Voorbanden en vering van mijn 2001 V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
baast64
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.01.2009 - 08:56

Ik heb vorig jaar mei 2 nieuwe goodyears op mijn voorwielen laten leggen.
Nu ongeveer 15.000 km verder zijn ze op de kanten al helemaal glad.
Net zoals bij de oude banden toen die slechter werden wringt de auto nu ontzettend bij het wegrijden.
Ik draai achteruit de oprit af en dan draai ik vervolgens helemaal naar rechts om vooruit weg te rijden.
De banden lijken dan niet in de goede lijn te lopen want 1 band wringt dan met horten en stoten evenals het indraaien bij een parkeerplaats.
Onlangs is er links een aandrijfas vervangen omdat de homekeneet kapot was en toen is er op mijn verzoek ook meteen uitgelijnd.
Dit heeft geen resultaat gehad met betrekking tot slijtage en wringen.
Ik heb dit bij geen enkele ander auto ooit gehad.
Het houdt in dat ik eens per jaar nieuwe voorbanden op m'n auto moet leggen met een kilometrage van 20.000 per jaar.
Ik ben een rustige rijder moet ik benadrukken.
Ook heb ik meer dan een jaar in het veergedeelte linksvoor een klappend
geluid wanneer ik b.v. van een drempel afrijdt.
Ik dacht dat het misschien de stabilisatiestang was of de veerpoot maar
bij de garage kunnen ze niets vinden.
Wie heeft dezelfde klachten.

Jan
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

baast64 schreef:Ik heb vorig jaar mei 2 nieuwe goodyears op mijn voorwielen laten leggen.
Nu ongeveer 15.000 km verder zijn ze op de kanten al helemaal glad.
Net zoals bij de oude banden toen die slechter werden wringt de auto nu ontzettend bij het wegrijden.
Ik draai achteruit de oprit af en dan draai ik vervolgens helemaal naar rechts om vooruit weg te rijden.
De banden lijken dan niet in de goede lijn te lopen want 1 band wringt dan met horten en stoten evenals het indraaien bij een parkeerplaats.
Onlangs is er links een aandrijfas vervangen omdat de homekeneet kapot was en toen is er op mijn verzoek ook meteen uitgelijnd.
Dit heeft geen resultaat gehad met betrekking tot slijtage en wringen.
Ik heb dit bij geen enkele ander auto ooit gehad.
Het houdt in dat ik eens per jaar nieuwe voorbanden op m'n auto moet leggen met een kilometrage van 20.000 per jaar.
Ik ben een rustige rijder moet ik benadrukken.
Ook heb ik meer dan een jaar in het veergedeelte linksvoor een klappend
geluid wanneer ik b.v. van een drempel afrijdt.
Ik dacht dat het misschien de stabilisatiestang was of de veerpoot maar
bij de garage kunnen ze niets vinden.
Wie heeft dezelfde klachten.

Jan

Lijkt mij een probleem met de uitlijning. Waar heb je de auto laten uitlijnen? Als dit bij de dealer is ga dan eens langs bij een bandenspecialist met een 3D laser gestuurde uitlijn-bank. Dit heeft bij mij vaak geholpen!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Klappend geluid linksvoor zou toch de verdraaiende veerpoot in het ophangpunt van het chassis kunnen zijn als ik het forum een beetje volg.
Voor wat betreft je slijtage, ik kan je in ieder geval gerust stellen dat dit niet normaal is. Zelf nu 60.000 km onderweg met mijn banden, en volgens de dealer kan ik er nog zo'n 40.000 km mee vooruit als ik mijn rijstijl (veel snelweg, rustig op cruise control) niet wijzig (Michelin 15 inch).

Het wringen bij een zeer scherpe bocht zoals je ook in parkeergarages maakt is vrij normaal, de band verspringt dan op het gladde asfalt.

Je schrijft dat de kanten vlak zijn: zowel de binnen- als buitenkant, of alleen de buitenkanten of alleen de binnenkanten? Bij binnen en buitenkanten rij je lijkt het mij met te slappe banden, dus op de wangen van de band. Mogelijk heeft dit te maken met een fabricagefout van de banden (ik las eerder op dit forum ergens iets over karkasbreuk bij drie van de vier banden).

Maar het meest voor de hand liggend lijkt me inderdaad een uitlijningsprobleem. Of heeft de auto ooit zodanig in elkaar gezeten dat deze krom is? Gewoon eens langs een goede bandenboer en serieus laten uitlijnen.

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik herken het "stuiteren" bij helemaal insturen wel. Ik heb dat bij mijn V70 ook. Maar ik doe dat niet iedere dag, dus hij slijt er bij mij niet van. Met de koppeling in is het overigens minder dan (deels) omhoog. Ik vind het wringen opzich niet opmerkelijk, het is echter wel de enige auto die ik ooit heb gehad die er last van heeft.

Ik heb met de auto nu 110.000 km gereden en slechts 1 maal nieuwe banden hoeven aanschaffen. De banden die er nu onder zitten, zijn nog in hele goede staat. 's Winters reed ik op winterbanden.

Vorige maand zijn er nieuwe draagarmen gemonteerd. Hierdoor stuurt de auto echt vele malen beter (lichter en strakker) maar het "stuiteren" in er niet mee verdwenen. Maar dat was ook niet de reden voor de vervanging.

Bij mij klappert niet de veerpoot, maar de afdekkap in de wielkast rechts voor. Hoe deze is losgeraakt weet ik niet, maar de band loopt er bij volledig insturen ook tegenaan. Ik moet het eens laten verhelpen. Als ik tijd heb...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
baast64
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.01.2009 - 08:56

Ik heb het bij dealer v.d. Brandt in Boxtel laten doen die zo'n nieuw type uitlijninstalatie hebben.
Ik heb ook een uitdraai gekregen wat er aan alle vier de wielen is geconstateerd en evt. bijgesteld is.
Niet alleen de uitlijning maar ook de camber bv.
Bij de dealer zeiden ze me dat het wringen bij scherp sturen te maken heeft met het eerst achteruitrijden en daarna terugsturen.
Omdat dan de banden gedwongen in een andere lijn staan moeten ze hun lijn weer zoeken wat het wringende gebonk geeft aldus de man achter de balie.
Omdat ik dit bij m'n mercedes,bmw of vw nooit heb gehad vraag ik me af of dit een volvo kwaaltje is.
Ook het bonken met inveren krijgen ze niet gevonden.
Het lijkt soms wel of er met een hardhouten stok onder de auto geslagen wordt uit de richting van de linker wielophanging.
Gebruikersavatar
Volvo v70 t5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.01.2007 - 15:42
Locatie: deurne

baast64 schreef:Ik heb vorig jaar mei 2 nieuwe goodyears op mijn voorwielen laten leggen.
Nu ongeveer 15.000 km verder zijn ze op de kanten al helemaal glad.
Net zoals bij de oude banden toen die slechter werden wringt de auto nu ontzettend bij het wegrijden.
Ik draai achteruit de oprit af en dan draai ik vervolgens helemaal naar rechts om vooruit weg te rijden.
De banden lijken dan niet in de goede lijn te lopen want 1 band wringt dan met horten en stoten evenals het indraaien bij een parkeerplaats.
Onlangs is er links een aandrijfas vervangen omdat de homekeneet kapot was en toen is er op mijn verzoek ook meteen uitgelijnd.
Dit heeft geen resultaat gehad met betrekking tot slijtage en wringen.
Ik heb dit bij geen enkele ander auto ooit gehad.
Het houdt in dat ik eens per jaar nieuwe voorbanden op m'n auto moet leggen met een kilometrage van 20.000 per jaar.
Ik ben een rustige rijder moet ik benadrukken.
Ook heb ik meer dan een jaar in het veergedeelte linksvoor een klappend
geluid wanneer ik b.v. van een drempel afrijdt.
Ik dacht dat het misschien de stabilisatiestang was of de veerpoot maar
bij de garage kunnen ze niets vinden.
Wie heeft dezelfde klachten.

Jan

Beste Jan,

Ik had hetzelfde probleem na net 20.000 KM waren mijn banden ook versleten ( michelin pilot sport 225-45zr17) dit terwijl toen ze er nieuwt opkwamen te liggen uitgelijnd waren. Nu hebben we er winterbanden onder zitten en is er tijdens de grote beurt opnieuw naar de uitlijning gekeken. 2 nieuwe stuurstangen werden onder garantie gemonteerd omdat deze e pas 27000KM onderzaten. daarnaast een nieuwe stabilisatorstang en opnieuw uitlijnen en nu gaat alles goed de banden slijten minder snel ( nu 7000KM erop zitten en nog haast geen verschil meetbaar op de banden)

succes ermee,


Volvo V70 T5 Geartronic 08-2000 LPG G3 218.000KM
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”