knoop doorgehakt

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

Helaas mijn 940 automaat moet wijken voor een andere volvo

Wel jammer de auto ziet er uit als nieuw maar de motor een 2.3i van 135 pk kan mij niet bekoren.
Deze motor is naar mijn mening veel te licht voor deze auto.
Tot 100 kmh gaat het redelijk flot, daarna is het over en uit en meer lawaai dan snelheid.
Deze auto verdiend gewoon een andere motor, zonde gewoon.


Een ander motor plaatsen zal wel duurder worden dan een andere volvo neem ik aan.


wim
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

En wat nu? 850? Of een 940 met lpt (b230FK), die zijn veel soepeler
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Tis jammer

135 pk is natuurlijk in absolute zin wel voldoende voor een auto van 1450 kg
maar een straatracer is het niet idd.

en inderdaad een andere motor plaatsen is economisch niet verantwoord.

maar je kunt altijd gaan zoeken naar een turbo of een 6 cylinder

of een voowielaandrijver.
Dan moet je wel wegblijven van de 140 PK apparaten, want daar schiet je dan niks mee op

Veel wijsheid met je beslissing
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Een 960 zou dan perfect zijn, speciaal de 3.0 24v versie. Met die 204pk scheur je met volle lading en caravan met een rotvaart de Brennerpas op! Dat doet de 940 hem niet na.

De achteras is onafhankelijk en niet star, zoals bij een 940. Bovendien is het onderstel zo sterk uitgevoerd als bij een trekker. Ik heb het eens vergeleken met een Mercedes die op de brug stond: bij zo'n Volvo vergeleken is een Mercedes echt een juffertje hoor.

Maar als je op gas wilt rijden, wordt het weer heel moeilijk. Geen fabrikant heeft een gasversie voor die 960 gemaakt, zodat je je moet behelpen met allerlei aanpassingen. 2e Hands op gas vind je ze ook niet of nauwelijks. Maar, wil je benzine: keus genoeg en niet duur.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

het moet wel een gasauto zijn, rij ongeveer 35000 km per jaar

Een 940 turbo heeft ook 135 pk, heeft weinig zin dus, en als een 960 niet op gas kan valt deze ook af.

Het zal wel een 850 20V of een t5 automaat worden op gas.
Wel jammer van mijn 940 het model vind ik mooier dan een 850.

Misschien nog andere opties, dan hoor ik dat graag.


wim
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

er zijn 940 165 pk turbo's die goed op gas lopen...
of anders laten chippen door rica

van 135 naar 215 pk
dat moet genoeg zijn.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

is dat mogelijk om via een andere chip van 135 naar 215 te gaan met een 940 ?

volgen mij kan dat alleen met een 2.3 lpt motor.


wim
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

De 940 zonder turbo staat niet in de lijst om te chippen.
zonder turbo is er gewoon weinig mogelijk.


wim
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Klopt

Ik weet niet precies wat er mogelijk is met B230F(D) maar met een turbo kun je veel

Maar als je een 940 mooier vindt dan een 8 of een V (en dat begrijp ik wel) dan kan het een overweging zijn om een LPT te kopen en hem te laten chippen.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

Ga zaterdag eerst maar eens proefrijden met een 850 20v op gas

Ik weet ook nog een t5 te staan bij een dealer met 20000 km
zit geen gas op, komt er dan ook nog overheen.
En wat kan ik verwachten bij een t5 aan onkosten als ik bij deze km stand op gas ga rijden met 35000 km per jaar.

Inruilen van mijn auto zal wel weer een probleem worden bij een dealer
ze geven er meestal niks voor, maar wel hoge prijsen vragen bij de verkoop.


wim
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Er staat in Alphen een 850 sedan 2.5 20V op gas met 160000 op de klok of zites, een automaat. Is een 96-er.

8)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

De auto in alphen had ik zien staan.
Even gebelt wat ongeveer mijn volvo doet inruil

940 met bijna alle exstra,s van 1993 met 188000 km

Meneer ongeveer 1000 euro, mooi niet dus.
Inruil bij een dealer is voor mij geen optie meer.

Ga de auto eerst zelf maar verkopen en zie dan wel verder.

Hij staat momenteel te koop op marktplaats, en speurders.nl



wim
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Inderdaad heel lullig: dealers geven voor Volvo's van 10 jaar en ouder haast niks meer. Je kan dan beter niks inruilen, dan krijg je die 1000,- euro als korting.
Ze durven het risico gewoon niet meer aan om garantie te geven op zo'n auto. En ze willen het niet vanwege de uitstraling van het bedrijf.

Pas wel op met een autoadvertentie op internet: er zijn veel linkmiechels die komen kijken, niet kopen, later stelen. Of: per bank betalen, auto ophalen, overschrijven op postkantoor en daarna doodleuk het geld door hun bank laten storneren. Ben je toch nog je geld kwijt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

vandaag maar eens wezen winkelen voor een andere volvo

De eerst stond in voorschoten een 850 station automaat op gas met 190000 km
Dat was dus een terleurstelling, een hoop krassen en deuken niks voor mij dus.

De volgende stond bij een volvo dealer in woerden een 850 2.5 20Vautomaat net 160000 km
Nette auto met normale gebruikssporen.

Goed behandeld bij deze dealer en een goede inruilprijs voor mijn 940 van 3000 euro, niks mis mee dus,
en de auto werd netjes klaargezet voor een proefrit.

De 850 was in vergelijk met mijn 940 iets stiller en soepeler.
maar echt veel sneller en beter vind ik hem niet.
viel mij een tegen van een 170 pk motor als ik hem vergelijk met mijn 135 pk, maakt niet veel uit.

Wij hebben ook nog een ford capri 2.8 i ook met 170 pk maar dat gaat als een speer in vergelijk met de 850.

Wat mij ook opviel aan een 850 in vergelijk met een 940 is dat een 940 VEEL beter gebouwd is dan een 850.

Het verschil in rijden is te klein om over te stappen naar een 850, en ik mis gewoon dat echte volvo gevoel wat ik bij een 940 wel heb.

940 bijft dus.


wim
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Wim,

gasinbouw in een 960/s90 is wel degelijk een goede optie.
Ik rijd zelf al meer dan twee jaar in een s90 uit 1998 met een vialle
LPI installatie zonder problemen. Ik heb inmiddels al meer dan
80.000km gereden. Heb de installatie in laten bouwen bij een km.stand
van 109000 en zit inmiddels al ruim op 190000 km. Mijn vader heeft
jarenlang met een 960 uit 1995 op LPI gereden zonder enig probleem.
Dus beide typen, zowel de 2.5 ltr. als de 3.0 ltr rijden goed op lpg maar
het is wel belangrijk om een lpi installatie te nemen. Deze spuit het
gas vloeibaar in, elke cilinder heeft zijn eigen injector. Zodoende is er
weinig kans op het gevreesde backfire en er is geen vermogensverlies
t.o.v. het rijden op benzine. Enige nadeel is de aanschafprijs. Voor
deze installatie incl. inbouw door een goed bedrijf kost om en nabij
€ 2000,= incl.btw, maar dit heb je bij 35000 km per jaar toch redelijk
snel terugverdiend. Voordeel is ook dat met deze installatie de auto onder
het G-3 tarief valt. Ik kan je een 960/s90 van harte aanbevelen. Het is de
fijnste volvo die ik ooit heb gereden.( het is mijn achtste!) Ook fijner dan
een 850. Ik heb een 850 2.5i-10v uit 1994 gehad. Een prima auto maar
met een nerveuzer karakter dan de 9-serie. Je wilt altijd hard met deze
auto. De 960 serie kan zeer hard , maar je hoeft niet hard.
Daarom vind ik mijn s90 fijner. Is qua snelheid en trekkracht de 850
de baas, maar hard rijden doe je alleen als je er zin in hebt.
Verder is de binnenruimte in de 960 veel groter, met name achterin,en
is de zit hoger. Maar of je dit een voordeel vindt, is natuurlijk persoonlijk.
Veel succes met je beslissing. Groeten, Jan.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

wim schreef:Wij hebben ook nog een ford capri 2.8 i ook met 170 pk maar dat gaat als een speer in vergelijk met de 850.
wim
Ik dacht altijd dat de Capri en Granada 2.8i 160 pk hadden en de latere Sierra's XR4i en XR4x4 alsmede de Scorpio's 150 pk?
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

klopt

Die van mij heeft standaard ook 160 pk
De auto is iets aangepast en heeft ongeveer 170 pk van 0-100 in 7.7 sec en een top op de teller van 230 kmh

niet te vergelijken met een 850 2.5 20V
De capri is gewoon veel sneller en brutter.

wim
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

de 940 hebben we toch maar verkocht.



wim
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”