Onzin wat je nu zegt,een tandarts kan ook een kies trekken met een waterpomptang.Speciaal gereedschap gebruikt men om risico,s te voorkomen,jij hebt gewoon geluk gehad.
Jij wilt nu zeggen dat het speciale gereedschap wat door Volvo ontwikkeld is niet nodig is.
Je kunt iemand die dit dagelijks in de praktijk meemaakt dit niet wijsmaken,hoe flink je je best ook doet, anderen er van te overtuigen.
Ik kan je wel een aantal deksels tonen die gebroken of gescheurd zijn door deze materie.
Ook het precies opmeten van de speling gaat niet zonder de speciale steun die er voor is.
Wat mij het beste lijkt is, dat jij in het vervolg de Volvo rijders hier van advies voorziet.
Alle reparaties kun je uitvoeren zonder het vereiste gereedschap,maar het gaat om de kwaliteit van werken en proberen zonder risico,s te werken.
Volvo schrijft het niet voor niets voor.
Maar ok,als jij het beter wilt weten dan iemand die zijn hele leven bij Volvo sleutelt,dan is dat aan jouw.
Kleppen stellen
-
- 7th Gear member
-
- 2nd Gear member
ik ben het volkomen eens met ramon.
je wil niet weten hoeveel je kan slopen door geen speciaal gereedschap te gebruiken. je hebt geluk gehad dat de deksel niet brak. vorige keer was een collega van mij te belazerd om 2 van die vlindermoeren met bougiebouten(ramon weet wel welke) te gebruiken en krak zei de boel.
niks voor gemak van de monteur, maar gewoon puur om het zo goed en perfect mogelijk te doen. de klant betaald er namelijk goed geld voor dus moet er ook professioneel gewerkt worden.
en als ik 70 euro per uur betaal en er wordt overal met stift afgetekend en er komen plankjes hout met gaten te voorschijn dan zou ik me gen***d voelen.
je wil niet weten hoeveel je kan slopen door geen speciaal gereedschap te gebruiken. je hebt geluk gehad dat de deksel niet brak. vorige keer was een collega van mij te belazerd om 2 van die vlindermoeren met bougiebouten(ramon weet wel welke) te gebruiken en krak zei de boel.
niks voor gemak van de monteur, maar gewoon puur om het zo goed en perfect mogelijk te doen. de klant betaald er namelijk goed geld voor dus moet er ook professioneel gewerkt worden.
en als ik 70 euro per uur betaal en er wordt overal met stift afgetekend en er komen plankjes hout met gaten te voorschijn dan zou ik me gen***d voelen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s 

- V480-S60
- Geartronic member
Heren, Heren,
Laten we a.u.b. geen ruzie maken. We zijn toch liefhebbers onder elkaar?
Maar als klusser moet ik toch even een voorbeeldje kwijt. Ik wilde iets doen aan de 480 (niets ernstigs maar het moest gebeuren.) Alles ging goed tot ik bij een raar boutje kwam dat los moest. Wat ik ook probeerde met gewoon (en echt goed) gereedschap (dat een vakman ook gebruikt) het lukte mij niet deze los te krijgen.
Dus toch maar speciaal gereedschap. (Mijn dealer heeft het gelukkig verder voor mij gefixed.) Dus Alex V70 heeft errrug veel geluk gehad.
En ook even ter informatie aan Ramon&Ramon. Garage Roelfsema in Zuidlaren is gewoon een erg goede garage. Helaas was hij niet bereid om de strenge eisen van VOLVO voor wat betreft inrichten van z'n showroom etc. te voldoen. Maar anders was hij nog gewoon VOLVO-dealer.
(De eerste 2 auto's van mijn vader (in de DAF-tijd) kwamen er vandaan en later heb ik ook nog wel eens VOLVO-service van ze gehad.)
Laten we a.u.b. geen ruzie maken. We zijn toch liefhebbers onder elkaar?
Maar als klusser moet ik toch even een voorbeeldje kwijt. Ik wilde iets doen aan de 480 (niets ernstigs maar het moest gebeuren.) Alles ging goed tot ik bij een raar boutje kwam dat los moest. Wat ik ook probeerde met gewoon (en echt goed) gereedschap (dat een vakman ook gebruikt) het lukte mij niet deze los te krijgen.
Dus toch maar speciaal gereedschap. (Mijn dealer heeft het gelukkig verder voor mij gefixed.) Dus Alex V70 heeft errrug veel geluk gehad.
En ook even ter informatie aan Ramon&Ramon. Garage Roelfsema in Zuidlaren is gewoon een erg goede garage. Helaas was hij niet bereid om de strenge eisen van VOLVO voor wat betreft inrichten van z'n showroom etc. te voldoen. Maar anders was hij nog gewoon VOLVO-dealer.
(De eerste 2 auto's van mijn vader (in de DAF-tijd) kwamen er vandaan en later heb ik ook nog wel eens VOLVO-service van ze gehad.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
het is ook niet om ruzie te maken, maar gewoon als voorbeeld.
als je zelf op die manier thuis je kleppen kan stellen moet je het zeker doen.
alleen ik zeg dan dat als jij naar de dealer gaat en veel geld betaald dat er dan ook professioneel gesleuteld wordt.
dus niet met het aftekenen enz enz. en de bijkomende risico`s.
als je zelf op die manier thuis je kleppen kan stellen moet je het zeker doen.
alleen ik zeg dan dat als jij naar de dealer gaat en veel geld betaald dat er dan ook professioneel gesleuteld wordt.
dus niet met het aftekenen enz enz. en de bijkomende risico`s.

Laat ik beginnen met het feit dat jullie (die werken bij Volvo) ontzettend veel meer weten van Volvo dan ik.
Maar ga je aub niet profileren als monteurs die de wijsheid in pacht hebben. Mij is altijd geleerd dat er meer wegen naar Rome leiden.
Dus ook het sleutelen aan een Volvo kan op verschillende manieren.
Antwoord van pagina 2 (herhaling dus)
Ook daar breken ze met speciaal gereedschap. Of toch zonder speciaal gereedschap???
Tja als je in één keer alle boutjes los haalt dan vraag je om problemen. En ja, zo staat het beschreven in Vadis (handleiding sleutelen Volvo).
Ook staat daarin dat je de vleugelmoeren van het speciaal gereedschap (nr. 5454) 2 slagen los moet draaien.
Met de speciale tang (nr. 5670) het deksel moet losdrukken.
Vleugelmoeren weer 2 slagen los, voren gaande, enz. enz. tot dat het deksel los is.
Ik heb niets anders gedaan, alleen 20 bouten iedere keer 2 slagen losser gedraaid. Zelfde resultaat.
Trouwens is dat garantie bij Volvo als zo'n deksel breekt?
Of: ???
Sorry mijnheer maar u had een gescheurd deksel. Kassa!
Maar ga je aub niet profileren als monteurs die de wijsheid in pacht hebben. Mij is altijd geleerd dat er meer wegen naar Rome leiden.
Dus ook het sleutelen aan een Volvo kan op verschillende manieren.
Speciaal gereedschap gebruikt men om risico,s te voorkomen,jij hebt gewoon geluk gehad.
je hebt geluk gehad dat de deksel niet brak.
DRIE MAAL GELUK?Dus Alex V70 heeft errrug veel geluk gehad.

Antwoord van pagina 2 (herhaling dus)
Ik kom nog al eens ergens en zie bij menig Volvo dealer van die gebroken kleppendeksels liggen.Ik begrijp niet goed waarom ik geluk heb gehad bij het losdraaien van het deksel.
De Volvo garage gebruikt 2 steunen cq klemmen waardoor het deksel geleidelijk los gemaakt wordt dmv een speciale tang. Ook daar heb ik van gehoord indien de monter in één keer alle boutjes verwijderd het deksel ook scheurt. Waardoor scheurt een deksel? Als op een bepaald punt onevenredige veel spanning komt. Iemand die bijvoorbeeld sleutelt aan motorfietsen weet ook dat je bij het losdraaien van deksels, dit in etappes en voorzichtig moet doen. Dus volgens mij geen geluk!
Ook daar breken ze met speciaal gereedschap. Of toch zonder speciaal gereedschap???
Tja als je in één keer alle boutjes los haalt dan vraag je om problemen. En ja, zo staat het beschreven in Vadis (handleiding sleutelen Volvo).
Ook staat daarin dat je de vleugelmoeren van het speciaal gereedschap (nr. 5454) 2 slagen los moet draaien.
Met de speciale tang (nr. 5670) het deksel moet losdrukken.
Vleugelmoeren weer 2 slagen los, voren gaande, enz. enz. tot dat het deksel los is.
Ik heb niets anders gedaan, alleen 20 bouten iedere keer 2 slagen losser gedraaid. Zelfde resultaat.
Trouwens is dat garantie bij Volvo als zo'n deksel breekt?
Of: ???
Sorry mijnheer maar u had een gescheurd deksel. Kassa!
Wederom herhaling van pagina 2.Ook het precies opmeten van de speling gaat niet zonder de speciale steun die er voor is.
Ik zou zeggen lees mijn verhaal nog eens.De klepspeling heb ik vooraf gemeten, zoals dit wordt gedaan ter controle in de Volvo garage. Zoals je weet kan dit zeer nauwkeurig, als je maar zeker weet in welke stand de nok van de nokkenas staat (dus niet met het speciaalgereedschap die je achter op de nokkenas zet). Je kan zien in welke stand de nok staat als je gebruik maakt van een klein led lampje. Dit zie je dan door het ander gat van de in of uitlaatkleppen van de cilinder waar je aan werkt. Voor de nauwkeurigheid hoef je het niet te doen zoals je in mijn uitleg hebt kunnen lezen. Omdat Volvo niet over elke vervangende maat beschikt. Er blijkt een verschil te zijn tussen de Bifuel en de benzine uitvoering.
Met die steun (speciaal gereedschapnr. 5765) zorg jij er voor dat de nok van de nokkenas “haaks” ten opzichte van de klepstoters komt te staan en dan meet jij de speling.
Ik doe precies het zelfde, alleen dan zit het deksel er nog op.
Jij kan direct controleren of de speling juist is (voordeel) en ik kan dit pas later doen (moet dus veel nauwkeuriger werken).
Dat mogen de lezers zelf uitmaken. Vind je ook niet?Wat mij het beste lijkt is, dat jij in het vervolg de Volvo rijders hier van advies voorziet.
Ik heb er over nagedacht. ........uh.......uh...... Ja het kan andersAlle reparaties kun je uitvoeren zonder het vereiste gereedschap,maar het gaat om de kwaliteit van werken en proberen zonder risico,s te werken.
Volvo schrijft het niet voor niets voor.
Die plankjes heb ik overgenomen (gekopieerd) van een revisiebedrijf. Dit deden ze om vergissingen te voorkomen en hierdoor professioneel werk af te leveren.als ik 70 euro per uur betaal en er wordt overal met stift afgetekend en er komen plankjes hout met gaten te voorschijn dan zou ik me gen***d voelen.
Ik heb ze (klepstoters) al eens bij een garage los op de werkbank zien staan, je zal ze per ongelijk door elkaar gooien, dan krijg je pas een fijn draaiend motortje.
Oja, de meeste aftekeningen (lakstift) zaten er al op (was voor mij lastig) en mijn auto is altijd in onderhoud geweest bij een Volvodealer. Ooh oeps.
Op elk verjaardagfeestje hoor ik wel mensen klagen over hun garage, de prijzen en het “vakwerk” wat wordt geleverd, er is altijd wel wat na een beurt.
Ik hoor ze nooit over hoe de monteur hun auto repareert. Het enigste wat ze zien hoe de auto de werkplaats in en eruit wordt gereden.
Het is toch vaak de prijs waar mensen zich door voelen gen***d (genomen?).
Hoe het gebeurd interesseert de meeste mensen niet, als het maar goed is.
En daar komt toch kennis bij kijken.
Speciaal gereedschap maakt het goedkoper (sneller) dus goed.
Voor de duidelijkheid jullie hebben volkomen gelijk als je zegt dat speciaal gereedschap voor Volvo is ontwikkeld.
Het is een groot gemak voor de automonteur en natuurlijk geeft dit een grote besparing op de arbeidstijd.
5 uur met speciaal gereedschap of 10 uur (zoals ik) zonder.
Scheelde mij toch 600 euro en dat blijf ik toch een hoop geld vinden.
Er zijn vele dagen dat ik dat niet verdien.
DE AFSLUITER
Ik sleutel al 25 jaar aan auto's en motoren en af en toe ook aan vrachtauto's.
Ik heb bijna aan alle merken gesleuteld.
Ik weet van bepaalde dingen niets, maar ook heel veel wel.
Dus laten we samen werken aan goede adviezen aan de bezoekers van dit geweldige Forum.
Maak de mensen niet bang dat alleen iets gedaan kan worden bij een Volvodealer.
IK WENS EEN IEDER VEEL SLEUTEL PLEZIER!
Ik sleutel al 25 jaar aan auto's en motoren en af en toe ook aan vrachtauto's.
Ik heb bijna aan alle merken gesleuteld.
Ik weet van bepaalde dingen niets, maar ook heel veel wel.
Dus laten we samen werken aan goede adviezen aan de bezoekers van dit geweldige Forum.
Maak de mensen niet bang dat alleen iets gedaan kan worden bij een Volvodealer.
IK WENS EEN IEDER VEEL SLEUTEL PLEZIER!
-
- 6th Gear member
ja, de factuur word zo wel opgemaakt maar geen enkele dealer geeft je daar garantie op.sjoebert schreef:alleen ik zeg dan dat als jij naar de dealer gaat en veel geld betaald dat er dan ook professioneel gesleuteld wordt.
ik heb zelf 2x het tegengestelde mogen meemaken.
en ik ben écht niet de enige met zo'n ervaring.
-
- 7th Gear member
Het opmeten van de speling gebeurd bij de dealer zonder deksel,dat is juist het gereedschap wat ik bedoel,om de nokkenas op een bepaalde spanning te houden tijdens het opmeten!
En ik zeg niet dat ik alles weet,maar ik ga er van uit dat ik aardig op de hoogte ben na 26 jaar bij Volvo...
En ik zeg niet dat ik alles weet,maar ik ga er van uit dat ik aardig op de hoogte ben na 26 jaar bij Volvo...
Oja?Het opmeten van de speling gebeurd bij de dealer zonder deksel,dat is juist het gereedschap wat ik bedoel,om de nokkenas op een bepaalde spanning te houden tijdens het opmeten!
Volgens mij (en Vadis) gebruikt Volvo speciaal gereedschap met nummer 5754 om de klepspeling te controleren, met het deksel er nog op.
Want het zou toch zonde van de centen van de klant zijn om een grotere ingreep te doen als het niet nodig is. Juist?
Meten als hierboven moet eigenlijk met de motor op kamer temperatuur, dus daardoor kunnen minieme verschillen optreden.
Ik heb "koud" gemeten, maar dat gebeurd ook op jouw wijze van klepspeling meten (deksel eraf).
En ik weet inmiddels uit eigen ervaring (kwestie van uitproberen) en van Volvo-monteurs dat de maximale verschillen 0,05 mm zijn tussen meten met kleppendeksel en zonder deksel,
dus met behulp van het gereedschap de nokkenas op een bepaalde spanning te houden.
Daarbij komt dat Volvo niet elke maat klepstoter kan leveren. Dus tja.
Zal je daardaar een tolerantie van 0,05 mm toe moeten staan.
26 jaar, Ramon ik ben en was er van overtuigd dat jij meer weet van Volvo dan ik. Dat leer ik nooit weer bij. Dus ik zal zeker, met jouw goed vinden, van jouw adviezen gebruik blijven maken.En ik zeg niet dat ik alles weet,maar ik ga er van uit dat ik aardig op de hoogte ben na 26 jaar bij Volvo...
Maar vraag me niet om het altijd met je eens te zijn.
OKE?

-
- 7th Gear member
het gaat erom als ze gesteld moeten worden en het deksel al verwijderd is,dan heb je die steun nodig...
Ik nodig je graag een keer uit om een en ander te laten zien !
Ik nodig je graag een keer uit om een en ander te laten zien !
Juist.het gaat erom als ze gesteld moeten worden en het deksel al verwijderd is,dan heb je die steun nodig...
Of van te voren heel nauwkeurig (met deksel) de speling meten.
Daar houd ik je aan, dank je wel.Ik nodig je graag een keer uit om een en ander te laten zien !
-
- 3rd Gear member
Ramon&R
Ik kom net van de endodontoloog(=sepciaaltandarts) die heeft na een dure (295 euro) behandeling mijn kies als nog opgegeven/afgeschreven
heb jij voor mij het adres van die goedkope tandarts met z'n waterpomptang?
Ik kom net van de endodontoloog(=sepciaaltandarts) die heeft na een dure (295 euro) behandeling mijn kies als nog opgegeven/afgeschreven
heb jij voor mij het adres van die goedkope tandarts met z'n waterpomptang?

-
- 7th Gear member
Kom maar even langs.ik heb twee manieren om hem er uit te halen!
Lees mijn profiel even.
Je mag zelf (kies)en
Lees mijn profiel even.

Je mag zelf (kies)en

-
- 2nd Gear member
dat is dan heel vervelend om te horen. in ieder geval werk ik eraan, en waarschijnlijk meer volvo monteurs die hier op dit forum zitten(anders zaten ze hier niet), om het wel zo professioneel mogelijk te doen. dus je kan dat niet over alle dealers zeggen. bij mij werken ook 1 of 2 personen die het niet allemaal zo nauw nemen met de kwaliteit van werken. en dat gaat ten koste van de naam van de dealer.sjoebert schreef:alleen ik zeg dan dat als jij naar de dealer gaat en veel geld betaald dat er dan ook professioneel gesleuteld wordt.
ja, de factuur word zo wel opgemaakt maar geen enkele dealer geeft je daar garantie op.
ik heb zelf 2x het tegengestelde mogen meemaken.
en ik ben écht niet de enige met zo'n ervaring.

- Gertjan R
- 2nd Gear member
AlexV70, ik heb je raad opgevolgd en de klepspeling gecontroleerd.
Met jouw verslag erbij, een klusje wat goed te doen is.
Als eerste de voelermaten 0,10 t/m 0,55 op de juiste breedte gemaakt.
Vervolgens kunststofdeksel, bobines, bougies, bekabeling en de 20 torx-boutjes verwijderd .
Eerst compressie gemeten, 5x prima, niet of nauwelijks verschil tussen de cylinders.
Daarna in een aantal fases de klepspeling gemeten.
Door mij gemeten: inlaatkleppen 0,20-0,25 mm, uitlaatkleppen 0,40-0,45 mm.
Mi prima waarden, en dat na 180.000 km! Ik zie bij 250.000km wel weer.
Schijnbaar slijten de klep(zittingen) amper op benzine.
Met jouw verslag erbij, een klusje wat goed te doen is.
Als eerste de voelermaten 0,10 t/m 0,55 op de juiste breedte gemaakt.
Vervolgens kunststofdeksel, bobines, bougies, bekabeling en de 20 torx-boutjes verwijderd .
Eerst compressie gemeten, 5x prima, niet of nauwelijks verschil tussen de cylinders.
Daarna in een aantal fases de klepspeling gemeten.
Door mij gemeten: inlaatkleppen 0,20-0,25 mm, uitlaatkleppen 0,40-0,45 mm.
Mi prima waarden, en dat na 180.000 km! Ik zie bij 250.000km wel weer.
Schijnbaar slijten de klep(zittingen) amper op benzine.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Gertjan R,
Knap gedaan en dat zonder speciaal gereedschap
Inderdaad benzine is er minder gevoelig voor!
Nu weet je het in ieder geval zeker!
Knap gedaan en dat zonder speciaal gereedschap

Inderdaad benzine is er minder gevoelig voor!
Nu weet je het in ieder geval zeker!
- Marc O.
- 5th Gear member
Om te voorkomen dat je bij de 2.4 20v motor (dus met vaste stoters ipv hydraulische) op LPG problemen krijgt met de kleppen zou je kunnen overwegen om een flashlube systeem te monteren. Ik heb begrepen dat dat behoorlijk effectief is. Iemand ervaring mee? Ik heb die motor in mijn V70 (Classic weliswaar) liggen en begin juli zal er een LPi installatie ingebouwd gaan worden. Met flashlube dus, om de genoemde klep-problemen te voorkomen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Over Flashlube heb ik ook al veel goede verhalen gehoord en de kosten blijken wel mee te vallen.
Inderdaad een aanrader.
Inderdaad een aanrader.