D 102 PK, bouwjaar 2001, phase 2, Europe sport edition. Km. stand is 255000 km.
Graag reactie.
1.9D start slecht als hij koud is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
- Edwin V.
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 27.09.2006 - 10:02
Vraag de garage om de compressie per cilinder te meten. Ik denk dat het daar in zit als de gloeispiralen goed zijn.
Edwin V.
XC60 D5 Black Sapphire Hartog Tuning
C70 2.4 Black Sapphire Rica Tuning
V50 2.0 Black Sapphire
XC60 D5 Black Sapphire Hartog Tuning
C70 2.4 Black Sapphire Rica Tuning
V50 2.0 Black Sapphire
- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
heeft de garage ze ook echt gesteld?
of gaat hij ervan uit dat het zelfstellende kleppen zijn?
gebeurt regelmatig dat ze denken dat dit type niet gesteld hoeven te worden.
of gaat hij ervan uit dat het zelfstellende kleppen zijn?
gebeurt regelmatig dat ze denken dat dit type niet gesteld hoeven te worden.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Ik ben bij de Volvo garage geweest.
Men heeft mijn computer uitgelezen.
Er kwam een hele lijst aan storingen uit. Vooral van de kachel.
Hij gaf mbt de gloeibougies aan dat er een storing in het relais zou zitten.
Ook zou daar een onjuist signaal van terug komen.
De compressie was goed. De gloeispiralen ook.
Volgens de garage stuurt het relais mogelijk niet de gloeispiralen aan en gloeit hij dus niet voor. Men wist het niet zeker en de auto zou moeten blijven staan. Relais zou achter de bumper zitten.
Mocht deze defect zijn dan zou het grapje ongeveer 400 Euro ex btw zijn.
Overigens mocht ik voor het deze diagnose bijna 40 Euro afrekenen.
Kan iemand dit bevestigen. Of heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad?
Men heeft mijn computer uitgelezen.
Er kwam een hele lijst aan storingen uit. Vooral van de kachel.
Hij gaf mbt de gloeibougies aan dat er een storing in het relais zou zitten.
Ook zou daar een onjuist signaal van terug komen.
De compressie was goed. De gloeispiralen ook.
Volgens de garage stuurt het relais mogelijk niet de gloeispiralen aan en gloeit hij dus niet voor. Men wist het niet zeker en de auto zou moeten blijven staan. Relais zou achter de bumper zitten.
Mocht deze defect zijn dan zou het grapje ongeveer 400 Euro ex btw zijn.
Overigens mocht ik voor het deze diagnose bijna 40 Euro afrekenen.
Kan iemand dit bevestigen. Of heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad?
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Gloeirelais geeft spanning in twee groepen naar de pitten bv 1/3 en 2/4 als een groep verkeerd is door bv een defecte gloeistift geeft hij storing aan ,hoeft dus niet direct het relais te zijn, beste is toch die pitten eruit en dan los op de accu aansturen dan kun je zien of ze mooi op de punt beginnen met gloeien doen ze dit niet :vervangen.
Mogelijk dat ik fout zit maar volgens mij hangt het gloeirelai tegen het schutbord.
Ik zou simpelweg als hij koud is met een proeflampje op de stiften kijkken of ze spanning krijgen ,zelfs als de motor al loopt(koud) stuurt hij evengoed de stiften nog aan om de temp. in de verbrandingsruimte te handhaven.
Mogelijk dat ik fout zit maar volgens mij hangt het gloeirelai tegen het schutbord.
Ik zou simpelweg als hij koud is met een proeflampje op de stiften kijkken of ze spanning krijgen ,zelfs als de motor al loopt(koud) stuurt hij evengoed de stiften nog aan om de temp. in de verbrandingsruimte te handhaven.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
De gloeispiralen zouden allemaal nieuw zijn en vervangen in mei. Een kennis van ons is monteur en die heeft de auto in onderhoud.
Mogelijk dat de spiralen al defect zijn maar dat lijkt mij sterk.
Ik ben wel technisch maar geen automonteur.
Kan ik als leek de spiralen zelf testen? Evt zou ik wel het relais kunnen opzoeken en kijken of deze spanning geeft danwel de spiralen aanstuurt.
Ik hoor graag van jullie of ik dit zelf kan en hoe het relais eruit ziet en waar deze precies zit.
Mogelijk ook een uitleg om de spiralen eruit te halen.
Woont er iemand in de buurt van Waalwijk die mij zou kunnen helpen daarmee. Evt per PM.
Mogelijk dat de spiralen al defect zijn maar dat lijkt mij sterk.
Ik ben wel technisch maar geen automonteur.
Kan ik als leek de spiralen zelf testen? Evt zou ik wel het relais kunnen opzoeken en kijken of deze spanning geeft danwel de spiralen aanstuurt.
Ik hoor graag van jullie of ik dit zelf kan en hoe het relais eruit ziet en waar deze precies zit.
Mogelijk ook een uitleg om de spiralen eruit te halen.
Woont er iemand in de buurt van Waalwijk die mij zou kunnen helpen daarmee. Evt per PM.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
- Locatie: ede
als je je gloeispiralen wil testen of ze wel spanning krijgen moet je even met zijn tweeen zijn een pakt een spanningzoeker en zet die op de masssa van de auto en het puntje met het lampje op de gloeispiraal (waar hat draadje opzit )de ander zet dan het contact aan als het lampje gaat branden is je gloeirelais goed .
bij was hetzelfde probleem na drie dagen bij de volvo dealer weet ik hat probleem bij mij is het brandstoffilterhuis inwendig lek membraam ofzo bij lang stilstaan loopt iets brandstof terug gevolg slecht aanslaan .
ik geef met starten nu heel iets gas waardoor hij sneller aanslaat .
volgende maand ga het filterhuis vervangen.
p.s als hij aanslaat loopt hij meteen mooi of eerst hortend en stotend ?
veel succes.
bij was hetzelfde probleem na drie dagen bij de volvo dealer weet ik hat probleem bij mij is het brandstoffilterhuis inwendig lek membraam ofzo bij lang stilstaan loopt iets brandstof terug gevolg slecht aanslaan .
ik geef met starten nu heel iets gas waardoor hij sneller aanslaat .
volgende maand ga het filterhuis vervangen.
p.s als hij aanslaat loopt hij meteen mooi of eerst hortend en stotend ?
veel succes.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Hoe kom ik bij de gloeispiralen? Waar zitten ze.
En waar zit het relais?
Als hij aanslaat dan loopt hij meteen prima. Als ik na 5 minuten rijden weer start dan start hij meteen.
En waar zit het relais?
Als hij aanslaat dan loopt hij meteen prima. Als ik na 5 minuten rijden weer start dan start hij meteen.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40
De pomptiming kan er ook voor zorgen dat een diesel slecht start.. toch lijkt de diagnose van de dealer het probleem al helder gemaakt te hebben.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Daarom verwacht ik ook niet dat het de spiralen zijn maar het relais.michelm1978 schreef:De pomptiming kan er ook voor zorgen dat een diesel slecht start.. toch lijkt de diagnose van de dealer het probleem al helder gemaakt te hebben.
Waar op het schutbord zit deze als ik voor de bumper sta en staat er iets op?
Wat en hoe kan ik die meten of hij wel of niet werkt.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Op alle vier je stiften meten heb je op alle vier spanniing is je relai in orde ,mis je op twee siften de spanning dan is het relai defect.
Relais zit schuin boven je rembooster rechter zijde als je ervoor staat.
Relais zit schuin boven je rembooster rechter zijde als je ervoor staat.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Ik ga even kijken.hadico schreef:Op alle vier je stiften meten heb je op alle vier spanniing is je relai in orde ,mis je op twee siften de spanning dan is het relai defect.
Relais zit schuin boven je rembooster rechter zijde als je ervoor staat.
Staat er continu spanning op of alleen een bepaalde tijd na aanzetten contact. Ik neem aan dat de gloeispiralen niet continu spanning hebben en gloeien.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Worden aangestuurt met aanzetten duur is afhankelijk van de temperatuur na het aanslaan worden ze pulsgewijs aangestuurt om de verbrandingstemperatuur te handhaven ivm staionair draaien onder koude omstandigheden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
- Locatie: Waalwijk
Wordt die puls via het relais aangestuurd?
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29.11.2007 - 09:46
- Locatie: hechtel
Hoor je de "klik" bij het opzetten van het contact en bij het uitgaan van het voorgloeilampje?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.01.2009 - 00:10
ik heb ook eens gehad dat met kou de diesel aanvoerslang valse lucht trok. de motor moest dan lang doorstarten om weer diesel ujit de tank aan te zuigen. door met de handpomp de pomp voor te pompen kon ik de motor makkelijk starten na een aantal seconden. vervangen van een poreus stukje slang was uiteindelijk de oplossing. Geen idee hoe dat bij een x40 zit, dat was destijds met een citroen xm.
is maar een wild idee...
succes met het vinden van de oplossing
is maar een wild idee...
succes met het vinden van de oplossing
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal staan de kleppen te strak bij die motoren als ze als het kouder wordt slecht starten..
Even de klepspeling controleren dus.
De speling moet zijn
0,20 voor de inlaat kleppen
0.40 voor de uitlaatkleppen
Even de klepspeling controleren dus.
De speling moet zijn
0,20 voor de inlaat kleppen
0.40 voor de uitlaatkleppen