Volvo 164 E rijdt slecht op benzine

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volvo 164E
1st Gear member

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Volvo. Normaal rijd ik altijd op gas, maar ik wil het benzinesysteem ook weer 100% maken om mijn actieradius wat uit te breiden voor de vakantie. Het probleem is als volgt: hij start wel goed op benzine en loopt ook redelijk stationair, maar als ik een beetje gas geef, houdt de motor in. Als ik dan het pedaal dieper intrap, dan komt hij wel op toeren, maar dit gaat niet mooi gelijkmatig. Rijden op benzine is al helemaal niet goed te doen, omdat de motor in lijkt te houden en al moeite heeft de 60 te halen.
De brandstofpomp is nieuw, vanmiddag de drukmeter doorgemeten en die is ook nog goed. Ik heb geen benzinedrukmeter voor het afstellen van het injectiesysteem, maar heb wel gespeeld met de instelling wat geen verbetering oplevert. Ook heb ik al verschillend standen voor de gasklepschakelaar geprobeerd, maar dit levert ook geen verbetering.

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven. In ieder geval alvast bedankt en ik houd de reacties in de gaten.

Groet,
Harry
Iroll
6th Gear member

Verstopt benzinefilter lijkt me het meest waarschijnlijk of verstopte injectoren door het stilstaan. Benzinefilter zit net voor de tank, onder de auto. deze vervangen door een nieuwe, wel de speciale Djet bestellen bij scandcar of nordicar bijv. NIET vervangen door een universele!
Je hebt wel de benzinedrukregelaar verstelt, die moet je dmv een drukmeter opnieuw afstellen op 2,2bar, drukmeter aansluiten op de slang van de koudstartinjector. Ga nooit op de bonnefooi aan de afstellingen draaien, daar maak je de problemen alleen maar groter mee. Heb je de afstelling van de gasklepsensor gemerkt voordat je hem verstelde? Hoe oud is de benzine in je tank eigenlijk? Moderne benzine verouderd snel waardoor leidingen, pomp, filter en injectoren verstoppen.
Hier kan je het Djet faulttracing manual downloaden, daarin staat ook hoe je de gasklepsensor opnieuw kan afstellen.
Succes!
Volvo 164E
1st Gear member

Bedankt voor het snelle antwoord. Het benzinefilter heb ik denk ik 1,5 jaar geleden vervangen. Komt bij nordicar vandaan. Ik zit te denken om een benzinedrukmeter te kopen. Ik had een pakket gezien op conrad waar deze in zit samen met nog wat ander handig gereedschap. Oude regelaar was gesneuveld nadat ik een nieuwe benzinepomp had geplaatst, membraam was lek. Afstelling gasklepsensor wel gemarkeerd, maar ik vind er zelf nogal wat vrije slag op zitten, als ik de afstelling volgens de haynes manual doe en dit vervolgens controleer met een voelermaat onder de aanslagschroef van de gasklep, dan geeft de multimeter aldoor andere waarden aan. Benzine is trouwens nieuw.
Ik zal de manual even doorkijken. Ik denk dat ik daar wel een eind mee kom en ik denk dat het aanschaffen van een benzinedrukmeter wel de moeite waar kan zijn.

Ik houd jullie op hoogte.
Iroll
6th Gear member

Het benzinefilter heb ik denk ik 1,5 jaar geleden vervangen.
Als er roest in de tank zit, dan is het filter in no time weer verstopt. Kan je checken door bovenop de tank de ronde klep met vlotter eruit te halen, voorzichtig dus. Met een zaklamp kan je dan bekijken hoe het er van binnen uitziet. Vergeet niet een nwe pakking te kopen.

Als je de auto op contact zet en heel langzaam de gasklep helemaal open draait, hoeveel klikken hoor je dan van de injectoren komen? Bij een B20E/F moeten dat exact 20 klikken zijn, voor de B30 dacht ik ook. Kan namelijk zijn dat een of meer injectoren vastgekoekt of half verstopt zitten. Je kan ze opsturen en sonisch laten reinigen en reviseren, kost iets van €30pst. Dat is met een 6cylinder minder fijn! Ik zou iig eerst een fles injectiereiniger in de tank gooien om de boel schoon te maken en een flink stuk snelweg op benzine pakken alstie weer fatsoenlijk rijdt.
v164
3rd Gear member

Of een rotte/droge kabelboom

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Volvo 164E
1st Gear member

Vanmiddag lekker aan de auto gewerkt en alles gecontroleerd. Nog bedankt voor de handleiding trouwens, alles stond hier goed in uitgelegd. Benzinedruk staat nu op 2.2 bar en glasklepschakelaar ook goed afgesteld. Ik heb de klikken geteld en het waren er inderdaad 20. Dus dat zit wel goed. Ook in de tank gekeken en deze zag er nog als nieuw uit: geen roest en ook geen vuil. Ook sensoren allemaal doorgemeten en deze functioneren ook allemaal naar behoren.
Maar, de motor loopt nog steeds alsof hij te weinig brandstof krijgt. Morgen ga ik een nieuw brandstoffilter halen. Misschien is deze wel vervuild met deeltjes van de oude brandstofpomp welke ik een jaar geleden vervangen heb. In ieder geval weet ik dat alle afzonderlijke onderdelen goed functioneren.
Iroll
6th Gear member

Heb je de triggerpoints onderin de verdeler schoongemaakt? Even verwijderen en er een visitekaartje doorheen trekken, geen schuurpapier of vijl gebruiken. Verder de fiber nokjes met een klein! beetje vet insmeren, niet teveel dat kan weer de puntjes vet doen slaan. Kan ook zijn dat ze vetgeslagen zijn door het olieen van de verdeler bovenin.
Trouwens lekker dat je tank niet geroest is. Vooral door het rijden op lpg wil dit nl nogal eens gebeuren door condens vorming.
v164
3rd Gear member

Iroll schreef: Hier kan je het Djet faulttracing manual downloaden, daarin staat ook hoe je de gasklepsensor opnieuw kan afstellen.
Handig boekje!
Dank

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Volvo 164E
1st Gear member

De triggercontacten veroorzaakten inderdaad het probleem. Op 1 contact zat een druppel olie. Schoongemaakt en de motor liep al een stuk beter. Ik merk wel dat niet alle injectoren evenveel inspuiten, vooral bij lage toeren loopt de motor onregelmatig.
Inmiddels injectorreiniger toegevoegd aan de tank. Ben benieuwd of het veel zal opleveren. Maar ik kan in ieder geval weer op benzine rijden in een noodgeval. :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”