Volvo 02-02-09 in Radar vanwege slechte gasklephuizen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
euerw
5th Gear member

Ben kom op zeg, ik ben ook niet blij dat mensen om me heen nu roepen " lekker zo`n auto" maar dat is toch aan Volvo omdat recht te zetten
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Ben
Executive Member
Contacteer:

euerw schreef:Ben kom op zeg, ik ben ook niet blij dat mensen om me heen nu roepen " lekker zo`n auto" maar dat is toch aan Volvo omdat recht te zetten
Wanneer het programma 'het publiek' onvolledig informeert gaan er idd allerlei verhalen de ronde doen. En dat krijgen jij en ik dan als onschuldige Volvobezitter op ons bordje.
Mensen horen alleen wat ze willen horen en dan bij voorkeur iets negatiefs. Daar kan je nl. lekker over doorzeuren. Er zal nooit een programma gemaakt worden over de 96,7% Volvorijders die de problemen niet hebben. dat is geen nieuws namelijk.
Op zich goed dat het probleem aanhangig gemaakt wordt maar dan moet dat wel volledig gebeuren. Zie wat FrankM er over schreef.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member

Heb em ook gekeken gister, mede omdat ik er al voordat ik een volvo had mee bezig ben. Het gaat om het feit dat je een auto koopt van zo'n 40.000 euro, voor dit bedrag mag je verwachten dat het product lang meegaat. Het is immers geen Dacia van 8.000 euro waar we het over hebben.
Daarbij mag zo'n onderdeel geen belemmering zijn op het gebruik. Het feit dat Volvo in Amerika wel de garantie een flinke uitbreiding heeft gegeven heeft ook gedeeltelijk te maken met het kromme rechtssysteem in Nederland, je sluit een overeenkomst met de verkopende partij en daar heeft Volvo in dat opzicht niet veel mee van doen. Ze hebben mijns inziens wel een prestatieplicht in deze, immers koop je een auto van 40.000 euro met het idee er lang en probleemloos mee te kunnen rijden.
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
BlackSapphire
6th Gear member

Ik vind het ook wel erg makkelijk om bij de presentatie van dit item een zwarte piet aan Radar uit te delen vanwege onvolledigheid. En waar is die onvolledigheid dan in gebleken? Een aanwijsbare onvolledigheid zat volgens mij bijv. bij die jurist: in hoeverre mag je verwachten dat zo'n ETM een autoleven lang meegaat. Hij stelde dat, maar is dat terecht? Maar verder leek het item me echt niet zo onvolledig. Wat allesbehalve onvolledig was waren de vergelijkende cijfers en getuigenissen betreffende het aantal storingen bij Volvo's op dit punt in vergelijking tot andere merken. Figures don't lie. Ik ben gek op (m'n) Volvo maar hier ligt toch gewoon een punt? Just don't shoot the messenger. Zo dat was weer genoeg engels voor vandaag...
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
euerw
5th Gear member

opvallende aan het geheel is dat er mensen zijn die ineens een verzachting van de situatie aandragen, een bart simpson vrij stil is.
Luister mijn hart ligt bij Volvo en zal altijd zo zijn maar dit is gewoon iets wat ze hadden moeten oplossen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Er zijn onvoldoende gegevens bekend over de gasklephuizen en problemen daarmee na 2002. Toch lijkt er ook na dat MY nog eea te ' rammelen' aan de gasklephuizen, mede gezien de reacties.

AC-tronics levert 2 jaar garantie op haar revisie en geld terug wanneer de oplossing van de storing uitblijft. Dat doet Volvo niet, wat het dus een beter alternatief maakt. Daarnaast doen ze het voor een aanzienlijk lager bedrag met een oplossing die (technisch bekeken) 100% duurzamer is.

Kortom; ik blijf jullie op de hoogte houden. Volvo 4 lief toch? ;)
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Toch ook weer wat reclame voor het Volvo Forum op Radar :)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
pch
2nd Gear member

denkweb schreef:Er zijn onvoldoende gegevens bekend over de gasklephuizen en problemen daarmee na 2002. Toch lijkt er ook na dat MY nog eea te ' rammelen' aan de gasklephuizen, mede gezien de reacties.

AC-tronics levert 2 jaar garantie op haar revisie en geld terug wanneer de oplossing van de storing uitblijft. Dat doet Volvo niet, wat het dus een beter alternatief maakt. Daarnaast doen ze het voor een aanzienlijk lager bedrag met een oplossing die (technisch bekeken) 100% duurzamer is.

Kortom; ik blijf jullie op de hoogte houden. Volvo 4 lief toch? ;)
Ik begrijp nu van jou dat AC-tronics het ook echt allemaal vervangt en inbouwt? Gisteren de uitzending bekeken en daar leek me het dat de klant het onderdeel gewoon daar ophaalde/kocht en met het losse onderdeel naar huis ging om het vervolgens thuis en nog zelf (of door iemand anders) in te laten zetten. Jammer dat ze die stap niet lieten zien en het effect uiteindelijk.
Ik las ook dat er hier op het forum al negatieve ervaringen zijn voor een vervangend gasklephuis van AC-tronics, waar kan ik die lezen?
Heeft AC-tronics van alle typen Volvo's waar het om gaat een vervangend exemplaar, b.v. voor een V70 2.4T uit 2000?
(nou schijn ik al een goed exemplaar te hebben: gele i.p.v. een witte sticker zou er volgens dit forum op duiden)

Gr. Paul.
Battlecruiser
8th Gear member

Grappig was wel dat ze pal naast de Volvodealer zitten in Almelo.
Toevallig komt mijn S80 daar vandaan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
FrankM
4th Gear member

Laat ik voorop stellen dat ik de rol van Volvo niet helemaal begrijp.

Maar dat neemt niet weg dat een beetje nuanceren wel op zijn plaats is. Neem voor het gemak even een distributieriem: die wordt om de zoveel km vervangen, zo'n beetje bij elk merk. Als die riem knapt, staat de auto stil en ligt de motor meestal in puinpoeier. Je kunt best het standpunt innemen dat zo'n riem, zeker als die uit metalen schakels bestaat, "een heel autolevenlang mee moet gaan". Toch gebeurt dat niet.

Nu is er een gasklephuis. Is dat van slechte makelij? Nee, want in 96,7% van de gevallen (=bepaalde Volvo's van tussen 1999 en 2002) gaat dat ding niet stuk. En in 3,3% van de gevallen wel. Vroeger knapte het kabeltje van het gaspedaal naar de gashendel ook wel eens, dus een deel van die 3,3% is "gewoon" slijtage. Een ander deel is ook slijtage, maar "snelle slijtage". En alleen daarover gaat al deze ophef.

Je kunt als programma dat best op deze manier brengen en ik kan me niet voorstellen dat Volvo dan niet zou komen. Maar nu sta je als leverancier altijd op achterstand. Jij bent de schuldige. Jij hebt het gedaan.

Wat moet je nou als leverancier doen als je voor je voeten geworpen krijgt dat je met een oplossing van een of andere electronicaboer uit Almelo moet gaan werken? Krijg je de tijd om uit te leggen dat je een heel testregime hebt om onderdelen aan te onderwerpen? Waarschijnlijk niet, omdat je dan gelijk te horen krijgt dat dat traject dan niet deugt.
Krijg je de kans om uit te leggen dat het om echt maar een paar gevallen gaat? Waarschijnlijk niet, omdat je dan gelijk met de persoonlijke verhalen van die paar studiogasten te maken krijgt die wel stilvielen op een voortrazende snelweg. Hoe vervelend ook voor die mensen: een klapband op de middelste strook is ook geen feest.
Krijg je de mogelijkheid om toe te lichten dat dat faxje van dat documentje dat ze laten zien jou echt onbekend voorkomt? Natuurlijk niet, want het is echt via via van een insider verkregen.

Kortom: als Radar nou wat minder hijgerig zou zijn, wat beter onderzoek zou doen, wat meer toelichting zou geven en ruimte zou bieden voor hoor en wederhoor, dan zou het een goed programma zijn. Nu zorgt het alleen maar voor nog meer verwarring.

Gr/F

NB: ik heb er nog niemand over gehoord, maar... een auto HUREN om dan vervolgens door iemand het gasklephuis los te laten halen????
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
FrankM
4th Gear member

denkweb schreef:AC-tronics levert 2 jaar garantie op haar revisie en geld terug wanneer de oplossing van de storing uitblijft. Dat doet Volvo niet, wat het dus een beter alternatief maakt. Daarnaast doen ze het voor een aanzienlijk lager bedrag met een oplossing die (technisch bekeken) 100% duurzamer is.
Twee jaar garantie? Dat heb je bij een Volvo toch ook? Het is interessanter om te weten wat AC-tronics doet als dat ding na 5 jaar kapot gaat. Of na 10 jaar. Want dat is de discussie die speelt. Als je volgens de jurist van Volvo mag eisen dat zoiets een heel autolevenlang meegaat, dan dus ook van AC-tronics. Toch? Of mis ik iets substantieels?

Let wel: ik vind het prachtig als een bedrijf een mooie oplossing biedt voor een probleem, maar we moeten de meetlat dan wel hetzelfde hanteren.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member

FrankM schreef:Laat ik voorop stellen dat ik de rol van Volvo niet helemaal begrijp.

Maar dat neemt niet weg dat een beetje nuanceren wel op zijn plaats is. Neem voor het gemak even een distributieriem: die wordt om de zoveel km vervangen, zo'n beetje bij elk merk. Als die riem knapt, staat de auto stil en ligt de motor meestal in puinpoeier. Je kunt best het standpunt innemen dat zo'n riem, zeker als die uit metalen schakels bestaat, "een heel autolevenlang mee moet gaan". Toch gebeurt dat niet.

........

Kortom: als Radar nou wat minder hijgerig zou zijn, wat beter onderzoek zou doen, wat meer toelichting zou geven en ruimte zou bieden voor hoor en wederhoor, dan zou het een goed programma zijn. Nu zorgt het alleen maar voor nog meer verwarring.

Gr/F

NB: ik heb er nog niemand over gehoord, maar... een auto HUREN om dan vervolgens door iemand het gasklephuis los te laten halen????
Aan je verhaal te merken heb je er zelf nog geen last van gehad, anders had je er zelf ook werk van willen maken. Het gaat hier heel simpel om het feit dat volvo erkend een probleem met dit onderdeel te hebben en in amerika ook een oplossing wil geven maar dit in nederland niet van plan is. Daarbij staat op een andere site dat het uitvalspercentage van de oudere ETM's 94% is (of ik moet het verkeerd begrepen hebben) en dit is schandalig veel. Een vergelijking maken met de distributieriem is niet terecht omdat de ETM van slechte kwaliteit is en op een simpele manier veel langer mee kan.
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

euerw schreef:opvallende aan het geheel is dat er mensen zijn die ineens een verzachting van de situatie aandragen, een bart simpson vrij stil is.
Luister mijn hart ligt bij Volvo en zal altijd zo zijn maar dit is gewoon iets wat ze hadden moeten oplossen
ik gaf eerder reeds aan dat 96,7% probleemloos lijkt te functioneren, dat percentage mocht microsoft willen halen.
Het gaat dus om een zonder meer vervelend maar toch ook weinig voorkomend probleem, iets wat ik al meen van ruim voor de uitzending van Radar en dat hier (mogelijk ongewilt) ook onderschreven wordt.
jeroen.ijmuiden schreef:Daarbij staat op een andere site dat het uitvalspercentage van de oudere ETM's 94% is (of ik moet het verkeerd begrepen hebben) en dit is schandalig veel
Dat is een absoluut onjuiste aanname, jammer maar daardoor wel net zo tendentieus als Radar's uitzending.
Battlecruiser
8th Gear member

Overigens heb ik liever dat het kabeltje van het gaspedaal knapt dan dat de ETM kapot gaat, want dan praten we over wat hogere kosten...

Het blijft ondanks het percentage 3,3% te hoog voor een "quality brand" als Volvo. Laat nu net merken met een veel lagere kwaliteitsstatus veel lager (dus beter) eindigen met dit percentage. Dat die andere merken wel weer andere euvels hebben waar ze veel slechter mee scoren, verzacht de pijn wat.

Als de hele motor ook een sneuvelpercentage van 3,3% had, zou niemand dat pikken van zo'n merk.

Maar een ETM is gewoon een te duur onderdeel dat te snel (gemiddeld) kapot gaat. Het is immers geen ruitewissertje...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Geef mij eens zo'n statistiek van gesneuvelde ETM's per merk
Volvo for life
velwim
4th Gear member

Ik vond het ook een verwarrend verhaal gisteren bij radar. Normaal kijk ik er niet eens na, maar een vriend wilde fff lekker stangen en belde dat ik direct moest kijken.

Wat ik mij ten eerste afvroeg, welk verhuurbedrijf heeft nog zo'n oude S60 in de verhuur?

Maar nu even na de kern van het verhaal.

Tijdens de uitzending werd er gesproken over de nieuwere Volvo modellen met benzine motoren, waarbij het gasklephuis probleem zich frequent voor doet.

Als ik achteraf op de website van radar kijk gaat het juist over modellen tot 2002 of begrijp ik het nu verkeerd?

Volvo’s uit 1999 tot 2002 krijgen reparaties aan het gasklephuis vergoed, mits de auto maximaal drie jaar oud is en niet meer dan 200.000 kilometer op de teller heeft. Na maximaal vier jaar wordt 75% van de reparatie vergoed. Na maximaal vijf jaar slechts 50%.

Betekent dit nu dat bij auto's van na 2002 een ander type gasklephuis is gemonteerd, waarbij het probleem zich niet meer voordoet of hebben deze auto's gewoon de standaard garantie van twee jaar op het gasklephuis?

Weet iemand of in mijn S60 2.5T MY2008 het gewraakte onderdeel is gemonteerd?

Feit blijft echter dat Volvo Nederland iemand had moeten afvaardigen. Als je bij dit soort programma's je niet wilt verdedigen tegen een terechte of onterechte aantijging wordt je bij voorbaat al neergesabeld.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
FrankM
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Overigens heb ik liever dat het kabeltje van het gaspedaal knapt dan dat de ETM kapot gaat, want dan praten we over wat hogere kosten...
Mee eens, maar dat speelt hier nu niet
Het blijft ondanks het percentage 3,3% te hoog voor een "quality brand" als Volvo. Laat nu net merken met een veel lagere kwaliteitsstatus veel lager (dus beter) eindigen met dit percentage.
Waarop baseer je dat 3,3% te hoog is? Ik weet het werkelijk niet. Is dat zo? Ik vind dat mijn auto veel olie verbruikt, maar om me heen hoor ik dat het verbruik vrij normaal is. En hoe zit dat dan met die andere auto's? Is er vergelijkingsmateriaal? En dan bedoel ik niet de vragenlijst van het Radar-panel, maar gewoon statistieken van de BOVAG of pechhulpdiensten.
Maar een ETM is gewoon een te duur onderdeel dat te snel (gemiddeld) kapot gaat. Het is immers geen ruitewissertje...
Waarop baseer je dat het "te snel (gemiddeld) kapot gaat"? Volgens mij is dat juist niet zo. Bij 96,7% is er vooralsnog niets aan de hand. Dat is dus een gemiddelde levensduur van 9 jaar (bij gelijke aanschafverdeling over 1999 - 2002). Als die 3,3% het maar een jaar uithoudt dan is de gemiddelde levensduur nog 8 jaar en 9 maanden... Is dat te weinig?

Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Had er wel iemand van Volvo gezeten was die ook neergesabeld, dat is namelijk de relatieve amusementswaarde van Radar
Volvo for life
velwim
4th Gear member

Had er wel iemand van Volvo gezeten was die ook neergesabeld, dat is namelijk de relatieve amusementswaarde van Radar
Ik denk dat je gelijk hebt, maar niet komen opdagen wekt bij het publiek al snel de indruk dat je niet mee wilt werken om het probleem op te lossen.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
whitehorsekart
5th Gear member

Ik verwacht er niet veel van, de auto's waar het om gaat zijn ondertussen al behoorlijk op leeftijd aan het komen.

Als deze auto's nu het probleem krijgen is het bijna 'normale slijtage'. De probleemgevallen zijn jaren geleden al naar boven gekomen.
Ja, tot en met de 940 kon je een Volvo kopen van een jaar of 6-7 en er twee-tot vierhonderd duizend kilometer bijzetten, maar m'n V70 2,4 uit 2002 is slechter dan de vorige Volvo's terwijl hij nét de 2 ton heeft gehaald en ik hem kocht met 100.000km.

En ja: óók die van mij heeft na eerdere flauwekul (sloten die niet met elkaar "praten", een niet meer dimmende binnenspiegel die een godsvermogen kost omdat één of andere slimmerd daar ook de sensor van de afstandsbediening in heeft gestopt) dan nu ook volgens zichzelf dringend service nodig op het motormanagementsysteem en als je hem opnieuw start is er niets aan de hand. Tenminste: dan heb ik waarschijnlijk geen cruisecontrol, maar ja, twee ton hè?

Alfa's koop je ook nieuw om twee jaar in te rijden en dan gauw weg en daar komt Volvo nu ook leuk in de buurt. (Magneti Marelli zorgt er al jaren voor dat de koplampen van Fiats, Alfa's en Ferrari's héél betrouwbaar zijn!!)
Maar goed, Volvo verdient (denken ze blijkbaar) alleen aan mensen die een nieuwe kopen. En daar hebben ze waarschijnlijk nog gelijk in ook.

Als je een leaseVolvo hebt, is het misschien nog tot daar aan toe, maar voor mensen als ik:
terug naar een laatste goede 19'98 940 LTP en als die op is?????...

p.s. mooie reactie van Volvo ook in het programma, gewoon wegblijven!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”