Hi,
Ik heb een 1.9TDi (1998) en zit met een lekje (vermoedelijk olie?). Het gaat om een cilindervormig iets, vanwaaruit een slangetje vertrekt (bovenaan) naar de buis die van de luchtfilter naar de motor gaat. Het ding is iets kleiner dan een colablikje. Daar waar het slangetje vastzit aan dit onderdeel lekt een zwarte vloeistof (ik denk olie). Wat is dit ding en waarvoor dient het?
Oh ja, het zit ongeveer aan de rechter-onderhoek van de plastic cover die over de motor zit.
Alvast bedankt!
Wat is dit onderdeel?
- menjo
- 7th Gear member
Dat is denk ik de oil separator (ofzoiets). Aan de bovenkant zitten er 2 slangetjes aan? 1 naar links en 1 naar rechts, de linker gaat de motor in naar onderen. Onderaan zou ook nog een slangetje. Zitten flink wat sluitringetjes en slangetjes aan dus zou inderdaad wel kunnen lekken.
-
- 2nd Gear member
Hehe ... ik ben hier al eventjes, maar het is al wel een paar maandjes geleden dat ik nog hier was.kremers schreef:ff 2 tips !!
1) eerst voorstellen op het forum is wel zo netjes
ik ben Steven by the way ... en yep ... een belg

Die branstoffilter dacht ik ook aan, maar waar komt die olie dan vandaan (of is het geen olie) en waarom gaat daar een slangetje van naar de buis tussen de luchtfilter en de motor.kremers schreef: 2) plaats een foto van het onderdeel waar het lekt.
(is het niet de brandstoffilter??)
- smokingman
- 4th Gear member
Volgens mij is het de olieafscheider van je krukasontluchting.