Voor de monteurs onder ons,
Weet iemand wat een Weeskitklep is bij een turbo diesel?!
::!:
Weeskitklep
- kremers
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 21:58
- Locatie: kerkrade
het is inderdaad de wastegate klep bij diesels
Zie:

De wastegate is een bypasskanaal dat gebruikt wordt om de turbodruk te regelen. Zou je geen wastegate hebben, dan blijft je turbodruk namelijk stijgen, terwijl je juist een vaste waarde wilt hebben bij een bepaald toerental. Immers: de uitlaatkant van de turbo drijft de inlaatkant aan, dus hoe meer lucht er in gepompt wordt, hoe meer er verbrand wordt, hoe harder de turbo gaat spinnen. Bij een bepaalde turbodruk gaat dus de wastegate open en stroomt de lucht niet meer alleen langs het turbinewiel maar ook langs de wastegateklep. De turbine blijft nu op een continu toerental draaien, en de turbodruk blijft constant.
De wastegate wordt bediend door een solenoid (wat eigenlijk niks meer is dan een electronische klep) en deze wordt weer aangestuurd door de ECU. Het werkt vrij eenvoudig: een mapsensor meet de turbodruk. Bij een bepaalde waarde zegt de ECU tegen de solenoid dat hij de wastegate moet open zetten. Daalt de waarde dan gaat de solenoid weer dicht.
Zie:

De wastegate is een bypasskanaal dat gebruikt wordt om de turbodruk te regelen. Zou je geen wastegate hebben, dan blijft je turbodruk namelijk stijgen, terwijl je juist een vaste waarde wilt hebben bij een bepaald toerental. Immers: de uitlaatkant van de turbo drijft de inlaatkant aan, dus hoe meer lucht er in gepompt wordt, hoe meer er verbrand wordt, hoe harder de turbo gaat spinnen. Bij een bepaalde turbodruk gaat dus de wastegate open en stroomt de lucht niet meer alleen langs het turbinewiel maar ook langs de wastegateklep. De turbine blijft nu op een continu toerental draaien, en de turbodruk blijft constant.
De wastegate wordt bediend door een solenoid (wat eigenlijk niks meer is dan een electronische klep) en deze wordt weer aangestuurd door de ECU. Het werkt vrij eenvoudig: een mapsensor meet de turbodruk. Bij een bepaalde waarde zegt de ECU tegen de solenoid dat hij de wastegate moet open zetten. Daalt de waarde dan gaat de solenoid weer dicht.