De auto van mijn pa rookt erg als deze koud is. Nu is wat witte condensrook normaal, dat doet mijn auto immers ook, maar die van hem lijkt af en toe haast een rookmachine.
Ik moet wel zeggen dat er vrij weinig mee wordt gereden en dan ook vrij veel kleine ritten maar ik heb de auto eens een week aardig intensief bereden en hierna bleef hetzelfde probleem. Waar kan dit aan liggen?
Het gaat om een V40 ' 97, 1.8i met 190k op de teller.
[V40 ' 97] Behoorlijk roken (wit)
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.01.2009 - 00:10
Misschien dat de motor niet snel genoeg opwarmt en daardoor langer dan normaal staat te "dampen".
Kijk eens of de temperatuur van de motor wel goed oploopt. De wijzer van de temperatuurmeter in het dashboard moet bij opwarmen tot het midden van de schaal oplopen, en daarna daar altijd blijven staan. Als deze niet tot het midden komt, of bij snelwegrijden naar beneden zakt, dan is de thermostaat kapot.
Als de thermostaat kapot is, opent deze te vroeg (bij een te lage temperatuur) of sluit niet meer goed, waardoor er koelwater uit de motor door de radiator gestuurd wordt. Normaal opent deze klep pas als de motor warm is en gekoeld moet gaan worden.
Als deze klep open staat voordat de motor warm is, ben je dus te veel aan het koelen, en zal de motor nooit lekker warm worden.
Thermostaat wisselen is een werkje van 15 minuten, en het onderdeel kost 21 euro (bij de dealer)
(Als je dit gaat doen, zorg wel dat je 1 liter koelvloeistof hebt om bij te vullen, en een torx bit maat T40, dit is namelijk niet zo'n heel gangbare maat)
Maar het kan ook wat anders zijn natuurlijk.. Is het een LPG auto? Die dampen altijd wat meer naar mijn mening.
Kijk eens of de temperatuur van de motor wel goed oploopt. De wijzer van de temperatuurmeter in het dashboard moet bij opwarmen tot het midden van de schaal oplopen, en daarna daar altijd blijven staan. Als deze niet tot het midden komt, of bij snelwegrijden naar beneden zakt, dan is de thermostaat kapot.
Als de thermostaat kapot is, opent deze te vroeg (bij een te lage temperatuur) of sluit niet meer goed, waardoor er koelwater uit de motor door de radiator gestuurd wordt. Normaal opent deze klep pas als de motor warm is en gekoeld moet gaan worden.
Als deze klep open staat voordat de motor warm is, ben je dus te veel aan het koelen, en zal de motor nooit lekker warm worden.
Thermostaat wisselen is een werkje van 15 minuten, en het onderdeel kost 21 euro (bij de dealer)
(Als je dit gaat doen, zorg wel dat je 1 liter koelvloeistof hebt om bij te vullen, en een torx bit maat T40, dit is namelijk niet zo'n heel gangbare maat)
Maar het kan ook wat anders zijn natuurlijk.. Is het een LPG auto? Die dampen altijd wat meer naar mijn mening.