Nog een versnellingsbak c.q koppelings item

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

Omdat ik na alle verwante topic's bekeken te hebben geen vraag vond op mijn probleem nog maar eens een bak/koppelingsprobleempje...

Mijn 460 2.0i van 1995 met 5 bak doet het volgende;

Tijdens stationair draaien hoor ik een 'ligt aanlopend' geluid in de buurt van de bak wat verdwijnt als ik de koppeling intrap.

Dit geluid is er niet tijdens het rijden / accelereren

Als ik in de 1 of de achter-uit wegrijd praktisch zonder gas, zeg maar bijna alleen op de koppeling schud/bonkt/trilt de auto met name het blok heel irritant

-Koppelingtest is okee (van 2 naar 4 + volgas)
-Alle versnellingen werken 100% zonder tandenpoetsen of 'dubbel-clutchen'
-Het oppak-moment van de koppeling is ook nog heel redelijk

Als ik op de bovenkant van de bak kijk zie ik een vierkante opening waar iets ronddraaid wat lijkt op een soort vliegwiel, hier komt het aanlopende/schurende geluid vandaan.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik ben bang voor een probleem in de bak aangezien ik al tientallen topic's heb gelezen met bakproblemen...
Geen Volvo meer op de dam... :-(
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

druklager, heeft mijn 440 ook. Is vooral te horen bij koud weer.
In princiepe is dit niet goed, en zou dit eventueel voor problemen kunnen zorgen. Maar meestal gaat dit jaren goed. Aangezien je zegt dat schakelen geen probleem is, zou ik er gewoon mee doorrijden.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik denk ook dat het je druklager is ! Kan ie oud mee worden, hoeft niet.
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

Bedankt voor jullie reactie!! :D

Dat druklager, wat is dat precies en waar zit ie? Kan hij eventueel op termijn ook vervangen worden?
Geen Volvo meer op de dam... :-(
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Voor druklager moet je NET niet zo ver demonteren als koppeling, maar ALS het open ligt, controleer beide, of vervang beide. De arbeidskosten om de zaak te demonteren liggen veel hoger dan de onderdeelkosten.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”