Verwarming traag

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

We zijn in het gelukkige bezit van een (Belgische) V70 D5 uit 2002.

Wat me met deze koudere dagen opvalt is dat het wel erg lang duurt voordat de V70 op temperatuur komt, waardoor het ook lang duurt dat de verwarming warme lucht geeft.

Tenmiste ik vind het lang duren :D Na ongeveer 15 minuten stadsverkeer rijden komt er warmte. Is dit normaal of heb ik geen vikingbloed... :lol: Een standkachel zou een hele mooie oplossing zijn, maar vind de aanschaf te veel en we hebben geen boordcomputer (heb begrepen dat de bediening via de boordcomputer gaat)

Ik heb wel eens gehoord van een 'warmte bewaar systeem' die de warmte van de auto opslaat en die weer vrijlaat wanneer de auto gestart wordt. Is iemand bekend met dit systeem?
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Helaas zal je met dit weer even moeten wachten tot er wat temperatuur uit de kachel komt, is ook de reden dat de standkachel in Duitsland standaart is .
Het systeem wat je bedoelt is het restwarmte systeem maar dit werkt contra je kunt dan nl als je de motor uitzet de warmte van het blok nog laten circuleren via de kachel als je bv voor een open brug oid staat.
Laat de zomer maar weer in het land zou ik dus zeggen of toch overwegen een standkachel te monteren.(kan ook van webasto of ander merk)
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Vanmorgen was het hier in Delft wit en heb de tijd even opgenomen, het duurt zeker 30 minuten. Maaarruuuuh dit is mijn eerste winter in de V70 maar hij glijd wel lekker!
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

(d)stc uitzetten glijd ie nog beter krijg je het ook warm van trouwens.
arnoldbaas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 20.12.2008 - 20:27
Locatie: Heemskerk

Het lijkt mij niet helemaal normaal dat het een half uur duurt voordat je warme lucht hebt. Volgens mij is er iets mis met de thermostaat... als deze niet goed functioneert maakt de motor gebruik van de hele inhoud van het koelsysteem: er is dan veel koelvloeistof op te warmen. Een goede thermostaat zorgt ervoor dat je bij koude motor een zgn. klein circuit hebt wat lekker snel opwarmt. Ik zou de thermostaat even laten checken.
Is simpel en niet erg duur deze te (laten) vervangen. Succes!
V70 T5 Geartronic 2001
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Met de S40 D5 zonder standkachel duurt het inderdaad erg lang voor hij warm wordt. Als je de zaak flink belast duurt het bij mij 5 km voordat er warmte uitkomt. Als ik uit den haag vertrek in de spits komt de snelheid niet boven de 70 km per uur en duurt het 15 km en 20 minuten voordat het warm wordt in de auto. Lijkt me niet ongewoon, als een diesel niet echt belast wordt, warmt hij ook niet snel op.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Italia
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 13.02.2006 - 12:25
Locatie: Mûnein

Ben zelfs met dit weer na 60 km/uurtje rijden nog met een witte motorkap uitgestapt (terwijl de auto grijs is...)

De D5 is dusdanig "zuinig" afgesteld dat deze gewoon net genoeg warmte oplevert voor een vlotte bedrijfstemperatuur vanaf 10 graad buiten.

Als je eenmaal het gas opentrekt is die sneller warm, maar ja: dat is af te raden in deze situatie.
340,360,340,360,340,850,740,850,740,360,325,850,S60, V70NN, S60
Gebruikersavatar
Wimmel Camaro
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 14.09.2008 - 13:07
Contacteer:

Bij mij komt er na paar minuten al warme lucht uit. Zit er wel genoeg koelvloeistof in de wagen? of er is iets mis met de termostaat. Zelfs toen het -10 buiten was kwam er binnen paar minuten warme lucht uit.
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
Gebruikersavatar
Packmann
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.10.2006 - 19:57

Ik moet zeggen dat ik een soortgelijke ervaring heb gehad met mijn V70 d5 uit 2006. Nu rij ik weer een S 60 D5 en moet eerlijk zeggen dat deze auto veel sneller op temparatuur is zowel de motor als binnen.
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Heb hetzelfde probleem in een V70 van 2000
Weet iemand waar de thermostaat zit en hoe die zelf te testen is?

Overgens is een simpele Citroen C2 na 3 minuten al heel warm...
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Is die C2 ook een diesel?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Nee de C2 is benzine. De Volvo is benzine/LPG
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

De thermostaat is makkelijk te controleren, doormiddel van deze eerst te demonteren en dan in een pannetje met heet water hangen.
Temperatuurmeter erbij en je kan zo aflezen bij welke temp hij open gaat.
Succes Peter
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

arnoldbaas schreef: Ik zou de thermostaat even laten checken.
Is simpel en niet erg duur deze te (laten) vervangen. Succes!
Wat kost dit dan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Ligt aan het tarief maar reken op ongveer een uurtje werk plus thermostaat en koelvloeistof.
Volvo S70 2.5T
p911
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.02.2018 - 12:19

Hallo!
Ik heb pas een nieuwe thermostaat bij de Niham laten plaatsen...kosten 275 Euro!
Werkt alleen weer niet motor wordt bij stationair draaien niet warm?
Dus moet maandag weer terug! Helaas!
By the way!!!Het is een 2009 Volvo V50-1.6 diesel!
Laatst gewijzigd door p911 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: info vergeten
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Logisch toch? Het is een diesel.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Duurde bij mijn XC60 diesel ook behoorlijk lang bij vrieskou. Als ik echt rustig reed kon ik naar het werk rijden (35 km in totaal: 3 km bebouwde kom, 25 km provinciale 70-weg en 7 km 90 weg) en aankomen met een watertemperatuur die de 90 °C nog niet bereikt had. Wat vlotter optrekken zorgde er wel voor dat die temperatuur wat sneller opliep. (oja, en de thermostaat was niet stuk, want eens op de 90 graden bleef die daar wel mooi.
Mijn vriendin haar Skoda Octavia combi 1.6 TDI (MY18) heeft in dit vriesweer ook gemakkelijk 20 km nodig om de naald in het midden te krijgen (en dan zit de olie nog bijlange niet aan de 90°C) gelukkig heeft dat ding verwarmde stoelen en een verwarmbaar stuur.
Met mijn 960 heb ik na 2 km warme lucht en na 5km staat de naald in het midden :P


Mocht de thermostaat stuk zijn dan merk je dat wel gemakkelijk. Dan gaat de temperatuur namelijk wel stijgen bij lage snelheid en stilstand, maar eens je wat sneller rijdt valt die weer terug.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21714
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Benzine 960: die zijn al warm als je de garage uitrijdt is mijn ervaring.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Oke.... geen vergelijk met een 1.6D?
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”