Gisteren schrok ik me helemaal rot: het voelde alsof ik een klapband had. Een enorm getril ineens (van één van de wielen denk ik; niet goed te voelen)... Gisteren regende het ontzettend hard trouwens, ruitenwissers stonden op maximaal te loeien en zelfs dat leek soms niet genoeg.
Toen het gebeurde liet ik direct gas los, koppeling trapte ik in, maar trillen bleef. Auto snel aan de kant gezet voor visuele inspectie, maar niets te zien... Stukje doorgereden en er was niks meer aan de hand, tótdat we weer spoorvorming (met flink veel water in de sporen) tegenkwamen: weer enorm trillen...
Weer zetten we de auto aan de kant, waar toevallig een ANWB Wegenwacht-busje stond. Die man heeft even een snelle inspectie gedaan maar kon ook niks vinden. Uiteindelijk hebben we besloten gewoon door te rijden.
Het is voor het eerst voorgekomen op een slechte B-weg. Daarna nog een keer op de A2, en áltijd bij spoorvorming. Echter, het gaat niet meteen weg als je naar de (niet-spoorgevormde) linkerbaan gaat. Pas bij even remmen óf even optrekken gaat het weer over (niet altijd trouwens). Het gaat niet in één klap over, maar het duurt een paar seconden en het getril gaat dan geleidelijk weg.
Mijn theorie: door de spoorvorming + aquaplaning komt er water in het ventielgat in de band en zorgt dat voor een enorme onbalans in dat wiel. De Volvodealer vond dat erg vergezocht, maar de symptomen kloppen wel 100% met deze theorie... De dealer dacht dat het misschien aan het 4WD-systeem kon liggen trouwens. Lijkt me niet, want het trillen hield ook aan toen ik de motor even uitzette (contact op 1 toen het even kon op een verlaten B-weg).
Saillant detail (hoeft er niks mee te maken te hebben): hij heeft gisteren een beurt gehad.
Het zijn 17" Pegasus-velgen. Wat denken jullie?
Extreem trillen bij spoorvorming
-
- 7th Gear member
Dat ventielverhaal verwijs ik naar het land der fabelen,ik denk dat het meer met het antislip systeem te maken heeft!
-
- 7th Gear member
Er kan namelijk nooit water in de band komen via je ventiel,dat is onmogelijk,dan zou er meer dan 2 atmosfeer druk op het ventiel moeten staan van buiten af om er water in te kunnen krijgen.dus dat verhaal is leuk,maar het kan niet.
-
- 2nd Gear member
Nee, niet in het ventiel of in de band, maar in de ruimte tussen de band en de velg (kan erin komen via de ruimte rond het ventiel misschien?). Door middelpuntvliedende kracht blijft opgespat water daarin zitten, en dat water kan ook wel een paar gram wegen en onbalans veroorzaken...
Antislip, (D)STC etc. kan het niet zijn denk ik, die staan uit als de motor uitstaat toch?
Antislip, (D)STC etc. kan het niet zijn denk ik, die staan uit als de motor uitstaat toch?
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

-
- 2nd Gear member
Het klónk in ieder geval alsof ze eraf gingen vallen... Maargoed, alleen bij spoorvorming+aquaplaning dus + natrillen op 'recht' stuk...hadico schreef:Domme vraag misschien :-k maar zitten je wielen wel vast?

- Fat Rat
- 5th Gear member
Tussen de velg en de band?? Je weet dat alle moderne personenwagen banden tubeless zijn??Sorcerer schreef:Nee, niet in het ventiel of in de band, maar in de ruimte tussen de band en de velg (kan erin komen via de ruimte rond het ventiel misschien?). Door middelpuntvliedende kracht blijft opgespat water daarin zitten, en dat water kan ook wel een paar gram wegen en onbalans veroorzaken...
Je ventiel sluit naadloos aan op de velg of alle druk zou uit je band weglopen. Er zit geen binnenband in of iets dergelijks...
Er zou theoretisch gezien iets water rond het ventiel kunnen blijven hangen heel misschien, maar je band wordt wel gemiddeld een keer of 16.5 per seconde rondgeslingerd bij 120km/h!! (zo'n 950-1000 rpm dus!)
Trilt alles overigens of bijvoorbeeld alleen de vooras of juist de achteras??
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
Ik moet toegeven dat ik er niet al te veel verstand van heb, maar het leek destijds wel een logische verklaring... Overigens klonk het geluid ook wel alsof het zo'n 15 keer per seconde voorkwam (was bij 100 km/h over een Duitse B-weg).Fat Rat schreef: Tussen de velg en de band?? Je weet dat alle moderne personenwagen banden tubeless zijn??
Je ventiel sluit naadloos aan op de velg of alle druk zou uit je band weglopen. Er zit geen binnenband in of iets dergelijks...
Er zou theoretisch gezien iets water rond het ventiel kunnen blijven hangen heel misschien, maar je band wordt wel gemiddeld een keer of 16.5 per seconde rondgeslingerd bij 120km/h!! (zo'n 950-1000 rpm dus!)
Trilt alles overigens of bijvoorbeeld alleen de vooras of juist de achteras??
Ik kan niet goed voelen wat er trilt... het lijkt wel de hele auto te zijn. Had aanvankelijk (de eerste keer) het idee dat het het rechter voorwiel was, maar later merkte ik geen verschil meer.
Inmiddels heb ik wat informatie gevonden wat het zou kunnen verklaren (hoewel de beschrijving niet helemaal klopt):
- Screathing Noise in Rain/Snow Under certain conditions when driving through puddles of water, slush and or snow, the underside of exhaust system may cool down fast enough causing the exhaust to change shape and touch the propeller shaft, causing a very high pitched squealing noise. This noise will be noticed by the driver for only a short time, once the exhaust temperature equalizes the noise will disappear. Volvo Fix P/N: 30676687-4
Een hoger geluid was er ook bij, hoewel dat maar één keer voorkwam, vlak voordat ik hem aan de kant zette (de keren daarna enkel het trillen). De beschrijving klopt niet helemaal, maar de oorzaak is hetzelfde: in élk geval was er sprake van (veel) opspattend water aan de onderkant van de auto...
Sinds het 'incident' heb ik alweer zo'n 200 km met de auto gereden in normale omstandigheden en hij rijdt weer helemaal perfect... Vreemd verhaal

-
- 2nd Gear member
Ja, dit klopt bijna precies:
http://www.volvo-forums.com/t6169-volvo ... y-rain.htm
Ben blij dat ik in ieder geval niet bang hoef te zijn dat mijn wielen eraf vallen!
http://www.volvo-forums.com/t6169-volvo ... y-rain.htm
Ben blij dat ik in ieder geval niet bang hoef te zijn dat mijn wielen eraf vallen!

-
- 2nd Gear member
Vandaag bij de dealer geweest, en bij inspectie op de brug bleek inderdaad dat de hier genoemde delen contact hadden gemaakt. Er waren al eens ringetjes geplaatst om de afstand tussen de onderdelen te vergroten (destijds preventief?), en er zijn nu ringetjes bijgeplaatst om het helemaal uit te sluiten...
Het schijnt voor te kunnen komen bij veel recente AWD Volvo's.
Dit topic hoort hier eigenlijk dus niet thuis, maargoed
Het schijnt voor te kunnen komen bij veel recente AWD Volvo's.
Dit topic hoort hier eigenlijk dus niet thuis, maargoed