Help, auto slaat niet meer aan

Alles over de 440 / 460
Guestuser

Daar ben ik weer......nu heb ik een serieus probleem. De auto slaat niet meer aan. De motor draait rond, heeft een vonk. Het lijkt alsof de motor geen benzine krijgt.

Een kleine update over de oorzaak. Ik heb van de sloop een aantal relais meegenomen omdat ik dagrijlicht wilde inbouwen. Blijkbaar is het daar mee fout gegaan. Na het verwisselen van een aantal relais, wilde de ruitenwissers niet meer, interval functioneerde niet meer. Nu echter wel weer, echter zekering nummer 6 brand constant door. Daarna begaf de interieurverlichting het. Deze is gekoppeld aan de startonderbreker ( immobilizer, origineel Volvo ) welke geactiveerd en gedeactiveerd wordt door middel van het lock en unlock kastje.

Door een dode accu was de immobilezer/startonderbreker gedeactiveerd en kon ik de auto gewoon starten en ermee rijden. De op het kastje geprogrammeerde centrale vergrendeling functioneert gewoon.

Ik heb gisteren en tot vanmiddag met de auto kunnen rijden, tot op een bepaald moment, bij het terugzetten van de relais op de juiste plekken de motor niet meer wilde aanslaan.

Is het mogelijk dat de immobilizer/startonderbreker is geactiveerd? Want, zoals gezegd, het lijkt erop dat de motor geen benzine krijgt.
Ik kan hulp heel graag gebruiken.

Het gaat trouwens om een 440 uit 1995 met een b20f motor.

Dank je wel, Wim
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Als je hem op contact zet,hoor je de brandstofpomp wel aanslaan?
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Guestuser

Wiebe schreef:Als je hem op contact zet,hoor je de brandstofpomp wel aanslaan?

Hallo Wiebe,
Ik heb geen idee. Heb daar nooit op gelet. Kun je mij vertellen waar ik moet luisteren?

Wim
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zet hem op contact, van achteren van onder de achterbank moet je dan 1 a 2 sec. de benzinepomp horen draaien. Als er druk is opgebouwd slaat de pomp weer af. Hoor je hem niet draaien dan is of het relais kapot of de pomp zelf. Het pomprelais zit achter het handschoenen kastje, samen met het relais voor de ecu. Heb je de zekeringen trouwens gecontroleerd?
Guestuser

Ik heb de foutcodes uitgelezen. Ik kreeg de volgende meldingen

1-3-2; incorrect battery voltage
2-2-2; system relay coil: no voltage
3-4-3; main relay coil: no voltage

Ik heb het pomprelais met dezelfde opschrift aan boven en onderkant omgewisseld met een relais uit de relaiskast, echter zonder resultaat.

Kan iemand mij vertellen waar ik het systeem en de hoofdrelais vind?

Dank jullie wel,

Wim
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier heb je het fenix brandstof systeem manual. Daarin kan je alles terug vinden en hoe de relais te testen. Het systeem relais zit naast het pomprelais, met de zwarte voet is het systeem relais. Zou kunnen dat er iets mis is met je contactslot, als beide relais geen stroom krijgen.
Guestuser

Dank je wel voor de manual. Ga deze doorlezen en op zoek naar de oplossing.

Groetjes Wim
Guestuser

Ik heb waarschijnlijk de oorzaak van het probleem gevonden...... Over een uur laat ik jullie weten of het ook zo is

Wim
Guestuser

De immobilizer is geactiveerd en deze krijg ik niet meer gedeactiveerd......
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op de downloadpage van volvo480europe kan je de manual en users manual van het originele volvo alarm downloaden. Hopelijk kan je daar wat mee.
Guestuser

Dank je Iroll, maar helaas....


van onderstaande immobilizer zou ik graag een manual willen..... als ze bestaan

Wim

PS, Dit is de beschrijving voor de Duitse markt/uitvoering. De in de Nederlandse handleiding beschreven afstandsbediening/alarm wijkt hiervan af.
Guestuser

Ik heb vanmorgen de auto naar de dealer ( Auto Frank Klijn, Heerlen ) gebracht.
Er blijkt een kortsluiting te zijn geweest.
Ik had er een elektrische antenne in, die kapot was. Heb die eruit gehaald. Het kastje wat erbij zat heb ik weggewerkt.... helaas is vandaar uit de kortsluiting ontstaan, met een heftige reactie.

Waarschijnlijk moet een volledige kabelboom vernieuwd worden.

wim
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat wordt een dure grap, mits je het zelf doet! Probeer je een kabelboom van een sloper te regelen o.i.d. anders gaat je portomonee pijn lijden.
(destijds kabelboompje voor de verwarmingunit willen bestellen bij de dealer: €390,- (8 kabeltjes met stekkerverbinding van nog net geen 30cm lang...)

Die elektrische problemen ook altijd... word er akelig van!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Guestuser

Auk schreef:Dat wordt een dure grap, mits je het zelf doet! Probeer je een kabelboom van een sloper te regelen o.i.d. anders gaat je portomonee pijn lijden.
(destijds kabelboompje voor de verwarmingunit willen bestellen bij de dealer: €390,- (8 kabeltjes met stekkerverbinding van nog net geen 30cm lang...)

Die elektrische problemen ook altijd... word er akelig van!
Dank je wel voor de hulp Auk. Morgen krijg ik verdere informatie van de dealer, met betrekking tot de oorzaak van de kortsluiting en de kosten voor de reparatie.
Gelukkig weet ik op de sloop een 440 te staan, in de ( waarschijnlijk ) zelfde uitvoering als de mijne. Dus vrijdag een hobbydag en een kabelboom uitbouwen.

Zijn er nog tips over waar op te letten en hoe uit te bouwen?

Wim
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Is de gehele kabelboom beschadigd dan?

Waar zit de kortsluiting in dan? In dat kastje wat je weggewerkt hebt?

Vind het een beetje onzin om de gehele kabelboom te moeten vervangen als de kabelboom verder niet beschadigd is...
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

pleasuredomelovesyou schreef: Zijn er nog tips over waar op te letten en hoe uit te bouwen?
Trek je accu los :wink:

Verder weet ik niet veel over de opbouw van het interieur van de 440/460. Heb er ooit een gehad, maar toen was ik nog niet zo extreem in tegenstelling tot de 480'rs.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Guestuser

Roderic E34T schreef:Is de gehele kabelboom beschadigd dan?

Waar zit de kortsluiting in dan? In dat kastje wat je weggewerkt hebt?

Vind het een beetje onzin om de gehele kabelboom te moeten vervangen als de kabelboom verder niet beschadigd is...
Even van voorafaan.... dat maakt het allemaal iets duidelijker

Toen ik de auto kocht was het volgende aangesloten:

CD-wisselaar, nokia-carkit en een electrische antenne die het niet deed.
Ik heb alles eruit gehaald. Aan de antenne zat een klein zwart kastje waaruit 5 of 6 kabeltjes kwamen.

Twee van die kabels waren van die audiokabels ( zwart-zwart/wit ) . Alle kabels heb ik veilig weggeborgen achter de ruimte van de wielkast en het kastje vastgemaakt......

En toen is het dus fout gegaan.

Volgens de info van de dealer is de kabelboom helemaal kaal.... De kabelboom heeft een aantal massapunten "bewerkt" en aantal funkties uitgeschakel; geen binnenverlichting, geen interval voor de ruitenwissers en het allerergste, het schakelde de startonderbreker in
Guestuser

Auk schreef:Dat wordt een dure grap, mits je het zelf doet! Probeer je een kabelboom van een sloper te regelen o.i.d. anders gaat je portomonee pijn lijden.
(destijds kabelboompje voor de verwarmingunit willen bestellen bij de dealer: €390,- (8 kabeltjes met stekkerverbinding van nog net geen 30cm lang...)

Die elektrische problemen ook altijd... word er akelig van!
Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en alles afgeblazen. Om alles vrij te leggen en de oorzaak van het probleem te vinden, zou ze 5 uur kosten ( a € 80,00 incl. btw ). Daar bovenop zouden dan nog kosten voor een nieuwe kabelboom en eventuele andere onderdelen komen.

Ik ben naar de sloop gegaan en heb daar, uit een 460, een kabelboom gehaald. Kostte me € 50,00 plus 1,5 uur werk. Volgende week ga ik mijn Volvo halen en daar de oude kabelboom uithalen en de nieuwe inbouwen.
Hen voor de zekerheid het keyless entry en immobilizer kastje ook uitgebouwd. Heb ik nu een reservekastje en reserve zender.

Wim
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Wat een gedoe:(
Hopelijk is het gauw verholpen.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Is een leuk werkje!! :P

Zie het van de positieve kant... Je weet nu wel hoe de Volvo eruit ziet van binnen op technisch gebied. :wink:

Doe er je voordeel mee!!

(Elk nadeel heb zijn voordeel. J Cruijf)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”