**UPDATE** Keuring door TUV keuringstation of ANWB?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Mr. Ed
4th Gear member

Voordat de garantietermijn van mijn V70 occasion verstrijkt wil ik deze graag nog laten keuren. Nu zit er bij mij in de omgeving een TÜV keuringsstation.

Op het forum heb ik geen specifiek topic gevonden over TÜV keuringsstations, wel een opmerking dat TÜV er relatief strenge keuringen op nahoudt en dus voordelig voor mij denk ik dan.

Concreet heb ik de volgende vragen:
1. Heeft iemand van jullie ervaringen met TÜV en het station in Vaassen in het bijzonder - zo ja welke ervaring?
2. Is een TÜV keuring net zo geaccepteerd (ook door Volvo) als een ANWB keuring?

Het zou op zich fijn zijn als ik in Vaassen terecht zou kunnen - de ANWB zit alleen nog in Utrecht en Den Haag - maar uiteindelijk ga ik ik toch voor kwaliteit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
'Laten we het beestje maar gewoon bij de naam noemen......'

Volvo V70 2.4 170PK Aut5, 2001
broker
3rd Gear member

De mannen in Vaassen van de TÜV zijn erg vriendelijk en klantgericht en hun keuringen zijn van goede kwaliteit. Vanuit Duitsland( ze keuren immers daar alle merken in grote getale) hebben ze een brede kennis van alle merken.
De ANWB keuring is wat dat betreft minder goed is mijn ervaring. Of je moet het geluk hebben dat je keurmeester toevallig zelf specifieke kennis heeft van jouw type auto. Heb zelf ondanks een ANWB keuring in het verleden een behoorlijke miskoop gehad. Dus ik zou niet twijfelen: gewoon naar de TÜV jongens gaan voor een keuring.

Succes, Jan.
Mr. Ed
4th Gear member

Heel erg bedankt voor je reactie Jan! Hier kan ik wat mee :thumbright:

Weet je toevallig ook nog een antwoord op mijn 2e vraag?

broker
3rd Gear member

Ik kan me niet voorstellen dat een TÜV keuring niet serieus genomen wordt. Dan zou ik degene die dat beweert niet meer serieus nemen. Maar of een TÜV keuring minder geaccepteerd is dan een ANWB keuring, daar kan ik je niet een antwoord op geven.

Groeten, Jan.
Bart
8th Gear member

Mijn V50 is destijds voor Klokje Rond ook gekeurd bij de TÜV in Vaassen, hartstikke goed en professioneel. Ondanks dat het een lease-auto betrof een dik rapport meegekregen van de officiële keuring.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Mr. Ed
4th Gear member

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal de auto daar laten keuren over een aantal weekjes en er verslag van doen.
Koots schreef:Ondanks dat het een lease-auto betrof.....
In mijn ogen mag dit niets uitmaken, maar in ieder geval maak ik eruit op dat je er zeer blij mee was.

Mr. Ed
4th Gear member

** UPDATE **
Bij de aankoop van de auto was mij door de dealer toegezegd dat ik aanvullende informatie zou krijgen op de onderhoudshistorie. Na meermaals aandringen deze nog steeds niet te hebben ontvangen ben ik zelf maar eens op onderzoek uitgegaan. De vorige garage bleek met de Noorderzon vertrokken en de dealer daarvoor meldde o.a. een lichte schade en reiniging van de ETM. Met dit verhaal wederom naar de eigen dealer, maar deze heeft ook na deze keer geen thuis gegeven. Daarom besloten een onafhankelijke keuring te laten uitvoeren

Gisteren was het dan zover, de auto laten keuren door TUV Nord. Zij blijken inmiddels naast Vaassen ook een vestiging in Apeldoorn te hebben geopend. Keurig geholpen, doorgewinterde keurmeester. De wachttijd zou ca. 3 uur bedragen, of ik even wilde wachten in de comfortabele stoelen in de wachtkamer. Dacht het niet, enig minpuntje was nu dat ik met de bus naar elders moest om te te vermaken. Bij terugkomst was de auto net gekeurd. Volledig rapport ontvangen en duidelijke toelichting. Het blijkt op zich mee te vallen, meest opvallende zaken:

- draagarmrubbers (in)gescheurd
- sterk verouderde remvloeistof (had dealer toch moeten vervangen?)
- dempers beginnende roestvorming
- oppervlakkige schade gehad zoals bekend

Dat valt mij op zich mee. De draagarmrubbers ga ik nog claimen onder de garantie. Bij aankoop heb ik gevraagd hier extra op te letten n.a.v. berichten op het forum, maar dat is dus niet opgepakt. Weet iemand toevallig of ik hier nog even mee door kan rijden? Of kan het nu nog meer schade veroorzaken aan andere onderdelen?

Achteraf ben ik erg blij met de keuring, het geeft mij een meer vertrouwd gevoel. De kosten voor de keuring bedragen normaliter EUR 205,-, alleen in de maand februari hebben ze toevallig een actie, nu EUR 125,-. Heb ik ook eens mazzel!

Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”