D5 houdt in bij volgas

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Iemand wel eens meegemaakt: bij volgas voel je dat de auto vermogen afbouwt en weer op en weer af. Het vermogen komt er dus golvend uit. Ik heb het gevoel dat de auto zelfs harder trekt als voorheen, dus het lijkt wel alsof er ergens een begrenzer in werking treedt (boost pressure). Enig idee waar ik het moet zoeken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

airco?
Klinkt vreemd, maar ik weet dat die invloed kan hebben bij voluit accelereren.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Airco wordt uigeschakeld bij volgas door de ECU, en bovendien doet deze het niet onder de 4 graden. Lijkt me dus niet de orozaak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

heb weleens de neiging om in z'n 2 door te trekken tot nabij de 5000 RPM
gaat in 1 vloeiende versnelling

zou het in eerste instantie zoeken in het overdruk mech. van de turbo
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ed,zou het mischien de lmm kunnen zijn die wat minder wordt?
en ik zou de laaddruksensor ook niet willen uitsluiten.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat waren ook de twee zaken waar ik aan dacht. Heb de laaddruk sensor (MAP sensor) er gisteren even uit gehad, en deze heeft statisch nog wel de juiste meetwaarde.
Maar even laten uitlezen.
Nog iemand anders een suggestie?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

evt. brandstofdruksensor
of regelventiel voor de brandstofdruk deze moet ong 3ohm zijn.
(weet aleen niet of dit bij een tuning ook aangepast wordt)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zal daar ook eens naar kijken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Heb zelf gehad dat het stuk "rubber" buis waar de carterontluchting in uit komt, het stuk voor de turbo, bij hoge toerentallen en flink accelereren vacuum gaat trekken. (links op het plaatje, linkerkant van de turbo, dus niet op de pijltjes letten) Dit had tot gevolg dat het net lijkt of er een begrenzer ingrijpt.
Door de olie welke een klein beetje meekomt vanuit het carter wordt dit stuk buis week en kan "dichtklappen" wanneer er veel lucht word aangezogen.

Bij de dealer een nieuwe slang laten plaatsen en de motor had weer "lucht" ... en 65 euro verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

waarom niet iets simpel als de het luchtfilter, of brandstof van slechte kwaliteit
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

euerw schreef:waarom niet iets simpel als de het luchtfilter, of brandstof van slechte kwaliteit
Omdat met een vuil luchtfilter de klacht zich meestal niet als onderstaand manifesteerd dacht ik. Maar brandstof kan ook nog wel eens vreemde klachten geven.
edraket schreef:...bij volgas voel je dat de auto vermogen afbouwt en weer op en weer af. Het vermogen komt er dus golvend uit...
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ICEFOX schreef:Heb zelf gehad dat het stuk "rubber" buis waar de carterontluchting in uit komt, het stuk voor de turbo, bij hoge toerentallen en flink accelereren vacuum gaat trekken. (links op het plaatje, linkerkant van de turbo, dus niet op de pijltjes letten) Dit had tot gevolg dat het net lijkt of er een begrenzer ingrijpt.
Door de olie welke een klein beetje meekomt vanuit het carter wordt dit stuk buis week en kan "dichtklappen" wanneer er veel lucht word aangezogen.

Bij de dealer een nieuwe slang laten plaatsen en de motor had weer "lucht" ... en 65 euro verder.
Heb die slang toevallig vervangen vrijdag. heb alle slangen los gehad en goed bekeken. Alles was nog erg schoon van binnen. Was wel anders voordat ik de EGR heb dicht gezet!
De slang aan de inlaat van de turbo was inderdaad erg "mushy". Heb deze daarom vervangen. De slang kostte maar liefst 66 euro ex btw! Verder zag alles er goed uit. Nog wel de voorste, onderste motorsteun vervangen. Deze vond ik verdacht. Geen resultaat.
Ik heb de auto geprobeerd te laten uitlezen bij mijn (Bosch)garage. Deze kregen geen connectie met de auto. Maandag is de eigenaar er weer, dan nog maar eens proberen.

Overigens heb ik mijn twijfels bij het brandstof tekort. De auto doet het alleen bij het middentoerengebied, juist als de turbo er flink in komt. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Alle vinnen van de turbo waren nog goed?
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

beschouw dit als een "shot in the dark "

motorsteunen etc krijgen hun vacuüm door de vacuüm pomp
etc staat dus ook voor de klep die de variabele opening van de turbo regelt

die klep werkt nog zonder haperingen ?
vacuüm pomp werkt nog binnen toleranties ?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

AlexV70 schreef:Alle vinnen van de turbo waren nog goed?
Bedoel je daarmee dat ze er allemaal nog aan zitten? Ik neem aan van wel, anders was de turbo allang stuk gedraaid. Als er onbalans ontstaat bij meer dan 100.000 toeren blijft het niet lang functioneren!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

24AB2 schreef:beschouw dit als een "shot in the dark "

motorsteunen etc krijgen hun vacuüm door de vacuüm pomp
etc staat dus ook voor de klep die de variabele opening van de turbo regelt

die klep werkt nog zonder haperingen ?
vacuüm pomp werkt nog binnen toleranties ?
Op zich een goede redenering. Ik sluit dit zeker niet uit. Probeer zometeen de auto opnieuw te laten uitlezen. Anders maak ik even aan afspraak bij Hooftman.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Update. Even de auto laten uitlezen. Mijn garage kreeg het met zijn Bosch kast van 10.000 euro niet voor elkaar, terwijl de ecu van Bosch is... Hij had ook nog een handlezer liggen en daarmee ging het wel. Het moet niet gekker worden.

Er zat één storing in: brandstofdruk te hoog. Deze gewist, een stuk gereden, en kwam ook niet meer terug.

Ga nu eerst even ultimate of Vpower tanken, busje Forte diesel reiniger erin en kijken of het dan beter gaat. Verder nog het brandstof filter vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Ik bedoel eigenlijk beschadigingen aan de vinnen.
Maar ik heb ze ook wel gezien met afgebroken schoepen!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat bedoel je dan met vinnen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Wat bedoel je dan met vinnen?
Sorry, nog even terug gelezen.
Schoepen = vinnen. :oops:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”