westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hier had ik mijn antwoord op gebasseerd:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=trekhaak
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Precies. Dat topic stond me ook voor ogen. Maar daar ging het over een XC.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in de huidige brochure staat bij de fabrieksoptie four-c de volgende tekst:

Volvo Cars Nederland B.V. adviseert om geen trekhaak te monteren bij een V70/S80/XC70 voorzien van het actieve FOUR-C chassis om een optimale werking van het systeem te waarborgen

Deze tekst stond altijd al bij de optie FOUR-C als zodanig, deze stond alleen niet in de R brochure daar FOUR-C daar altijd standaard was, Volvo hanteerde dat standpunt al bij een V70 van 2003 maar doet dat vandaag de dag nog steeds.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ah, bedankt.....meteen het hele topic maar even gelezen.
Ben zelf best ervaren caravan-rijder en ik weet dat als je een echt grote caravan hebt met slechte belading (veel voor en veel achter en weinig op de as!) een deining krijgt van heb ik jou daar. Vooral als de aanhanger zwaarder is dan de auto!
Wanneer je deze uiterste situatie zou hebben....
En de auto in de VS zou rijden....
je van de weg zou raken.....
met het weten dat de veiligheid (in de vorm van een stabiliserend 4C systeem.... (als verkoopsvoorwaarde gegeven!)
Er in de VS een mega-uitkering zou kunnen worden toegekend door de rechtbank.....(bekende voorbeelde van kat in de magnetron etc.)
(Ondanks het feit dat diezelfde auto zonder 4C vermoedelijk (let wel) nog eerder van de weg zou zijn geraakt....)
Dan zou ik die uitspraak van volvo kunnen begrijpen.

Gezien de (welliswaar niet professioneel onderbouwde) praktijktest en het feit dat het niveau geregeld/bepaald wordt door de vering en niet de dempers alsook mijn ervaring met het rijden met aanhangers (en deze ten opzichte van mijn R ruim lichter zijn...) en dat ik bewust ben van het feit dat alle regelsystemen de grenzen verleggen maar het eindpunt blijft het contact met de weg uiteindelijk en........
Kortom, technisch is er nog steeds geen verklaring dat het niet kan, terwijl de theorie eerder bewijst dat het wel kan in plaats van niet. (wat is het verschil van een zwaar beladen kofferbak ten opzichte van slechts 50-75 kg kogeldruk en alleen een hond in de kofferbak.......voor het 4C systeem bedoel ik dan!?)

Van Ohnlin (leverancier van 4c) begreep ik dat er een veiligheid in de demper/regeling zit die het doorslaan van de vering voorkomt in de uiterste stand! Wanneer je vol geladen zit met volledig (nagenoeg volledig!) belaste veren, kom je inderdaad in een ongewenste dempsituatie. Dat voorkom je door je veren sterk genoeg te kiezen, de belading in de aanhanger te duwen en de kofferbak (lees ook auto) normaal te beladen. De vering zit dan in de normale stand en het systeem kan dan ook zijn werk normaal verrichten. (ik bedoel we gaan toch ook niet op reis met de auto in het noodprogramma!!!).
Voor mij geen probleem en ook voor de rechter uit te leggen. Vooral ook omdat volvo geen recall heeft gemaakt of formeel heeft gepubliceerd dat het niet kan!! sterker nog, de trekhaak wordt nog steeds door volvo geleverd (!!).
((Bart, juridisch is een advies niet bindend. Het zou in grenstoestanden dus niet ideaal kunnen zijn.....maar dat is ABS ook niet!! en dat is ook geaccepteerd....na jaren!!)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik ben met je eens dat het enerzijds ontraden van een een trekhaak op FOUR-C en anderszijds gewoon aanbieden van een trekhaak op een "R" met std FOUR-C niet echt een duidelijk beeld schetst van wat wel en wat niet wenselijk is.
Volvo for life
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ja, ik ben het er ook mee eens dat er heel veel chauffeurs zijn die een rijbewijs hebben, maar geen verstand van eenvoudige natuurkunde en mechanica......
Ik bedoel, als je bijvoorbeeld italianen op vakantie ziet gaan..... alleen de voorruit is nog zichtbaar!!

In de papieren staat de maximale belading per as. Een trekhaakbelasting zit hier dus al in! Ik zie dus autos met caravan door frankrijk rijden waarbij de voorwielen dus amper de grond raken!!
ik zie het al voor me......meneer de rechter, ik heb toch ABS DTC airco en 4C!! :drinking: <- dat doe ik dus nooit tijdens het rijden (altijd ervoor of erna!!)

I rest my case

ps, graag weer ontopic ivm de bekabeling en misschien kent iemand nog een goed adres voor Westfalia, zodat ik die kan "testen"!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

PhysicalZen schreef: ps, graag weer ontopic ivm de bekabeling en misschien kent iemand nog een goed adres voor Westfalia, zodat ik die kan "testen"!
Topic gaat over een trekhaak op een AWD (geen XC70)

Daar hebben we het toch over?

We hebben het niet over 300pk en een sleurhut erachter....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

:onfire: die sleurhut wordt vanzelf aerodynamisch :angel12:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen straks.

Zelf ben ik rond aan het kijken naar een V70.
Ik ging uit van een T5 maar zie met name in duitsland interessante opties qua V70R.
En waarom dan niet gelijk mijn droomauto verwezenlijken?

Hij moet in mijn geval 2x per jaar een sleurhut rondzeulen.
De berichten over four-c hadden de R een beetje uit mijn hoofd gezet.
Nu komt hij toch weer een beetje in beeld ;-)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ben weer een stukje verder!
Westfalia typenummer 320050 moet het worden.
Vertikaal afneembare trekhaak, onzichtbaar wanneer gedemonteerd.
Belastingsgrens 120kg kogeldruk en 2100 kg trekgewicht (de R mag max 1800 trekken!). De bekabeling wordt waarschijnlijk origineel volvo.
(nog even op zoek naar het volvo-nr.!)

Nu nog een leverancier!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

PhysicalZen schreef:Ben weer een stukje verder!
Westfalia typenummer 320050 moet het worden.
Vertikaal afneembare trekhaak, onzichtbaar wanneer gedemonteerd.
Belastingsgrens 120kg kogeldruk en 2100 kg trekgewicht (de R mag max 1800 trekken!). De bekabeling wordt waarschijnlijk origineel volvo.
(nog even op zoek naar het volvo-nr.!)

Nu nog een leverancier!
Gewoon even via Ebay bestellen , heb ik ook gedaan . Volvo dealer hier heeft de trekhaak geplaatst gelijk met een beurt en heeft ook de kabelboom geleverd. Wist ik in ieder geval zeker dat alles zou werken.

Ik betaalde 275 Euro voor de trekhaak incl. verzendkosten voor de afneembare versie ( niet zichtbaar en dus perfect )

Succes
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Rene,

was het de westfalia 320050?
Bij wie heb je besteld?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
hilhorsta
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.08.2009 - 22:00

Hallo PhysicalZen,

Ik ben zeer geinteresseerd in de afloop van dit verhaal. Zelf zoek ik een trekhaak voor mijn v70r my2005. De Westfalia lijkt de beste oplossing, maar ook ik liep vast bij de keuze van het juiste model....

Grt,
Adri
hilhorsta
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.08.2009 - 22:00

Ik heb nog es even zitten kijken. Volvo biedt de volgende trekhaken:

V70, V70 R: Hoge trekhaak (voor auto's zonder niveauregeling)
V70: Lage trekhaak (voor auto's met niveauregeling)
XC70: Hoge trekhaak (voor auto's zonder niveauregeling)
XC70: Lage trekhaak (voor auto's met niveauregeling)

Geen onderscheid dus voor wat betreft wel/niet AWD.

Westfalia geeft aan dat voor de V70(r) model 320050 nodig is, maar geeft vervolgens aan dat deze NIET voor de AWD geschikt is.

Wellicht dus een andere montage dan de originele Volvo trekhaak waardoor 'iets' van de AWD in de weg zit?
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

ok....

en?
was dit de oplossing?

Westfalia typenummer 320050


Denk vooral ivm fietsenrek (kinderen worden groter, hun fietsen ook), maar kan beter zorgen dat het goed is dan.
Is het met die westfalia gelukt?

Welke kosten montage dealer+kabelboom?

Hoor het graag
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
g.latten
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21.11.2011 - 18:53

Is hier iemand die de oplossing voor bovenstaande probleem heeft gevonden? Ben geneigd de Westfalia trekhaak te bestellen voor mijn R uit 2004, maar twijfel nog een beetje...ik lees eigenlijk tussen de regels door dat de trekhaak voor een V70 ook gewoon op een auto met AWD zou moeten passen?
Gebruikersavatar
Ronaldjuuh
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.05.2016 - 10:53

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen heb ik een V70 (2008, 2.4 D). Het grootste verschil in aanbod krijg ik als ik met en zonder niveaurelegeling aangeef (ik heb hier gekeken: http://www.rameder.nl/)Volgens de berichten die ik elders op dit forum las klopt dat ook. Nu zijn de trekhaken zonder niveauregeling een stuk goedkoper dan die met, dus ik wilde vragen of ik ook een trekhaak voor een auto zonder niveauregeling op één met kan monteren? Er is er trouwens ook één die op allebei kan, dus vandaar dat ik op het idee kwam.
Volvo V70
Audi A3
VW Golf II
Seesar
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.10.2018 - 20:35

Een schopje van dit draadje om informatie bij elkiaar te houden. Ik heb n.a.v. veel zoeken en dit topic + Garfield's ervaringen (viewtopic.php?p=818801#818801) besloten om ook een Westfalia trekhaak met 13-polige stekker te monteren op mijn 2004 V70R automaat (met dus AWD en 4c ophanging - wat dus géén niveau regeling is (dat is nivomat wat een R niet heeft).

Ik begrijp uit de ervaringen dat ik typenummer 320050 moet hebben. Dat is op zich geen probleem om te kopen, maar nu komen mijn vragen:

Het volgende systeem van westfalia is ook mooi, dat lijkt een ge-upgrade versie van de 320050 (omhoog klapbare stekkerhouder):
Ebay V70 westfalia trekhaak

Afbeelding

vraag 1:

Er staat in de link geen specifieke type-nummer, dus ik kan niet natrekken of dit een opvolger o.i.d. is. Daarnaast staat erbij vermeld dat het niet voor AWD bedoeld is, maar ik denk na alle ervaringen dat dat er standaard bij staan hoewel het gewoon lijkt te passen (gezien alle ervaringen van vorige gebruikers). Hebben jullie hier ideeen over?

vraag 2:

wel of geen TRM (Trailer Module). Mijn auto is van 2004 en ik begrijp dat pas vanaf 2005 TRM modules nodig zijn. Op zich klinkt dat goed, scheelt in aanschafkosten en inleer kosten, maar hoe worden mijn parkeersensoren uitgeschakeld bij achteruit rijden met trailer gekoppeld? Ik kan daar weinig informatie over vinden. Volgens mij heb ik geen knopje om parkeersensoren uit te zetten en om nou hele tijd met piepers rond te rijden als ik manoeuvreer, dat is niet de Volvo ervaring :devil:

De TRM die ik gevonden had geschikt voor V70 P2 platform is deze (maar dus vanaf 2005-) : 30664974. Is dit een kwestie van niet nodig, of niet kunnen aansluiten? Ik vind het niet erg om te investering in een TRM module als de rij-ervaring daardoor verhoogd wordt; het heeft niet alleen invloed op de sensoren, maar ook de automaat etc.

Is daar meer over bekend onder jullie gebruikers? Ik kan daar geen feedback over vinden op dit forum.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”