Wie is Pascal? :-k
Maar wat ik me even afvroeg:
Wat bepaalt nou eigenlijk het lichtbeeld? De vorm van de reflector of het glas van de unit?
:thegraduate:
Lichtopbrengst verbeteren volvo 440
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Ik heb in mijn BMW ook Xenon zitten. De lichtopbrengst is zoveel beter als OEM!!
Ga dus ook een setje voor de 440 kopen...
Ga dus ook een setje voor de 440 kopen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
Wie pascal is weet ik ook niet.P.K. schreef:Wie is Pascal? :-k
Maar wat ik me even afvroeg:
Wat bepaalt nou eigenlijk het lichtbeeld? De vorm van de reflector of het glas van de unit?
:thegraduate:
Het lichtbeeld wordt bepaald door de lamp+reflector+koplampglas. Bij heldere koplampglazen alleen door de lamp en reflector.
Dat de lamp ook in het rijtje staat, is omdat de goedkope import lampen gewoon geen fatsoenlijk beeld geven.
Een doffe reflector zorgt ervoor dat het licht bijna niet weerkaatst wordt, dus een slechte opbrenst. Er zijn heel veel verschillende reflectors, met allemaal andere eigenschappen. Koplampglazen kunnen eigenlijk niet stuk, of ook deze moeten dof uitslaan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
Okee duidelijke uitleg 460Volvo!
Maar stel dat je de reflector van een héél moderne auto in de lampunit van een Volvo plaatst.
(En dan heb ik 't nog niet eens over het erin krijgen.)
Wat gebeurt er dan qua lichtbeeld? Helemaal in de war door de tekening in het glas?
Beetje aan het brainstormen heur! :mrgreen:
Maar stel dat je de reflector van een héél moderne auto in de lampunit van een Volvo plaatst.
(En dan heb ik 't nog niet eens over het erin krijgen.)
Wat gebeurt er dan qua lichtbeeld? Helemaal in de war door de tekening in het glas?
Beetje aan het brainstormen heur! :mrgreen:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 03:47
- Locatie: Tilburg
Ik heb zelf nu Philips X-treme power maar overtuigd ben ik nog niet. Hij straalt wel erg ver naar reflecterende objecten (tot op 700 meter), maar het lichtvlak voor je auto vind ik nog steeds te beperkt. Ik heb de koplampen laten testen (misschien stonden ze te laag), maar het was in orde, echter NADAT ze schoon gemaakt waren. Dat maakte volgens de monteur voor het lichtbeeld erg veel uit. Ik had ze echter nog een week geleden schoon gemaakt, dus ik maak ze nu elke week even schoon, misschien dat het iets helpt.
Als ik groot licht op zet heb ik overigens (i.t.t. eerst) wel superlicht. Er zaten eerst General-electric lampjes in. Originele van volvo?
Als ik groot licht op zet heb ik overigens (i.t.t. eerst) wel superlicht. Er zaten eerst General-electric lampjes in. Originele van volvo?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Wat ook veel scheelt is alle contacten en stekkertjes van het lichtcircuit schoonmaken met contactspray en weer bevestigen door wat vaseline op de conatcten te spuiten. Er is veel spanningsverlies in de loop der jaren ontstaan door oxidatie v.d. contacten. Vergeet de relais niet, even eruit trekken en ook de stekkers daarvan onder handen nemen. Daarna een set Philips extreme erin en je weet niet wat je meemaakt. En dat xenon langer meegaat moet je maar afwachten. Ik heb ook veel verhalen gelezen over de goedkopere versies, die geven er na een jaar ofzo de brui aan.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Doe alsjeblieft geen Xenon erin.. Ik zag vandaag ook een 440 staan met Xenon erin en ik werd meteen blind!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Heb sinds 15min ook xenon in de auto ! Wat een licht komt er uit die lampen zeg ! Lichtbeeld is echt ruk, maar mijn reflectors zijn ook helemaal dof. Heb ze laag afgesteld, en verblind zo (hopelijk) niemand.
Denk wel als je nieuwe koplampen erin zet, je lichtbeeld perfect is.
Denk wel als je nieuwe koplampen erin zet, je lichtbeeld perfect is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
K heb inmiddels ook xenon in de 440 en in de frudsel mondeo, heb nog nooit een signaal gehad, omdat ik lampjes gewoon keurig recht vooruit zet(ook na afstellen garage staan ze vaak wat (te) scheel), en op 2% i.p.v. de vereiste 1% of aanbevolen 1,5%(voor veel koplampen).
met 2% heb je nog altijd een dimlichtbundel van 50 meter op de lichtkegel zelf, wat echt ruim genoeg is en je zult nooit iemand verblinden hoor!
de verblinders die je vaak ziet zijn of pruts0rs die hun lampen al sinds de oorlog niet afgesteld hebben, maar ook mensen die hun lampen op 1,0% exact hebben gesteld zonder bestuurder en lading, tsjah, dan komt je lichtbundel ietsje omhoog, en met xenon verblind je dan direct!!!
ook is uiteraard lampenglaasjes goed schoonhouden erg belangrijk.
Ow ja, ik stel lampjes overigens altijd op een vlak plein, auto waterpas checken, iemand achter het stuur en merktekens op een rechte garagedeur...
Krijg altijd complimenten van monteurs(zelfs een keer een dealer en een apk-mannetje) dat mijn lampjes zo goed staan. gezond verstand en een potlood doet meer dan ongezond verstand(of luiheid) en een lichtbak....
met 2% heb je nog altijd een dimlichtbundel van 50 meter op de lichtkegel zelf, wat echt ruim genoeg is en je zult nooit iemand verblinden hoor!
de verblinders die je vaak ziet zijn of pruts0rs die hun lampen al sinds de oorlog niet afgesteld hebben, maar ook mensen die hun lampen op 1,0% exact hebben gesteld zonder bestuurder en lading, tsjah, dan komt je lichtbundel ietsje omhoog, en met xenon verblind je dan direct!!!
ook is uiteraard lampenglaasjes goed schoonhouden erg belangrijk.
Ow ja, ik stel lampjes overigens altijd op een vlak plein, auto waterpas checken, iemand achter het stuur en merktekens op een rechte garagedeur...
Krijg altijd complimenten van monteurs(zelfs een keer een dealer en een apk-mannetje) dat mijn lampjes zo goed staan. gezond verstand en een potlood doet meer dan ongezond verstand(of luiheid) en een lichtbak....
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
vergis je niet! de meeste 'rally' 100/80 watt lampen zijn op een iets andere manier inelkaar geperst, waardoor de warmteafgifte niet mooi in een 60 graden hoekje vooruit gaat, hierdoor is het vaak een grotere warmtevermeerdering dan je qua wattage zou verwachten. daanraast produceren fabrikanten hun koplampen zo nauwgezet goedkoop dat een kleine vehoging in temperatuur(vooral stadsverkeer) al gevolgen kan hebben. hoewel volvo kennende(indertijd) zou het bij hun wel eens wat lomper ontwikkeld kunnen zijn, en dus meer marge voor extra hitte kunnen hebben.mightyspawn schreef:Gaat niet om de lampen maar de reflectoren, maar die kunnen de temp ook wel aan. Die paar watt extra maakt ook niet uit.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

- FoxOx
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 05.02.2009 - 10:58
- Locatie: Kerkdriel
- Contacteer:
Philips Xtreme is aan te bevelen,
geeft echt een berg meer licht en zijn op zich redelijk goed geprijsd....
Heb ze zelf in mijn Renault Clio gehad en dat scheelde echt veel!
geeft echt een berg meer licht en zijn op zich redelijk goed geprijsd....
Heb ze zelf in mijn Renault Clio gehad en dat scheelde echt veel!
Helemaal voor mij alleen:
Volvo 440 GLE van 1994 B20F 190000 km.
Voor m'n meisje en de kids:
Citroën Berlingo Multispace 1.8i 1998
In het verleden:
Renault Laguna station 2.0 RN 1998
Volvo 66 DL 1980
Volvo 850 GLT 1992 rood handgeschakeld
Volvo 850 GLT 1992 zilver automaat full options
Renault Clio, BMW 318i (2x), Opel Astra, VW Golf Wolfsburg Edition,
Renault Expresse, Ford Fiësta
Volvo 440 GLE van 1994 B20F 190000 km.
Voor m'n meisje en de kids:
Citroën Berlingo Multispace 1.8i 1998
In het verleden:
Renault Laguna station 2.0 RN 1998
Volvo 66 DL 1980
Volvo 850 GLT 1992 rood handgeschakeld
Volvo 850 GLT 1992 zilver automaat full options
Renault Clio, BMW 318i (2x), Opel Astra, VW Golf Wolfsburg Edition,
Renault Expresse, Ford Fiësta
- johan1989
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 30.11.2008 - 12:17
- Locatie: Delwijnen - Ede
ik zit er over te denken om VisionPlus of X-treme power aan te schaffen.
wat is dan eigenlijk dat H1,H4,H7??
wat is dan eigenlijk dat H1,H4,H7??
Volvo S70 2.5 Exclusive line 1997 LPG
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
In je koplamp zit de H4 en in de mistlampen H3. De H(alogeen) aanduiding geeft de verschillende maten en aansluitingen van de lampen aan. De ene H past dus niet in de andere.
Let erop dat je halogeen lampjes nooit met je blote vingers aan het glas vastpakt. Dat verkort de levensduur flink door het laagje vet en zuur wat je vingers op het glas achterlaat. Dus je moet ze met een tissue of schoondoekje vastpakken bij het plaatsen.
Let erop dat je halogeen lampjes nooit met je blote vingers aan het glas vastpakt. Dat verkort de levensduur flink door het laagje vet en zuur wat je vingers op het glas achterlaat. Dus je moet ze met een tissue of schoondoekje vastpakken bij het plaatsen.
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb onlangs voor de APK 1 refelctor laten vervangen, en nu heb ik opeens een lichtbundel die voorheen niet aanwezig was. Reflectoren zijn nog wel de grootste factoren in de oudere auto's denk ik. Meer Watt erin schroeven is dan niet heel zinvol omdat 80% van je licht niet goed van de reflector afkomt (en dus warmte wordt op de reflector...die slechter wordt, die warmer wordt...etc.)
- johan1989
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 30.11.2008 - 12:17
- Locatie: Delwijnen - Ede
Het is dus niet zo dat H1 meer watt heeft dan H4 bijvoorbeeld?Iroll schreef:In je koplamp zit de H4 en in de mistlampen H3. De H(alogeen) aanduiding geeft de verschillende maten en aansluitingen van de lampen aan. De ene H past dus niet in de andere.
Let erop dat je halogeen lampjes nooit met je blote vingers aan het glas vastpakt. Dat verkort de levensduur flink door het laagje vet en zuur wat je vingers op het glas achterlaat. Dus je moet ze met een tissue of schoondoekje vastpakken bij het plaatsen.
Waar zijn H1 en H7 voor dan?
Mistlampen heb ik niet ingebouwd, vind ik niet mooi bij een 460.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De ene past gewoon niet in de andere. De lampen kan je in verschillende wattages vinden, daar zegt de Hx aanduiding niets over. De Hx zegt alleen iets over de fitting en lamp waar die in moet. De H4 heb je bijv in 55/60watt maar ook in 80/100watt. De fitting, reflector en het glas is specifiek ontworpen voor een type Hx lamp.Het is dus niet zo dat H1 meer watt heeft dan H4 bijvoorbeeld?
Voor andere type lampen en fitting, lijkt me logisch toch? Ze passen iig niet in de 400serie. Als een fitting is ontworpen voor een H4 kan er alleen maar een H4 lamp in etc.Waar zijn H1 en H7 voor dan?
- johan1989
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 30.11.2008 - 12:17
- Locatie: Delwijnen - Ede
je bent een held
Volvo S70 2.5 Exclusive line 1997 LPG
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Verder is h4 bisexueel en is H1 en h7 dat niet.
Oftewel groot en dimlicht in 1 lamp.
Oftewel groot en dimlicht in 1 lamp.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)