Vreemd gedrag V50 bij gladheid

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

Mijn V50 met vredestein Wintrack winterbanden heeft probleem dat als de weg maar enigszins glad is het lijkt alsof de achterkant de voorkant links en rechts voorbij wil op het moment dat ik boven de 50 km per uur rij.

Auto heeft sportonderstel en is opnieuw uitgelijnd.

Kan het zijn dat een V50 met sportonderstel anders utgelijnd moet worden dan een standaard uitvoering of heeft iemand een ander idee wat de oorzaak zou kunnen zijn
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Liggen de banden wel op de juiste plaats? Ze kunnen maar in 1 richting gemonteerd worden.
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

yep, die zitten er in de goede rijrichting op
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Dit is bij het (af)remmen neem ik aan?

Dit is typisch iets wat gebeurt als je bij een voorwielaangedreven auto winterbanden alleen voor monteert en niet achter, maar ik neem aan dat jij op alle 4 wielen winterbanden hebt?

Verder: je hebt natuurlijk veel meer druk op je voorbanden dan op je achterbanden staan (gewichtsverdeling). Dat zorgt dus ook voor meer grip voor de voorbanden, zeker met een beetje sneeuw. Als je remt zal de achterkant dus eerder gaan glijden dan de voorkant in glibberige omstandigheden. Normaal gesproken moet ABS dat meteen corrigeren, maar als je op de motor remt (foei!) in plaats van met de remmen, dan rem je alleen met de (aangedreven) voorbanden, en dan is er niets te corrigeren als de achterkant dan voorbij wil komen... Oftwel: in sneeuw altijd met de echte rem remmen!

Als het dit allemaal niet is heb je natuurlijk nog tal van oorzaken gaande slechte druk in de banden (links / rechts achter...), ooit eens de banden verkeerd gemonteerd waardoor het profiel niet links/rechts gelijk is (links voor / achter een keer verwisseld, en rechts niet bijvoorbeeld) etc etc...

Dus ik weet niet wat je doet, of welke banden je exact waar gemonteerd hebt, maar als je 4 winterbanden met gelijk profiel hebt, en je remt met het rempedaal en niet met de motor, zou dit eigenlijk niet moeten gebeuren...

Het zijn natuurlijk allemaal 'dommige' dingen die ik nu opnoem, maar het zijn toch dingen die vaak fout gaan (en makkelijk te verhelpen zijn)...

Als je antwoord overal 'nee' op is, dan wordt het lastiger... ;-)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

Het antwoord is overal nee op, wordt dus veel lastiger

Het komt al voor op het moment dat je met een constante snelheid rijdt, dus geen gas geven of remmen. De vier banden zijn allemaal Vredestein Wintrac met voldoende (en gelijk) profiel en een goede bandenspanning.

Het geeft echt het gevoel dat ie langs de achterkant opzij glijdt en de voorkant wil inhalen.

Ook de passagier voelt dat de auto zo reageert!!

Wat ik al aangaf is dat ie uitgelijnd is, maar dat ik wel een sportonderstel (standaard van volvo) heb en ik, weet even niet of daar andere uitlijnwaarden voor zijn en of daar ook rekening mee gehouden is.


Ben heel benieuwd als iemand nog een idee heeft.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als je de winterbanden wilt uitsluiten moet je even het zomer setje monteren. Uitlijn waarden zijn anders idd. Even bellen of ze daar rekening mee hebben gehouden ? Sinds waarneer heb je het probleem? Na uitlijning, of banden wissel ?
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

Heb combi gedaan van bandenwissel en uitlijning, maar ga morgen zeker even bellen.



Wordt vervolgd!!
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

Utlijning hebben ze gedaan aan de hand van het kenteken van de auto, dus wel rekening gehouden met het sportonderstel.

Bij de eerste bandenspecialist werd aangegeven dat het wel te maken kon hebben met de bandenspanning die te laag is (moest 2,5 tot 2,8 bar zijn) en
de tweede bandenspecialist gaf aan dat de bandenspanning te hoog zou kunnen zijn.


Ik heb de spanning verlaagd van 2,5 naar 2 bar en ga nog eens kijken wat ie de komende dagen gaat doen.

Zou iest speling op de stabilisatorstang ook veel invloed kunnen hebben, de garage gaf bij de vorige beurt aan dat er ietsie speling op zat en dit in de gaten gehouden moest worden.
hanshoi
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 15.02.2006 - 22:17

Ben even met de auto naar Parijs geweest (1300 km) en mij viel op dat de helmaal wat minder stabiel op de weg lag (achterkant af instabiel gevoel).

Bij terugkomst bleek dat de winterbanden aan de binnenkant scheef afgesleten is en voelde onregelmatig aan.

Bji Profile Tyre centre de auto laten nakijken en bij uitlijn meting bleek dat de achterbanden scheef onder de auto stonden.

Na opnieuw uitlijnen lijkt ie nu weer een stuk stabieler te rijden.

Nog even kijken wat ie met gladheid doet maar ik heb er wel een goed gevoel over.

Tot zover dit topic
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”