motortemperatuur

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

De motortemp van m,n 2 liter wil niet echt. Het info center geeft +/- 45 graden aan. De olietemp loopt wel normaal op tot zo'n graad of 90.
Ik heb gisteren de thermostaat vervangen maar geen verschil. Ook de kachel wordt gewoon vlot warm. Ik begin de temp. sensor te verdenken, misschien is alles wel gewoon warm maar geeft de sensor verkeerde waarden door.
Waar kan ik deze sensor vinden en hoe controleer ik hem.
Overige tips zijn natuurlijk ook welkom.
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan veroorzaakt worden door oxidatie van de stekker verbinding. Door de oxidatie is de weerstand dan te hoog.Watertemp.sensor voor het display zit aan de achterkant van het blok, rechts onder het gasklephuis. Er zit een enkele draad met stekker op.
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

Net na 90 km snelweg olietemp 98 graden. Motortemp "cold".
Heeft de watertemp sensor nog invloed op het brandstof gebruik?
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je kan de bedrading heel makkelijk testen. Haal het stekkertje eraf (sensor zit naast je thermostaathuis) en zet het stekkertje aan massa. De meter moet dan oneindig aangeven (komen hele rare getallen te staan) dan weetje iig zeker dat het niet je klok is !
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heeft de watertemp sensor nog invloed op het brandstof gebruik?
Deze sensor geeft alleen de temp. door aan het metertje. Hij heeft niets te maken met het brandstof systeem, het is de koudstartsensor, vaak onterecht watertemp.sensor genoemd, die dat wel doet.
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

Dan toch ook de koudestart sensor maar nakijken aangezien het brandstifverbuik ook niet geweldig is. Met moeite 1 op 10
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vaak ligt een te hoog brandstof verbruik aan een defecte Lambda sensor. Mocht die vervangen moeten worden koop dan wel de originele Bosch Lambda, andere merken geven problemen.
Hier kan je een beschrijving vinden hoe je de lambda kan doormeten.
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

Op zich wel een duidelijke howto, maar ik kan vanuit de motorruimte de aansluiting voor de lambda niet vinden. Ik kan nu niet onder de auto om de draden vanaf de sonde te volgen.
Advies?
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Gebruikersavatar
Lex!
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 10.07.2007 - 21:32
Locatie: Utrecht

De lamda sensor zit op je katalysator, auto op de brug of aan de rechterkant opkrikken en je kan er zo bij.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

weet ik, maar waar zit de aansluiting van de kabels?
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Plaats reactie

Terug naar “De 480”