benzine toevoegen aan diesel?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

hoi,

ik heb gehoord dat als je benzine toevoegt aan diesel dat je octaangehalte dan hoger wordt. dan zou je een betere verbranding moeten krijgen, beter verbruik en meer motorvermogen. en hoe zit dat met aceton? ook daar zou het voor gelden?

wie heeft een idee dat dit waar kan zijn? wat zijn de ervaringen en bevindingen? ik ben benieuwd hoe het met ervaring zit?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Het enige wat ik je kan vertellen over benzine bij diesel doen, is dat het in de winter zorgt dat de diesel bij tanken minder zal schuimen...

In principe lijkt het mij een vaag iets, want een benzine motor heeft een ander principe qua verbranding... benzine zal eerder ontsteken door de gloeiplug, door de compressie zou de diesel pas ontsteken, dus of er enige vorm van meer motorvermogen mogelijk zou zijn weet ik niet...
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

mijn neef heeft ooit eens een halflege diesel volgedaan met benzine, dat ding vloog...toch voor 50 km........
bekijk mijn C30 project HIER!
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Denk maar zo, als het zo zou zijn dan zouden shell en de BP wel een nieuwe v-power/ultimate diesel aan de pomp verkopen met een bepaald percentage benzine erin.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

doen ze dat dan niet met de "betere" diesel en benzine? diesel heeft een octaangetal van ongeveer 50 en benzine 95 of 98, en nu heb ik gelezen dat ultimate een octaan heeft van 55. en bij die ultimate hebben ze het over een beter verbruik, schonere verbranding en meer vermogen. zou dan een beetje extra octaan in vorm van benzine niet hetzelfde doen als ultimate tanken?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Heb je google al eens geraadpleegd?
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Cojones schreef:Heb je google al eens geraadpleegd?
Zoek dan ook eens op cetaangetal......

(idd niet octaangetal)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Als diesel te koud word volgt er een chemische reactie waardoor er een soort van parafine ontstaat,( de zogenaamde vlokken).
Dit kan voor je motor nog niet zoveel kwaad maar de brandstoffilters vinden het niet lekker, die slaan dicht.
Het principe van de diesel is zelfontbranding.
Bij benzine lukt dat niet door de hoge klopvastheid.
Hierdoor moet men een vonk creeren om een boem te krijgen.
Hoe hoger het octaan gehalte hoe hoger de klopvastheid en dus minder kans op een mis fire.
Vandaar dat men in de racerij een hoog octaangehalte wil.
Men kan de motortemp dan opdrijven zonder dat er problemen met de ontsteking ontstaan.
De hoge motortemp uiteraart voor een beter rendament.
Dus als je benzine toevoegd aan de diesel ga je bewust dit effect opzoeken.
Je krijgt een instabiel mengsel en kans op motor schade.
Echter andersom is het minder schadelijk (dus perongelijk diesel bij de benzine.
Dit omdat je door de lage compressie geen ontbranding krijgt maar deze door een vonk word opgewekt.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Kijk even in de zoek functie, daar heb ik al een aantal keren uitgelegd wat winter en zomer spec is, maar benzine voegen we niet toe.

BTW, Je brandstofpomp vindt benzine ook niet zo lekker smeren.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

nordicman schreef:
Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Kijk even in de zoek functie, daar heb ik al een aantal keren uitgelegd wat winter en zomer spec is, maar benzine voegen we niet toe.

BTW, Je brandstofpomp vindt benzine ook niet zo lekker smeren.
Goed je zal dan wel een ander stofje gevonden hebben maar aan aantal jaren geleden knikkerde we er gewoon benzine bij.
En dat werd dan door de (Shell) leverancier aanbevolen.
Je kunt altijd nog een moeilijke en dure manier zoeken,want tijden veranderen.
Het is wel zo dat de laarste jaren de leveranciers zelf al ruim van te voren dat "andere"stofje ruim op tijd toevoegen.
Maar toen ik mijn loopbaan als monteur starte in het wat zwaardere materieel,moesten we het zelf doen als de winter wat vroeg inviel.
En ik heb toen heel wat ellende gezien,lees brandstof algetapt omdat b.v. een graafmachine zijn diesel voorraad na een paar weken weer vond.

Was trouwens wel lekker voor in de kachel :evil:
Over dat smeren heb je gelijk maar dat proleem heb je alleen als je belachelijk veel toevoegd MAW verkeerd tankt.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
puntnl
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 27.12.2008 - 22:50
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Hou er rekening mee dat moderne diesel geen zwavel meer bevat, hierdoor is het veel schraler dan de oude diesel. Doordat het schraler is, smeert het al veel minder goed dan vroeger.

Daar bovenop wordt er tegenowoordig biocomponent meegemengt die al minder stabiel is dan aardolie diesel. Risico op verzuring van de brandstof wordt alleen maar groter.

Als je ook nog benzine mee gaat mengen wordt de diesel nog schraler en daarnaast bereik je er helemaal niets mee.

Gevolgen voor common-rail diesel motoren zijn verhoogde slijtage van het brandstofsysteem, te weten brandstofpomp, injectoren e.d.
een C30 komt eraan, maar welke kleur is nog de vraag.
het wordt een C30 DRIVe 1.6D, cosmic white, zaurak DC, Falsterbo off black,hard load cover, AQS
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

Aceton tast vele kunstoffen aan. Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn.
240 DL 170000km LPG
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

imker schreef:Aceton tast vele kunstoffen aan. Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn.
bij de bouwmarkt is het te koop in kunstof flesjes van 500ml, das wel vreemd dan,toch?
maar 105ml op 70l diesel, eerst proberen dan praten, lijkt mij........

het verhaal van PUNTNL lijkt me beter tot z`n recht komen, de oude rotatie kan wel wat hebben tot frituurolie aantoe lukt wel maar de moderne comm.rail pomp zou ik niet te veel mee knoeien
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Vele kunststoffen, niet alle. Probeer Wikipedia eens, of Google. Groetjes! :)
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

nu de brandstof prijzen weer redelijk zijn zit ik op bp ultim, iets beter dan standaard diesel maar meer plezier van.
Tango met aceton geeft het zelfde effect, alleen het gekl**** met flesjes en spuitjes is minder
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
oldtimerboy
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.07.2010 - 17:57

V70 schreef: De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.

Het verschil tussen de zomer en winterspecificatie van diesel heeft NIETS te maken met het toevoegen van benzine :) wel met de destilatiespecs en het zogenaamde "cloud point" (dat is het punt waarop zich de eerste waskristallen vormen)
Ik heb 34 jaar in een raffinaderij gewerkt maar nog nooit heb ik 1 liter benzine zien toevoegen :)

Dit werd inderdaad wel gedaan bij zware machines om het starten in de winter te vergemakkelijken.

so far my 2 cents :)


:splat:
Beter een oude Volvo dan een jong koekblik :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Benzine vernield je commonrail dieselpomp!!!!
Nooit expirimenteren met die onzin dus!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Andersom doe ik het weleens met een oude auto, reinigende werking van diesel is geweldig! :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20756
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Sow he, weer een oude koe een mega schop naar boven geven. 8)

Neem voor de moderne motoren de raad van Ramon&Ramon absoluut ter harte.
En ik weet dat oldtimerboy, ook al ken ik hem niet, de waarheid spreekt. Dus geen benzine aan diesel toevoegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Niels_#
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09.05.2010 - 16:23
Locatie: Boven de rivieren

@Oldtimerboy: op Pernis gewerkt?

Het cloud point hou je onder controle met temperatuur, je zou dus ook je dieseltank kunnen verwarmen :lol: (tot zover mijn zeer beperkte kennis over cloud points :wink: )

Het verhogen van het octaangetal van je brandstof is bij een diesel totaal onlogisch. Het octaangetal geeft de mate van zelf ontbranden aan. Een hoog octaangetal geeft aan dat een brandstof moeilijk uit zichzelf ontbrandt en dat is bij een zelfontbrander (=diesel) niet bepaald wat je wilt....
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”