Weer een nieuwe Volvo erbij

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Vilvi
2nd Gear member

Je hebt het Volvovirus of niet en ik ben er van kinds af aan mee besmet....

De blauwe duivel heeft een jonger blauw broertje gekregen....
Nou ja,wel jonger maar niet kleiner.
Dit beestje weegt op kenteken 1520 kg en mag volgens het kenteken zelfs 1800 kg aanhangwagengewicht meezeulen,dat is ook één van de redenen om deze auto te kopen,zodat ik nu legaal auto-ambulances kan trekken met nog een Volvo erop.....

Na een tijdje heerlijk met een 740 stationwagen(een 2.0 op benzine) naast de 244 te hebben gereden heb ik een buitenkansje gegrepen en ben overgestapt op de allerlaatste versie van de 940 met LPG.
Volgens velen de laatste échte Volvo met achterwielaandrijving. En ik ben het daarmee wel eens!

Het is een 1998 Volvo 940 Low Pressure Turbo 2.3 in een Nordic uitvoering met een respectabele kilometerstand van 375.500km.
Nordic is een optiepakket wat t.o.v. de standaard Polar inhoudt:
-airco(handmatig bediend)
-metallic lak(in dit geval Nautic Blue metallic = donkerblauw)
-spiegels in lakkleur en elektrisch bediend en verwarmd
-knipperlichten met wit glas
-15" lichtmetalen velgen(bekend als type Pholus)
-grijs met blauwe pluche bekleding
-koplampen met wis/was en tevens in hoogte elektrisch verstelbaar

Verdere luxe aan boord zijn:
-elektrische ramen vóór
-airbag bestuurder
-zij-airbags in de stoelen
-ABS
-6 speakers met een geweldig geluid

Extra opties aan boord:
-alarm met afstandbediening,ook voor de centrale vergrendeling
-cruise control
-radio/cd

Ik heb de auto kunnen bemachtigen van een particulier die hem wou inruilen bij de Volvodealer.

Er is de laatste anderhalf jaar niets maar dan ook echt niets aan onderhoud aan is gedaan en zodoende ook de nodige technische gebreken vertoont en dus ook APK-afgekeurd is.
Belangrijkste euvel is een niet werkende pomp in de LPG-tank zodat de auto dus niet op LPG rijdt en dus niet gekeurd kan worden.
Verdere manco's:
versleten remmen en banden
uitlaat gebroken/verrot
knipperlicht/cornerunit rechts voor kapot
accu is zwak
deurhandle bestuurdersdeur gebroken,deur kan van buiten niet geopend worden.

Het is dus duidelijk dat deze auto niet in showroomconditie verkeerd en ook de koets vertoond wat gebruikschade rondom(krassen/butsen en een kleine schade rechtsachter)
Dat alles maakt dat de auto erg goedkoop in aanschaf was.

Nu weet iedereen hier dat ik graag en ook veel aan Volvo's sleutel en dus schrik ik niet voor dit soort problemen.

Inmiddels een avond gesleuteld aan de Volvo en de auto eens een goede grote beurt gegeven en een hoop defecten opgelost.

De remmen vielen mee en alleen de blokken waren rondom schoon op,voeringen waren echt flinterdun,eerste tekenen van staal op staal waren er al. Maar goed de schijven zijn nog goed en hoeven zeker niet vervangen te worden.

De banden heb ik anders opgelost,ik heb een set lichtmetalen velgen met zgan winterbanden dus die meteen gemonteerd.

De uitlaat is ook een erg goedkope reparatie geworden,van een sloopauto(die ik een tijd geleden had gesloopt) van hetzelfde 940 Turbo model een nette gebruikte uitlaat liggen en die ging er makkelijk en snel onder,was gratis Grijns Alleen een paar nieuwe klemmen en wat uitlaatpasta voor de afdichting.
De accu is gewoon vernieuwd,heb geen zin in verrassingen.
De bestuurdersdeur is voorzien van een nieuwe handle(van dezelfde sloopauto) zodat die ook weer gewoon te openen is(ook een APK-punt),wederom gratis.......
Het knipperlichtunit lag al gebruikt in de schuur(weer die sloper hè)dus ook meteen verwisseld.

Dan het gastankprobleem:
Een eerste inspectie bij de tank liet een paar losse connectoirs zien.
Toch maar eens aangesloten en kijken of de auto loopt op LPG...En ja,hij loopt alleen gaat e pomp al snel onregelmatig en rumoerig lopen en begint de motor te hikken.
Dit liet ons in ieder geval zien dat de rest van de LPI-installatie dus wel gewoon werkte en dus daadwerkelijk de tank vervangen moest worden.
Inmiddels is er via een kennis een gebruikte LPI tank met gereviseerde pomp gekomen.
Deze tank is van het onderbouwtype en ligt in de ruimte onder de vloer achterin waar normaliter het reservewiel ligt opgeslagen.
De tank zit redelijk makkelijk gemonteerd en is eenvoudig vervangen(Let op: doe dit NIET zelf als je er geen verstand van hebt,ga dan naar een bedrijf die dat kan!!)
Normaliter wordt er een nieuwe tank gemonteerd,iets dat snel richting de duizend euro kan gaan

En ja,ik kon het niet laten dus de eerste verbeteringen zijn er ook al: een dikke armsteun tussen de voorstoelen.

Nu snel naar de APK en genieten met deze tank op wielen.

En daarmee staat er wederom een Volvo bij in onze verzameling

Jaja,de foto's volgen zsm
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Laate tijd nog een krant gelezen? Economische crisis? :occasion9:

Haha, nee hoor, mooie auto zo te lezen! Moedig ook. Deze ga je dus
zelf houden. Gaat er dan ook weer eentje weg?

Succes!
Pas259
3rd Gear member

Goed dat je hem goedkoop kan opknappen, lijkt me ook wel wat als ik later opmezelf (en met een tuin/garage) woon ;)
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Michael Oud
5th Gear member

Goedzo! Nice!
Volvo 940 SE
whitehorsekart
5th Gear member

Gefeliciteerd!
De beste Volvo die ik ooit gehad heb en ik heb er inmiddels in principe ook weer één gekocht! Mét G3 installatie en 450.000km op de klok, dus leuk ingereden. Heb je al foto's?
Als ik de mijne heb doe ik nog wel even verslag, dat wordt ergens in de volgende week.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Vilvi
2nd Gear member

Ja,ik ben blij met Nordic.

Vanmiddag heb ik mijn 740 uit 1991 afgeleverd aan de nieuwe eigenaar en vervolgens overgestapt in Nordic.

Het is en blijft een grappig dat 2 modellen die dezelfde koets en onderstel en zelfs basisblok hebben maar compleet van elkaar verschillen qua rijden....
Het is zeker niet dat ik voor het eerst het comfort van een late 940 heb ervaren maar het blijft opmerkelijk,het verschil.

Maar goed,vanmiddag nog even snel een paar foto's gemaakt,alleen was het behoorlijk bewolkt en druilerig....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
mad
6th Gear member

Een mooie lange bochtige en heuvelachtige weg zonder tegenliggers en zonder snelheidsbegrenzing, met een mooie avondzon in de achteruitkijkspiegel, de geur van pas gemaaid gras en verse koeienstront die zachtjes binnen komt waaien door het geopende dak en dan in alle stilte luisteren naar het zacht ronkende dan wel roffelende geluid van een tevreden snorrende Volvo.... :-))
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”