Water injectie systeem

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Zijn er forum leden die ervaring hebben met water-injectie systemen zoals Aquamist?
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

ik ken wel mensen die het hebben of hadden ja hoezo?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

DeNNiS_ schreef:ik ken wel mensen die het hebben of hadden ja hoezo?
Gezien de extra koelende eigenschappen is hte misschien een goed idee om dit te combineren met hoog octaan brandstoffen. Zoals LPG.
Zou het Aquamist systeem de kleppen beter kunnen koelen en dus het stellen van kleppen kunnen uitstellen bij het rijden op LPG?
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

wat is water injectie eigenlijk juist ? en hoe werkt dit ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

water IN de bewegende delen van de motor? Ben heel benieuwd naar dit systeem en wat dit doet, het klinkt nogal euhm, ongebruikelijk? :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Water injectie wordt al jaren toegepast bij zwaar getunede turbo motoren.
Dit wordt voornamelijke gedaan als 1 van de laaste winst gevende stappen om het motor vermogen zolang mogelijk vast te houden.

Zoals de meeste misschien wel weten wil je met een turbo motor zoveel mogelijk lucht je motor in gedrukt krijgen ( daar is tenslotte te turbo voor)
Dit gaat een hele poos goed tot je merkt dat de lucht die de turbo aanleverd ook weer warmer wordt en dus minder gecomprimeerd de motor kan in gaan.
Op dat moment ga je dus veder kijken als eerste probeer je het vaak met kortere buizen grotere intercooler. Om maar te zorgen dat de lucht zo koud mogelijk je inlaat in kan komen. Daar zullen de tuners de motor op gaan afstellen. Wat je dan gaat merken dat het vaak in de midden range goed komt kwa lucht/bezine verhouding. Maar bovenin waar de turbo nog wel kracht kan leveren is de lucht toch warmer geworden door vaak wrijving enz. Als je daar al zit kwa tuning komt water/methanol injectie kijken.

Dit is een systeem wat onder zeer hoge druk een water/methanol mensel vernevelt inspuit in het inlaat spruitstuk. Dit verdamd bijna direct bij het verlaten van de speciale injector. De lucht die zicht al in de kamer bevindt zal dan wat koeler worden en daar door krijg je weer meer druk. En dat wil je het liefste geregeld hebben op bepaalde timing. (water wordt niet vol continue in gespoten) Een goed systeem zoals aquamist kan volledig per toeren worden in gesteld. Je kan dus als je een turbo hebt die druk kan leveren tot 6500 toeren maar je ziet op een rollerbank dat je vermogen al in zakt na 5500 rpm je Aquamist zo instellen dat hij pas na 5200 rpm gaat inspuiten zodat je de druk wat langer kan vasthouden en ook meer vermogen houd boven in toeren.

Mensen schikken vaak van water en motoren gaan niet goed samen. Maar dat valt hier wel reuze mee. Door dat het eigenlijk direcht verdampt nog voor het de verbrandings kamer in komt zal de motor er weinig last van hebben. En het gaat uiteraard niet over liters water. Meestal gaat een 3 liter tank wel een aantal benzine tanken mee. Wat je spuit ten slotte niet altijd in.

Zelf ben er ik er ook meebezig om het op mijn T5 te laten plaatsen.
kosten zijn wel aardig aan de hoge kant zo'n 750 tot 1000 euro.

Hoop dat ik het zo een beetje duidlijk heb kunnen uitleggen.

Hier is nog een foto van de injectoren die in het inlaat spruitstuk zijn gemonteerd
Afbeelding

(edit even de spellings controle er over heen gehaald)
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
Casimir
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 03.02.2009 - 11:24
Locatie: Kempen

We rijden om te leren...
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

dat is pas een mooie en goede uitleg ;)

tnx
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Marc V70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 30.01.2008 - 23:25
Locatie: Someren

Nu is het zo dat de methanol eigenlijk niet zoveel doet behalve dan er vooral voor zorgen in de winter dat je mengsel en systeem niet bevriest. In het dashbord zit een blauw ledje wat oplicht als de waterinjectie bijspringt, een oranje ledje geeft aan wanneer het reservoir moet worden aangevuld. Bij flink doorrijden 1,5 liter water/methanol op 60 liter benzine.
V70RS400 2004, MTE software, TME RVS Downpipe en RVS uitlaat, Bell Intercooler, Garret GT3071 R1, 680cc injectors, Aquamist waterinjectie.
geperforeerde CTF remschijven met Yellow Stuff blokken, 400 PK++
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Systeem van waterinjectie is experimenteel in de 80'er jaren door volvo ook toegepast op de B2x motoren is helaas nooit in productie gegaan.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

De 240 Turbo racewagens in de 80er jaren waren ervan voorzien,en met uitstekend resultaat!

Grtn Eddy
Gebruikersavatar
drraven
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 31.05.2007 - 17:23

Waterinjectie is de normaalste zaak van de wereld bij bijna alle motorsporten die enigzins bereikbaar zijn voor normale mensen (trekker trek, cross, enz.) en is bijzonder effectief.

Bij de oudere volvo cilinderkoppen met benzine injectie zitten er gaten in de kop voor de benzine injectoren, in de wat nieuwere blokken (rond 1991, b.v. B200f) zitten de injector gaten in het inlaat spruitstuk, combineer dus het nieuwe spruitstuk met de oude cilinder kop (dit kan en past) en je hebt de gaten voor je water injectie al, even n paar injectoren op de kop tikken en hoppa, jij maakt ook de blits met je water injectie!

groeten,

Stefan

Ow, is het iemand hier wel eens opgevallen dat de oudere B21 blokken geen lagerschalen hebben voor de nokkenas.
440 1.8 Si 80pk '95
V40 1.9 TD 90pk '98
343 2.3 200pk '83
240 Polar 2.0 110pk '92
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

gelebanaan: is het mogelijk dat de turbo wat sneller lijkt te reageren en wat meer vermogen lijkt te hebben als de luchtvochtigheid hoog is? Merkte ik laatst toen het regende, hij lijkt dan echt net een stukje sneller te zijn. Kan dat hiermee samenhangen of zou het luchtfilter alle vochtigheid eruit moeten filteren?
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ook de nieuwe motoren hebben geen nokkenas lagerschalen,de 5 cilinder benzine motoren ook niet.
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Sorcerer schreef:gelebanaan: is het mogelijk dat de turbo wat sneller lijkt te reageren en wat meer vermogen lijkt te hebben als de luchtvochtigheid hoog is? Merkte ik laatst toen het regende, hij lijkt dan echt net een stukje sneller te zijn. Kan dat hiermee samenhangen of zou het luchtfilter alle vochtigheid eruit moeten filteren?
Zal niet aan het luchtfilter ligggen. Maar meer om de intercooler en nat word. Daardoor zou de lucht kouder kunnen zijn dan in normaal weer.
Je zal ook merken dan als het 30 graden in nederland is je gewoon een stukje vermogen zal missen van je turbo auto. En in de winter lijkt hij dan weer wat feller.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Wim J schreef:
DeNNiS_ schreef:ik ken wel mensen die het hebben of hadden ja hoezo?
Gezien de extra koelende eigenschappen is hte misschien een goed idee om dit te combineren met hoog octaan brandstoffen. Zoals LPG.
Zou het Aquamist systeem de kleppen beter kunnen koelen en dus het stellen van kleppen kunnen uitstellen bij het rijden op LPG?
Dat is wel interessant om te weten. Maar incombinatie met flashlube, wat zal dat doen?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1199
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Vroeger hadden we het ook op vliegtuigen, werd alleen bij take-offpower gebruikt, bij climbing power moest je het weer uitschakelen. Koelt niet alleen brengt ook meer zuurstof mee (H2O).Je kreeg er dus tijdelijk meer power van.
V40 T3R Polar + Sport GT
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

[quote="Franswa"] Koelt niet alleen brengt ook meer zuurstof mee (H2O).Je kreeg er dus tijdelijk meer power van.[/quote]

Zo werkt het toch niet. Stel je voor zeg: gooi water op het vuur, dan brandt het harder....
Ik denk dat je in de war bent met NOS (lachgas injectie).
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1199
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik ben niet in de war, Als het element O aanwezig is heb je dus meer
zuurstof. Maar het methanol draagt er natuurlijk ook aanbij.

Water injection (engines)
Water injection is a method for cooling the combustion chambers of engines by adding water to the incoming fuel-air mixture, allowing for greater compression ratios and largely eliminating the problem of engine knocking (detonation). This effectively increases the octane rating of the fuel, meaning that performance gains can be obtained when used in conjunction with a supercharger or turbocharger, altered spark ignition timing, and other modifications.

Contents
1 Composition of fluid
2 Effects
3 Use in aircraft
4 Use in automobiles


Composition of fluid
Many water injection systems use a mixture of water and alcohol (approximately 50/50), with trace amounts of water-soluble oil. The water provides the primary cooling effect due to its great density and high heat absorption properties. The alcohol is combustible, and also serves as an antifreeze for the water. The purpose of the oil is to prevent corrosion of water injection and fuel system components. [1] Hence, water injection is also often known as methanol-water injection, or MW50, because the alcohol mixed into the injection solution is often methanol (CH3OH).


Effects
In a piston engine, the initial injection of water cools the fuel-air mixture somewhat, which increases its density and hence the amount of mixture that enters the cylinder. But the greater effect comes later during combustion when the water takes in significant amounts of heat energy as it converts from liquid to gas (steam). This increases piston pressure (torque), reduces peak temperature and resultant NOx formation, and reduces the amount of heat energy absorbed into the cylinder walls. The duration of combustion is said to be longer, preventing detonation. In aircraft engines the cooling effect allows the mixture to be run leaner at its best-power setting.

When used in a turbine engine, the effects are similar, except that preventing detonation is not the primary goal. Water is normally injected either at the compressor inlet or in the diffuser just before the combustion chambers. Adding water increases the mass being accelerated out of the engine, increasing thrust, but it also serves to cool the turbines. Since temperature is normally the limiting factor in turbine engine performance at low altitudes, the cooling effect allows the engines to be run at a higher RPM with more fuel injected and more thrust created without overheating. [2] The drawback of the system is that injecting water quenches the flame in the combustion chambers somewhat, as there is no way to cool the engine parts without cooling the flame accidentally. This leads to unburned fuel out the exhaust and a characteristic trail of black smoke.

Fuel economy can be improved with water injection, although the effect on most engines with no other modification, like leaning out the mixture, appears to be rather limited or even negligible in some cases.

Some degree of control over the water injection is important. It needs to be injected only when the engine is heavily loaded and the throttle is wide open. Otherwise injecting water may simply drown the engine and cause it to quit.


Use in aircraft
Water injection has been used in both reciprocating and turbine aircraft engines.

Piston engines in military aircraft utilized water injection technology prior to World War II in order to increase takeoff power. This was used so that heavily-laden fighters could take off from shorter runways, climb faster, and quickly reach high altitudes to intercept enemy bomber formations. The extra weight and complexity added by a water injection system was considered worthwhile for this purpose, while it is usually not considered worthwhile for civil use. The one exception is racing aircraft, which are focused on making a tremendous amount of power for a short time; in this case the disadvantages of a water injection system are less important.

The use of water injection in turbine engines has been limited, again, mostly to military aircraft. Many pictures are available of Boeing B-52 takeoffs which clearly show the black smoke emitted by turbine engines running with water injection. For early B-52s, water injection was seen as a vital part of take-off procedures. For later versions of the B-52 as well as later turbine-powered bombers, the solution to the problem of taking off heavily loaded from short runways was simply to build larger engines.


Use in automobiles
A limited number of road vehicles with large-displacement engines from manufacturers such as Chrysler have included water injection. Saab offered water injection for the Saab 99 Turbo. With the introduction of the intercooler the interest in water injection disappeared, but today, water injection is also of interest because it can potentially decrease nitrogen oxide (NOx) emissions in exhaust. The most common use of water injection in automobiles today is racing, particularly drag racing and illegal street racing
rstof.
V40 T3R Polar + Sport GT
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1397
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Het element O is al gebonden aan de H2, je moet hebt veel energie nodig deze verbinding weer te verbreken, minstens dezelfde hoeveelheid die weer vrij komt als deze O weer aan de H2 verbonden wordt (energie gaat niet verloren, maar er ontstaat ook niet spontaan nieuwe energie). In de door jouw aangehaalde tekst staat ook niet dat water meedoet aan de verbranding, alleen dat het doe boel afkoelt en voor een betere cilindervulling zorgt door stoom te vormen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”