westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ik ben op zoek naar een westfalia trekhaak voor mijn V70R uit 2003.
De diverse leveranciers spreken elkaar echter tegen!!
Als ik het kenteken intik krijg ik V70II te zien als type. Volgens mij modeljaar 2004.
Nu begint het. De ene biedt westfalia aan van 00 tot 07, de ander van 00 tot 2004 en van 04 tot 07. Daarnaast staan bij de een niet voor XC, de ander niet voor AWD en XC, om maar te zwijgen van wel en niet met niveau-regeling.
Wanneer ik bel weet men het niet...... Ik heb namelijk een 2003 model V70II modeljaar 2004 type R met AWD, 4C chassis en geen niveauregeling.....
Welk type afneembare trekhaak van westfalia past wel?? (ik bedoel dan de niet zichtbare vertikaal afneembare variant :roll: )
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Moet je even aan Johann vragen op het forum, die had een R met trekhaak.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40384
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Was er niet iets met 4C en trekhaak. Ik kan me iets herinneren dat dat werd afgeraden.
En waarom moet het een Westfalia zijn. is er geen Volvo trekhaak leverbaar?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

een gedemonteerde westfalia is totaal niet zichtbaar. een volvo blijft een giga-knots zichtbaar. Het betreft hier ook de westfalia met vertikale bevestiging. Zelfs de stekker is niet zichtbaar omdat die van onder zit.
Wanneer ik die westfalia echt niet kan plaatsen, neem ik wel een vaste trekhaak. Ik zie echter totaal geen problemen bij die westfalia! zelfs de gaten in de caros zitten al voorgeboord.....wat kan er dan misgaan? kogelkophoogte?
R met 4c is van volvo gewoon als optie een trekhaak leverbaar. dus dat kan ook geen probleem opleveren.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Een R mag officieel geen trekhaak hebben hoor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Het staat officieel niet in de papieren. Sterker nog, in de boekjes staat het maximaal geremd en ongeremde gewicht van een te trekken voertuig! Ook is de auto voorbereid voor een trekhaak.
Voor 4C wordt het niet geadviseerd, maar het kan wel. Er rijden meerdere R-ren met succes rond met trekhaak.
Waarom zou het niet mogen?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Maar mag het met de four C? (nee toch?) (en de R heeft dat toch standaard)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Het mag wel maar word afgeraden :scratch: ik weet niet exact meer waarom maar had iets van doen met de hoogte/hardheid instelling van het fourc.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

weet iemand waarom er bij trekhaken verschil wordt gemaakt tussen de gewone V70 en de AWD V70? achter de achteras zijn ze volgens mij precies hetzelfde. Misschien is de hoogte van de carros anders.....
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Grootste verschil zit in de hoogte van de haak en het al dan niet hebben van de nivomatdemper.
Voor de R word dan ook de 'hoge' haak geadviseert omdat deze van huis uit lager op de weg staat dan de standaart uitvoeringen.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

De hoge haak is de trekhaak bij geen niveau-regeling. Bij niveau-regeling blijft de hoogte constant waardoor de auto niet zakt en dus de kogelhoogte gelijk blijft. Klopt dus volledig met de theorie. Het boekje heb ik -tig keer doorgenomen, daar staat zelfs geen enkel bezwaar nog advies in betreffende een trekhaak onder een R!! Niet eens een voorkeurstand voor het 4C!
Het kan gewoonweg.
Ondertussen heb ik contact met de importeur van Westfalia en heb ik gevraagd om bij Westfalia zelf navraag te doen voor de trekhaak die op de S80 en V70 wordt geadviseerd van 2000-2007 zonder niveauregeling. (typenummer 320050600001). Ik heb zelfs aangeboden om te willen proberen of deze past en een terugkoppeling te geven betreffende de montage voor de awd's V70. Ook heb ik een tekening met maatvoering gevraagd. Ben benieuwd naar hun reactie.
Volgens volvo is de carros van de V70 fwd en de v70 awd achter de achteras volledig gelijk!! Het zou dus alleen de kogelhoogte kunnen zijn....
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En voor je info alle AWDs (V70) hebben niveauregeling.

Maar de reden waarom er geen trekhaak op mocht was het 4C systeem, zoek daar maar op!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

ehhhh, volgens mij heeft het 4c geen niveau-regeling? toch?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Weeda
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 15.12.2006 - 09:15
Contacteer:

Ik heb sinds kort ook een V70R (2004) en heb daar voor aanschaf een orgineel volvo afneembare trekhaak onder laten zetten. het enige wat je daarvan ziet is een plasic kapje en de stekkerdoos. Vanaf fabriek is een trekhaak gewoon een optie geweest voor de V70R / S60R. Als Volvo het af zal raden dat hadden ze niet in het optiepakket meegenomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
440 uit 1992
V40 uit 1999
S40 uit 2004
V70R uit 2004
Corvette c4 uit 1987
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

blijft natuurlijk nog de vraag of het 4c een niveau-regeling heeft of kan hebben of niet?
volgens de beschrijving dempt hij extreem bij het behalen van de eindstand van de demping. Dit om ter bescherming van ...... (aandrijving carros en dempers..).
Hier staat dus geen niveau-regeling bij (op hoogte brengen na belasting).
Dat zou theoretisch ook behoorlijk kunnen beiten met het 4c concept!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het ook niet zie.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Bij mijn weten staat er nergens dat het niet mag. 4C heeft geen niveauregeling.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

ik hoorde het verhaal van een dealer dat een aanhanger "foute" signalen aan de sensoren in de auto afgeeft. Hij bedoelde hiermee dat een aanhanger de bewegingen van het voertuig beinvloedt waardoor de auto andere bewegingen maakt dan hij normaal zou maken en dat de sensoren door die verkeerde autobewegingen verkeerde signalen aan de computer af zou geven waardoor het dempsysteem verkeerd zou worden ingesteld! :shock:
aldus een dealer. Soortgelijke verhalen kreeg ik ook van anderen te horen!
Er doet dus een verhaal de ronde!!!

Ik heb een opleiding in werktuigbouwkunde automatisering achter de rug en enkele jaren als hoofdengineering in een bedrijf in aandrijftechniek geweest waarbij ik veel met sensoren en proportioneel gestuurde ventielen heb gewerkt (ook bewegende (snel) platforms). Mijn visie op de invloed van een aanhanger op het 4C systeem bevestigd waarom volvo zweden gewoon een trekhaak toelaat op de R-modellen met 4C. De betreffende dealer kon hier geen weerwoord op geven!

Een aanhanger geeft namelijk geen "foute" voertuigbewegingen door aan de auto, maar juist werkelijke bewegingen. Door bijvoorbeeld de kogeldruk te varieren (dit gebeurt wanneer zowel het voertuig als de aanhangwagen door een kuil rijden) zal het 4c systeem de totale beweging gaan stabiliseren. De wagen zal geremd worden in het naijlen op de wielen en wanneer de aanhanger zijn invloed op de auto krijgt zal het 4c systeem ook deze bewegingen gaan compenseren waardoor de gehele combinatie stabiel gaat worden. Het 4c systeem reageert namelijk niet alleen op de stuurstand, maar vooral op de versnellingssensoren in de auto. (iedere verandering van richting is een versnelling, positief of negatief.) Die sensoren meten 3 dimensionaal de beweging en richting van de auto en anticiperen dan op de beweging van het voertuig zodat deze gestabiliseerd wordt. 4C zelf corrigeert niet! het stabiliseerd! Het enige dat corrigeert is wanneer het voertuig daadwerkelijk in een slip komt door het aansturen van een van de remklauwen van een betreffend wiel. Ook dit alleen om het voertuig te stabiliseren. Mechanisch gebeurt dit ook door een stabilisator op de aanhanger! Het 4c systeem is alleen vele malen sneller en nauwkeuriger!!

Het aantal signalen neemt toe en zou teveel kunnen worden werd als tegenargument gegeven.
Welnu, een R is gebouwd om op het circuit te kunnen presteren. Snelheden van ver boven de 200 km/h!! Op deze snelheden zijn de krachten en versnellingen een veelvoud (kwadratisch en logaritmisch!!) ten opzichte van een snelheid met aanhangwagen (namelijk 80-100 km/h) waardoor het aantal signalen per tijdseenheid (stel dat dit lineair zou zijn!!) gehalveerd zou zijn. Laat hem door een aanhangwagen (met eigen massatraagheid) verdubbelen, dan zit ik nog steeds met een hoeveelheid informatie per tijdseenheid die gelijk zou zijn aan het circuit! echter de krachten zijn veel minder die op de dempers komen met aanhangwagen dan op het circuit.

Dan heb ik het nog niet gehad over de veiligheidsmarges van zowel de signaalverwerkingscomputer, de dempers als ook de carros!

Ik heb nog geen enkel onderbouwd argument gehoord dat 4c geen normale aanhanger zou mogen trekken die door volvo zweden wordt omschreven in zowel de verkoopsfolders als ook het instructieboekje!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ik kreeg het antwoord van de importeur van Westfalia:
Mijn vraag:
"De Monoflex heeft echter een horizontale montage, net als de originele volvo trekhaken en dat betekent dat er een groter gat in de bumper gemaakt moet worden (zichtbaar van achter) of dat er een deel onder de auto uitsteekt.

Mijn voorkeur blijft uitgaan naar de westfalia A40V. Na diverse sites bezocht te hebben en informatie te hebben ingewonnen (ook montageschemas van westfalia) kom ik tot de conclusie dat de 320050600001 zou moeten passen. (deze heeft de classificatie voor volvo S80 en V70 van 2000-2007 zonder niveauregeling). Zou het mogelijk zijn bij westfalia navraag te doen welke problemen er zouden kunnen optreden bij montage van deze trekhaak achter/onder een awd-v70 (niet XC!)? Ook had ik graag een maatschets met afmetingen (afstand van de gaten tot aan de trekbalk en de breedte van de trekbalk cq bevestigingsgaten) indien mogelijk met zoveel mogelijk maten?
Ik ben bereid om deze trekhaak proberen te monteren en om formele terugkoppeling te geven over zaken die dan spelen."

Antwoord Westfalia Benelux BV.:
"Wat u vraagt, valt helaas niet te beantwoorden. Gisteren heb ik met de betreffende afdeling gesproken en die kunnen mij daar helaas geen antwoord op geven.
Evenals werktekeningen, deze worden niet afgegeven.
De 320050 past ook onder voertuigen met niveauregeling trouwens. Het enige punt ter discussie is het verhaal 4WD. Daar zou het een probleem kunnen geven. Misschien het differentieel? Misschien de kogelhoogte?
Anders zou u gewoon de proef op de som moeten nemen. Iets anders kan ik u niet voorstellen."

(ergens had ik gehoopt meewerking te krijgen ......... misschien wat naïef hè, maar ja, nooit geschoten...altijd mis! ) :D

en ja, het tegenargument "differentieel" ??? de trekhaak zit ruim achter de achteras!!!!!

Al met al ben ik nu dus op zoek naar betreffende westfalia trekhaak voor de meest gunstige prijs....
Rest nog de vraag of de kabelboom wel van volvo komt of ook van Westfalia? Iemand hier ideeen over?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”