Instructieboekje V70: Blaasmonden open/dicht?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Fi-Wi
2nd Gear member

In het instructieboekje van mijn V70 (1997) worden op pagina 1:20 de blaasmonden uitgelegd. Ik heb even geen plaatje voorhanden maar dat is de linker stelknop in de middenconsole met aan de bovenkant een poppetje met een driehoekje voor zijn hoofd en aan de onderkant een "0".

De toelichting onder het plaatje schrijft dat naar boven gedraaid (stand "A") dicht is en naar onder gedraaid (stand "B") open is. Op zich niet logisch vind ik want de "0" staat dan dus voor "open".

Als ik de knop omhoog zet komt er duidelijk koude lucht door de blaasmonden en als ik hem naar beneden doe komt er een beetje warme lucht doorheen maar wordt de blaasmond merkbaar afgesloten. In mijn optiek dus ook logisch, want "0" is dicht in mijn beleving.

Waarom schrijft de manual dan dat "0" open is?

Het licht toe:
Het verwarmings/vent.systeem is uitgerust met een luchtmengingsfunctie waarmee frisse luct kan worden aangevoerd wanneer de blaasmonden open staan (stand B). De bedoeling is dat er dan koele lucht naar uw gezicht wordt geblazen terwijl de rest van het interieur warme lucht krijgt aangevoerd. Schakel de luchtmengingsfunctie uit wanneer de centrale blaasmonden niet verbruikt worden en u het interieur snel wilt opwarmen
Ik krijg dus juist frisse lucht in mijn gezicht als ik de konop in stand (A) zet en zou voor het snelle opwarmen van het interieur de knop in stand (B) moeten zetten.
Geus
4th Gear member

Ik heb het boekje niet bij de hand, maar de functie lijkt me duidelijk. Naar boven voor het bijmengen van koude lucht rechtstreeks van buiten. Naar beneden en er komt voorverwarmde lucht binnen via de ECC.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Fi-Wi
2nd Gear member

Lijkt duidelijk ja maar in het boekje staat toch echt:
Het verwarmings/vent.systeem is uitgerust met een luchtmengingsfunctie waarmee frisse luct kan worden aangevoerd wanneer de blaasmonden open staan (stand B). De bedoeling is dat er dan koele lucht naar uw gezicht wordt geblazen terwijl de rest van het interieur warme lucht krijgt aangevoerd.
Ofwel, het instructieboekje geeft aan dat met de stand naar beneden - namelijk in stand B - koude lucht wordt aangevoerd.

Snappie?
Fi-Wi
2nd Gear member

Staat het in de boekjes van latere modellen (dus van na 1997) nog steeds zo beschreven of luidt de tekst nu anders?
Blue Thunder
2nd Gear member

In boekje van 2000 staat nog steeds het zelfde. Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest. In de winter heb ik de luchtmenging dicht (stand B volgens boekje) staan. Op deze manier komt er geen koude lucht binnen en is de auto snel warm. Ik denk zelf dat ze de 2 standen omgedraaid hebben. Want A=open en B=dicht. In boekje staat alleen andersom :wink:
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Fi-Wi
2nd Gear member

Ok, bedankt voor je antwoord. Het ligt dus niet aan mij(n V70). :P
Geus
4th Gear member

Heb het ook nog even nagekeken, inderdaad een foutje in het boekje.
Ik gebruik de functie met name om weer alerter te worden in geval van dreigende loomheid en slaperigheid. Heeft natuurlijk geen zin als de airco aanstaat.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”