Volvo 440 1.7 '91 APK Afgekeurd en nu te koop..

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Vanmorgen is mijn Volvo niet door de keuring heen gekomen.

-Remslangen voor dienen vervangen te worden
-CO2 gehalte niet in orde
-Banden voor (Lijkt mij geen hoge kostenpost)

Het probleem ligt daarin dat de APK zegt: lambdasonde vervangen. Terwijl uit navraag bij de dealer blijkt dat mijn Volvo geen lamdasonde heeft! Waarschijnlijk is dat de Carburateur aan afstelling toe en dan kost mij dan €210,- bij de dealer. Of de katalysator is kapot.

Remslangen vervangen kost €165,-.

Is dit mogelijk zelf te doen? Wellicht een andere carburateur op de sloop halen? Tevens katalysator vernieuwen?
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
bartdep
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 25.12.2008 - 03:47
Locatie: Tilburg

Als je 400 euro moet steken in een auto uit '91 zou ik zeggen: proberen te verkopen op MP voor 100 euro en een andere kopen :-)
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

bartdep schreef:Als je 400 euro moet steken in een auto uit '91 zou ik zeggen: proberen te verkopen op MP voor 100 euro en een andere kopen :-)
Maar ja, soms zit er ook een stuk emotie in een auto...
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

bartdep schreef:Als je 400 euro moet steken in een auto uit '91 zou ik zeggen: proberen te verkopen op MP voor 100 euro en een andere kopen :-)
Lijkt me wel heel kort door de bocht. En wat je dan weer koopt weet je ook niet van tevoren.

@Baais: remslangen kun je ook goed zelf vervangen.

Succes!
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Weet iemand toevallig een prijsindicatie voor een katalysator? Ik kom bedragen van over de €300,- tegen, is dit juist?

En hoe weet ik nu zeker of het aan de carb. ligt en niet de katalysator..
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Ik had vroeger altijd zo'n aardige keurmeester die zelf even ging stellen tot hij op de normale norm zat.. En als je dan weer weg bent weer opschroeven :razz:
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Remslangen kosten ongeveer 25Euro per stuk. Een garage heeft deze in een half uur vervangen. Moet dus wel goedkoper kunnen dan 165Euro.

CO2 gehalte lijkt me CO gehalte. Als je een carburateur van de sloop haalt dient deze ook weer afgesteld te worden. Heb je ook al gecontroleerd of je luchtfilter niet heel erg vuil is? Dat kan ook al een verschil maken, zeker als je net boven de toegestane waarde voor CO zit. Een te hoge waarde voor CO wil zeggen dat er teveel benzine in de aangezogen lucht zit. Afstellen zou je wellicht ook bij een universele garage of Volvo specialist kunnen laten doen.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

CO mag tot 2% gaan uit m'n hoofd, wat was het.
Omdat het een carb is mag het veel hoger zijn dan de moderne auto's, anders ga nog eens naar een 2e garage. CO bijstellen en carb schoonmaken is een "actiepunt" dat veel uren oplevert (ajbwib)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

CO mag tot 2% gaan uit m'n hoofd, wat was het.
Omdat het een carb is mag het veel hoger zijn dan de moderne auto's, anders ga nog eens naar een 2e garage. CO bijstellen en carb schoonmaken is een "actiepunt" dat veel uren oplevert (ajbwib)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Luchtfilter al eerder vervangen: die was roetzwart!!

Ik wil iig nu echt zeker weten wat aan de hand is: heb zoujuist gebeld en donderdag naar de garage voor een test. Advies luidde dat ik de motor flink moest warmdraaien. Al dan niet om te bepalen waar de oorzaak precies ligt.

Kan het benzineverbruik en slecht (her)starten (koude start met choke gaat prima) erop wijzen dat het toch aan de carb. ligt?
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

koude start gaat bij mij ook prima met choke, warm erg veel minder prima zal ik maar zeggen. Heeft er niets mee te maken.
Warmrijden kan wat uitmaken.

Je kan het CO schroefje verder dichtdraaien als dat nog mogelijk is. Rechts onder in de voet van de carb in een gaatje zit het schroefje. LAat het de monteur maar doen met de uitlaatgasmeter eraan.

Te rijk kan ook als choke blijft "hangen", dus niet geheel open kan.
Luchtfilter is nieuw, dus is het niet.

Dan blijft er weinig over. JE zou tijderlijk het luchtfilter eruit kunnen halen om het mengsel armer te krijgen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Ik zie op marktplaats wel eens katalysators rond de 100 euro.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een kat is niet van belang op dat type motor,dus ook geen afkeurpunt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

CO afregelen met schroefje en klaar is tie..
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Wat is het verbruik, zou nu rond 1 op 12 kunnen zitten, de mijne wel met kortere stukken (15km). Daaraan kun je zien wat de normale sproeiers doen.

Stationair stel je idd af met de CO schroef, deze doet verder niets aan de afstelling bij gas geven, daarvoor heb je de hoofdsproeiers (2 trappen).
Ga niet zelf sleutelen aan de CO schroef, het is een erg breekbaar schroefje en je weet niet wat je versteld en of je CO dan goed is. In ieder geval is inschroeven een lagere CO, schroef je hem helemaal op de zitting (voorzichtig) dan begint de motor wat te stotteren stationair. Dan loopt hij in feite te arm. Ik kwam zelfs op 0.2% wat een zeer lage score is, ik heb hem nu op 1.1% gesteld, en volgens mij zou hij nog een tikje rijker mogen aan de loop te horen, maa rik laat het zo staan om wat marge te hebben bij de CO-meting.

Laat het gewoon doen met een meter erbij. 5 minuten werk en je kunt er gewoon bij met de motorkap open.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Morgen een afspraak om 10.30..

Ik houd jullie op de hoogte..
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Helaas, maar de auto gaat in de verkoop. Geen gasmeting laten uitvoeren. Vanochtend bij de garage geweest en het was er ontzettend druk. Ik had eerlijk gezegd er zelf ook niet zoveel zin in. Onze vaste monteur wou hem wel nog doormeten, maar ik vind zelf de extra investering niet waard (APK, banden remslang en het CO-euvel). Ik ga er minimaal €300,- voor vragen, want dat is precies hetzelfde bedrag wat ik ervoor uit heb gegeven.

Bedankt allen voor de info!
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”