Een schok bij het wegrijden met de automaat in D(rive)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Rob2u
5th Gear member

De automaat gaf de laatste tijd bij het optrekken een schokkend effect en het duurde soms even voordat hij schakelde. Dit effect was wel verschillend afhankelijk hoelang ik stilstond.

Zoals ook al op dit Forum werd geopperd heb ik de "Neutral Control" dmv een software aanpassing laten verwijderen. Hier waren de automaten blijkbaar in de beginjaren van voorzien (dit zorgde ervoor dat hij bij stilstand naar z'n "vrij" schakelde). In later modeljaren is deze voorziening weer verwijderd.

Het resultaat is verbluffend: de auto rijdt werkelijk ontzettend soepel vanuit stilstand weg en zelfs het lichtjes "door de hoeven gaan" van het toerental bij stoppen voor bv. een stoplicht is geheel verdwenen. :D
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
T5je
3rd Gear member

Dank voor de melding. Zal het in het achterhoofd houden. Tot nog toe geen last maar mocht dat komen dan ook maar de N laten verwijderen.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Gast

Begrijp ik hieruit dat je bij de verkeerslichten je voet niet op het rempedaal hield en toch bleef staan?
Ik ken het ook, licht op groen, voet van links naar recht en klap er in.
Terwijl, als ik de rem loslaat de auto ook weg wil rijden.

Hebben we het over het zelfde?
Rob2u
5th Gear member

AlexV70 schreef:Begrijp ik hieruit dat je bij de verkeerslichten je voet niet op het rempedaal hield en toch bleef staan?
Ik ken het ook, licht op groen, voet van links naar recht en klap er in.
Terwijl, als ik de rem loslaat de auto ook weg wil rijden.

Hebben we het over het zelfde?
Nee hoor, ik moest mijn voet altijd op de rem houden! Wat er echter intern gebeurde dat de bak naar neutraal ging en zodra ik mijn voet van de rem haalde deze automatisch naar "1" schakelde (met die schok dus) en de auto optrok.

Dit was wel tijdafhankelijk, bij mij als volgt:
t < 10 sec stilstaan: bak bleef in 1 en geen schok
10 < t < 25 : bak schakelde naar neutraal, en schok bij optrekken
t > 25 : bak schakelde tussentijds naar 1, klein schokje terwijl ik stilstond, wegrijden ging met heel klein schokje

Maar nu is dit dus allemaal niet meer en is het optrekken schokvrij :D :!:
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
hadico
5th Gear member

Neutral control werd bedient via het remlichtcontact op het moment van remmen werd in de bak een omleiding geopend waardoor hij 'vrij'kwam te staan(was bedoelt als fuelsaver).
Helaas door de traagheid van drukopbouw bij het loslaten van de rem kreeg je hierdoor bij rem los en direct gas geven dat de bak nog niet klaar was een schok in de aandrijving.
Gast

@hadico, is dat "neutral control" ook nog op de mijne geleverd?
hadico
5th Gear member

Ik weet zo niet tot wanneer het erop zat maar als je de software download om hem te verwijderen is ie ook niet meer te activeren(nooit meer).
In de nieuwe software zit hij er ook niet meer op ,dus een reload eroverheen en dan is ie ook weg.
Gast

Ok, wat is jouw advies technisch gezien, er af halen of laten zitten?
Ik stoor mij namelijk ook aan die "klap" bij het optrekken (voelt ook niet goed).

Begrijp ik nu van je dat bij een nieuwe update van software (ongeacht wat ik beslis) de neutral control ook is verdwenen?
hadico
5th Gear member

Ik zou je adviseren om hem eruit te gooien ,het rijd rustiger en is ook handiger met bv inparkeren de bak blijft zonder de neutral gewoon in werking staan dus rem los en je hebt direct aandrijving.
Let op met software er zijn update's maar dan laad je een deel van het geheel ,als je de nieuwste software incl alle update's wil hebben moet je om een reload vragen, hierbij word dus het totale pakket vervangen en niet alleen maar een deel aangepast.
Gast

Zit er een groot prijsverschil tussen update's en een reload.
Misschien nog belangrijker, begrijpt men mij bij de dealer als ik hier mee kom?
hadico
5th Gear member

Software is een hoofdstuk apart ,ook in de onderdelenlijst dus het word nog weleens verwart een update of een reload het zijn echter cpl andere dingen.
Prijs kan ik je niet zeggen er zit wel verschil in maar vraag specifiek naar een RELOAD anders heb je kans dat je een update krijgt (als die er is).
Met een reload heb je altijd de laatste software met alle aanpassingen dus hier zit ook een eventuele update al in.
Rob2u
5th Gear member

AlexV70 schreef:Zit er een groot prijsverschil tussen update's en een reload.
Misschien nog belangrijker, begrijpt men mij bij de dealer als ik hier mee kom?
Wat een reload kost weet ik niet maar wel dat de software "Verwijderen Neutral control" het voor Volvo begrippen lage bedrag van 11,50 euro netto kostte. Komt nog wel iets bij voor de tijd die men er mee bezig is; laten we zeggen een kwartiertje.
Bassie
2nd Gear member
Contacteer:

Interessant topic, heb hetzelfde met mijn V70... Las idd in de boekjes van de neutral control. Wist niet dat dit te verwijderen was! Maar eens even aan de dealert vragen wat dat gaat kosten. Of is er hier op het forum iemand die dat kan??
Nissan Primera 2.0 GLX '91
S70 2.5 LPG G3 Wit '97 385.000km!
Honda CBR 600 f2
V70 2.4T 200PK Ice blue '00 met alu inleg...
Packmann
1st Gear member

Rob2u schreef:De automaat gaf de laatste tijd bij het optrekken een schokkend effect en het duurde soms even voordat hij schakelde.

Het resultaat is verbluffend: de auto rijdt werkelijk ontzettend soepel vanuit stilstand weg en zelfs het lichtjes "door de hoeven gaan" van het toerental bij stoppen voor bv. een stoplicht is geheel verdwenen. :D
En dit hebben ze vandaag ook bij mij S60 gedaan. Wat een verschil durf weer gas te geven bij het wegrijden en die klap schok zal ik niet missen.
hadico
5th Gear member

Ja Packmann hoef je ook niet bang te zijn dat je fiets blijft staan met wegrijden :multi:
Gast

Packmann schreef:
Rob2u schreef:De automaat gaf de laatste tijd bij het optrekken een schokkend effect en het duurde soms even voordat hij schakelde.

En dit hebben ze vandaag ook bij mij S60 gedaan. Wat een verschil durf weer gas te geven bij het wegrijden en die klap schok zal ik niet missen.
Wat waren de kosten?
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Alex, vandaag gaat mijn XC70 ook naar de dealer voor dit euvel. Heb er in een ander topic ook al over gesproken. Mij stoorde die klap bij het wegrijden ook. Hij doet het niet altijd maar soms. Erg irritant en niet normaal volgens mij.
De dealer erkende mijn probleem, vandaag nieuwe software. Ik vraag uiteraard wel even om een reload ;-)
Als dat geen uitkomst biedt wordt de bak geflushed. Misschien ook geen slechte na 80.000km in drie jaar.

Edit: Zojuist de nieuwe software gekregen (+ een gratis roetfilter) en de wagen rijdt weer zijdezacht weg. Even afwachten hoe het zich houdt.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Packmann
1st Gear member

hans anesthesie schreef: Edit: Zojuist de nieuwe software gekregen (+ een gratis roetfilter) en de wagen rijdt weer zijdezacht weg. Even afwachten hoe het zich houdt.
Vandaag veel stadverkeer gereden -stoplichten opgezocht ben er zelfs voor omgereden- helemaal niets, geen klap loslaten die rem en rijden ik zal het mij vast verbelden maar heb sterk de indruk dat die automaat gewoon veel beter schakelt met die nieuwe software.

De kosten? helemaal niets service Savla Zaandam.
Packmann
1st Gear member

hadico schreef:Ja Packmann hoef je ook niet bang te zijn dat je fiets blijft staan met wegrijden :multi:
Die fiets blijft echt niet staan die volgt mij gewoon trouw. Ik moet echt in mijn spiegels kijken of hij nog wel volgt. Eigenlijk is rijden op die fiets veel leuker dan autorijden.
hadico
5th Gear member

Dat die fiets beter rijd is duidelijk ik kan ook niet wachten tot het weer wat warmer word ,kan ik die van mij ook uit de schuur bevrijden. mopedsmile:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”