prut op olie

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Martijnb
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 19.02.2008 - 21:25

hallo
Ik heb sinds een paar weken een probleempje met mijn V40 2.0 '97
Af en toe ruikt het naar koelvloeistof (met vlagen) in de auto en als ik mijn olie pijl zit er een soort van witachtige drap aan de pijlstok..
Ik ben bang dat dit foute boel is......?
Wie weet het probleem,,,of liever nog de oplossing?
Thanks
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Hoogst waarschijnlijk is de koppaking dan kapot. Dat is niet goed.... Ik weet niet of dit bij volvo een dure of goed uit te voeren reparatie is.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Kan ook te korte ritjes zijn.. Dit onderwerp is al vaker besproken..
Oven een lange rit maken en weer controloren.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

ja van korte ritjes kun je wel wat condens krijgen. Water in de olie geeft die drab dus, kan van koelvloeistof 9lekke koppakking) komen, of van condens (korte ritjes). Maar als het extreem veel drab is, dan zal het toch wel de koppakking zijn, zeker als er ook nog koelvloeistof geroken wordt... Bij een garage kun je de boel laten afpersen, dan weet je meteen of de koppakking goed is of niet.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

helix olie 0-w40 erin en je hebt minder last van prut, is betere olie zeker icm kortere stukken rijden
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Dat klinkt inderdaad als de koppakking... Maar ik sluit mij aan bij goelette: probeer na een lange rit (een paar uur) dat je constant op de snelweg hebt gereden (motor lange tijd warm) of er dan nog drap op zit. Zo ja: Koppakking. Zo niet: te veel korte ritje...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Wittige drap - 9 v/d 10 keer; te vaak korte stukjes rijden. Die drap zit dan ook onder de olie dop.
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

misschien dat we ff moeten afwachten wat topicstarter te melden heeft over de lengte van zijn ritjes... :) Die heeft hier zelf nog niks over gezegd namelijk :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Martijnb
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 19.02.2008 - 21:25

Bedankt voor de antwoorden allemaal.Dat van die korte ritjes kan wel kloppen want mijn werk is ong. 20 min. rijden. Ik moet wel zeggen dat ik 3 weken geleden een rit heb gemaakt van 2,5 uur heen en later die dag weer terug.!?
En die rare lucht die afentoe door de aut gaat,?(ik ben het niet :P ) ruikt een beetje naar ruitensproeiervloeistof.
Het is ook niet zo dat de pijlstok nou helemaal vol zit met die drap maar alleen wat boven het oliepijl.
Ik zit er aan te denken om de motor ff goed warm te rijden er er dan nieuwe goeie olie in te laten mikken en dan kijken of het er weer inkomt.
Zal dat een goed idee zijn?
De olie die er nu inzit komt van de kwikfit.
Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Martijnb schreef:Ik zit er aan te denken om de motor ff goed warm te rijden er er dan nieuwe goeie olie in te laten mikken en dan kijken of het er weer inkomt.
Zal dat een goed idee zijn?
het maakt niet uit of je nieuwe olie gaat gebruiken, als je korte ritjes blijft rijden.
vergeet ook niet dat met de huidige buiten temperatuur, de olietemperatuur 15á20° lager is dan in zomerdagen. (tenzij je natuurlijk continu gaat planken)
gewoon wachten tot de buitentemperatuur omhoog gaat, zal je zien dat weer vanzelf verdwijnt.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

En de juiste olie gebruiken, niet van die goedkope prut. Heb je benzine? Ik heb 5W40 VOL SYNTETISCH.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Ik verdenk mijn carterventilatie van het feit dat ik nog steeds witte smurrie (vocht) op mijn peilstok zie gezien mijn testresultaten.
Wat denken jullie?

Testresultaten:

- Rit gemaakt van 2 x 1,5 uur -> nog steeds witte smurrie op de peilstok.
- Als ik de peilstok terug stop maar net niet in de olie zit er ook smurrie aan de stok. Het zit dus (ook?) in de buis van de peilstok.
- Onder de oliedop zit er helemaal geen smurrie.
- Koelvloeistofnivo blijft op peil en er zit ook geen olie in het water.
- Bij koude motor leg ik de oliedop los op de opening. Lijkt een beetje vacuum gezogen te worden. Een ballontje op de oliepeilstukbuis zuigt niet vacuum. Ballonetje wordt niet vacuum gezogen, maar blijft een beetje halfslap (dus er komt wel iets aan druk in) wapperen.
Als de motor warmer wordt en dus stationair iets lager draait danst de oliedop wel af en toe, maar wordt er niet afgeblazen of zo.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”