Beste forumleden.
Ik heb een V70 2.5T uit 1998. Deze is onder andere uitgerust met een sportonderstel. Nu vind ik mijn V vrij stug en zou willen dat ie wat comfortabeler was. De banden welke eronder liggen zijn een stel Michelins, formaatje 205 55 16. Nu ben ik bijna aan een stel nieuwe voorbanden toe en dacht daarmee winst te kunnen behalen. De vraag is of de V comfortabeler wordt met nieuwe banden van het formaat 205 65 16.
De achterbanden zijn nog prima. Zou het ook problemen opleveren met 205 65 16 voor en 205 55 16 achter?
Heeft iemand een idee?? Ik hoor het graag.
Groeten Jeroen
Hoogte v/d band versus comfort
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27114
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou het bij 205/55 houden, ook in verband met de afwijking van je teller
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Double O V70
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2008 - 15:59
Hoi Ferdi,
De afwijking is al 1 op 1, een beetje meer of minder maakt mij niet zoveel uit. Zo groot zou het verschil niet zijn toch? Het moet trouwens niet gaan zwabberen, dat zou dan wel weer heel jammer zijn. Misschien zou 205 60 16 al helpen....
De afwijking is al 1 op 1, een beetje meer of minder maakt mij niet zoveel uit. Zo groot zou het verschil niet zijn toch? Het moet trouwens niet gaan zwabberen, dat zou dan wel weer heel jammer zijn. Misschien zou 205 60 16 al helpen....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27114
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
60 lijkt me verstandiger 
Vrees dat 65 wel zwabberd

Vrees dat 65 wel zwabberd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Double O V70
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2008 - 15:59
haha 't is net msn... Maar eeh, twee verschillende maten op twee verschillende assen, levert dat nog problemen op denk je?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27114
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, misschien dat er iemand anders hier weet of het veel uitmaakt?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
principe moet volgens mij gewoon goed gaan, tenzij je AWD systeem oid hebt die zullen misschien niet helemaal goed mee om kunnen gaan.
Maar misschien dat anderen er meer licht op kunnen laten schijnen.
Had hiervoor op mijn achteras michelin pilot blabla in 195/65/R15 en deze leken mij stugger/harder/bonkiger/onconfortabler dan m'n huidige Bridgestone ER300's in dezelfde maat.
Maar misschien dat anderen er meer licht op kunnen laten schijnen.
Had hiervoor op mijn achteras michelin pilot blabla in 195/65/R15 en deze leken mij stugger/harder/bonkiger/onconfortabler dan m'n huidige Bridgestone ER300's in dezelfde maat.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
let even op ten aanzien van het comfort is de wangsterkte erg van invloed!
Wanneer je de bandhoogte gaat aanpassen en de hardheid van de wang blijft gelijk of wordt zelfs hoger loopt het comfort zelfs terug. Daarbij heb ik ervaring met mijn T4 opgedaan met een sportonderstel en de originele velgen t.o.v. een maat grotere velgen (origineel 16" naar 17").
Banden zijn niet gedempt!! Deining is het gevolg alsook waziger stuurgedrag. Vandaar dat hogere banden stuggere wangen kunnen hebben. Met sportonderstel merk je dit veel sneller.
Er staat een getal voor de snelheidsindex en die geeft de wangsterkte aan.
Bijvoorbeeld 195/50/94V R15 De 94V is gerelateerd aan de snelheid en het draagvermogen van de band. 91V is een stuk zachter in gevoel maar geeft ook een waziger wegcontact.
Natuurlijk is de ene daar gevoeliger voor dan de ander en niet alle banden zijn in verschillende wang-stugheden (wat is hier het goede woord voor?)leverbaar.
Ik zou eens informeren bij een bandenspecialist. Navraag kan nooit kwaad!
Wanneer je de bandhoogte gaat aanpassen en de hardheid van de wang blijft gelijk of wordt zelfs hoger loopt het comfort zelfs terug. Daarbij heb ik ervaring met mijn T4 opgedaan met een sportonderstel en de originele velgen t.o.v. een maat grotere velgen (origineel 16" naar 17").
Banden zijn niet gedempt!! Deining is het gevolg alsook waziger stuurgedrag. Vandaar dat hogere banden stuggere wangen kunnen hebben. Met sportonderstel merk je dit veel sneller.
Er staat een getal voor de snelheidsindex en die geeft de wangsterkte aan.
Bijvoorbeeld 195/50/94V R15 De 94V is gerelateerd aan de snelheid en het draagvermogen van de band. 91V is een stuk zachter in gevoel maar geeft ook een waziger wegcontact.
Natuurlijk is de ene daar gevoeliger voor dan de ander en niet alle banden zijn in verschillende wang-stugheden (wat is hier het goede woord voor?)leverbaar.
Ik zou eens informeren bij een bandenspecialist. Navraag kan nooit kwaad!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
ps, let ook even op of de auto is uitgerust met stabiliteits-controle. Dan moet de maat banden ook gelijk zijn. De snelheid wordt (dacht ik) dan ook gemeten van alle wielen.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Double O V70
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2008 - 15:59
Ja ruk, ik heb geen 4WD, maar dus wel TRACS (geen STC zoals dat genoemd wordt op de nieuwere modellen)
Dat van die wangsterkte is trouwens nieuw voor mij. Mooi, zo'n forum! Ik zal binnenkort eens even informeren. Hetzelfde formaat met zachtere wangen kan dus eventueel ook.
Dat van die wangsterkte is trouwens nieuw voor mij. Mooi, zo'n forum! Ik zal binnenkort eens even informeren. Hetzelfde formaat met zachtere wangen kan dus eventueel ook.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54
Het verhaal van PhysicaZen klopt maar ten dele :doubt: . Het getal waar hij naar verwijst is de zgn. Loadindex en niet de wangsterkte (een mij onbekend begrip :scratch: ). Verder wordt de "stugheid" van de wang ook bepaald door de constructie van de band (verschilt per fabrikant) en natuurlijk de bandenspanning. Onderstaand twee handige links om bandenmaten te vergelijken en de "bandentheorie" tot je te nemen:
- bandenmaten: http://www.team-corsa.de/rechner.htm
- theorie: http://www.sicherbestellen.de/autobande ... hnung.html
Groet, Hans
- bandenmaten: http://www.team-corsa.de/rechner.htm
- theorie: http://www.sicherbestellen.de/autobande ... hnung.html
Groet, Hans
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Ja, klopt!! bedoelde ook de loadindex. (kwam er even niet op, maar heeft wel veel te maken met de stugheid van de wang, hetgeen ik even wangsterkte heb genoemd. Sorry voor eventuele verwarring.)
Mijn ervaring is dat banden met een lagere loadindex (bij dezelfde wagen!) een hoger comfort geeft maar ook een meer zwabberend gevoel van de wagen. Nou is dat natuurlijk een persoonlijk iets, maar in mijn '97er T4 is dat heel duidelijk voelbaar. Hier heb ik dan ook diverse aanpassingen aan verricht (veerpootstabi, sportdempers intraxvering voor en 17") Nu verschilt het merk band inderdaad ook behoorlijk, maar dat is ook persoonlijk.
Mijn ervaring is dat banden met een lagere loadindex (bij dezelfde wagen!) een hoger comfort geeft maar ook een meer zwabberend gevoel van de wagen. Nou is dat natuurlijk een persoonlijk iets, maar in mijn '97er T4 is dat heel duidelijk voelbaar. Hier heb ik dan ook diverse aanpassingen aan verricht (veerpootstabi, sportdempers intraxvering voor en 17") Nu verschilt het merk band inderdaad ook behoorlijk, maar dat is ook persoonlijk.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)