Volvo vrienden,
ik heb via een Volvo vriend een powerbox voor mij V50 op de kop kunnen tikken. Nu wil ik hem gaan installeren, maar niet zonder te informeren hoe dit te doen.
In de beschrijving staat dat ik hem moet bevestigen aan de connector van de "Rail sensor". Wie kan me helpen met me uitleggen waar en hoe ik hem kan inbouwen, zonder dat ik iets sloop ..
Het gaat om een V50 uit 2004 een 2.0D 136pk ..
Ik kan nog even een foto van het blok maken zodat het makkelijker is om aan te geven waar ik moet zijn ..
Alvast weer bedankt ....
Installeren powerbox
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Wat voor merk powerbox heb je, misschien dat je op internet een handleiding kan vinden
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Niet doen!!!!!!
Deze "piggy back module" vervalst het signaal van de raildruksensor, b.v. als de druk 1000 Bar is, geeft hij het signaal aan de computer dat het nog maar 750 Bar is, waardoor de regeleenheid de raildruk nog hoger laat worden, waardoor er meer brandstof ingespoten gaat worden.
Het werkt wel, maar de auto gaat roken, of de Catalysator loopt dicht met roet.
De motor regelt de turbodruk niet automatisch bij zoals bij chiptuning, dus goed tunen doe je in het motormanagement.
Een ervaringsdeskundige
Deze "piggy back module" vervalst het signaal van de raildruksensor, b.v. als de druk 1000 Bar is, geeft hij het signaal aan de computer dat het nog maar 750 Bar is, waardoor de regeleenheid de raildruk nog hoger laat worden, waardoor er meer brandstof ingespoten gaat worden.
Het werkt wel, maar de auto gaat roken, of de Catalysator loopt dicht met roet.
De motor regelt de turbodruk niet automatisch bij zoals bij chiptuning, dus goed tunen doe je in het motormanagement.
Een ervaringsdeskundige
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
waarom toch zo`n risico lopen met een powerbox als je prima tuners hebt ook hier op dit forum ::?:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
oke, maar als daardoor de boel kapot gaat word het nog duurder. je hoeft niet altijd aan die prijzen vast te houden, sommige tuners moet je gewoon rechtstreeks vragen of het voor wat minder kan.
volgens mij heeft er een tijdje terug ook iemand met ellende van een box op het forum gestaan, was ook zo geweldig voor weinig!
je zal merken dat er maar weinig op dit forum ziten met zo`n BOX, kan je beter ff doorsparen en echt lol er aan beleven
volgens mij heeft er een tijdje terug ook iemand met ellende van een box op het forum gestaan, was ook zo geweldig voor weinig!
je zal merken dat er maar weinig op dit forum ziten met zo`n BOX, kan je beter ff doorsparen en echt lol er aan beleven

XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dit was wat ik ook bedoeldeeuerw schreef:oke, maar als daardoor de boel kapot gaat word het nog duurder. je hoeft niet altijd aan die prijzen vast te houden, sommige tuners moet je gewoon rechtstreeks vragen of het voor wat minder kan.
volgens mij heeft er een tijdje terug ook iemand met ellende van een box op het forum gestaan, was ook zo geweldig voor weinig!
je zal merken dat er maar weinig op dit forum ziten met zo`n BOX, kan je beter ff doorsparen en echt lol er aan beleven
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 23:15
Hummm.... ik heb ook via ebay.de zo'n box tweedehands voor een paar tientjes gekocht met als idee de prestaties van de net aangeschafte XC70 D5 163 pk/340 Nm een beetje op te peppen. De box komt uit een S60 D5. Rijd zakelijk in een gechiptunde (ziptuning) 525D met 245pk en 490 Nm, dat wil echt wel vooruit!
Maar als ik dit hier allemaal lees begin ik toch te twijfelen. Maar wat mij tevens verbaasd, de site ziet er best profi uit:
www.chiptronic.com
Hebben ook Tüv/Dekra etc. certificaten. Lijkt me toch geen mickey mouse bedrijf.
Zijn alle boxen even slecht? Of zou dit nog met een gerust hart te installeren zijn? Of is er veel troep op de markt wat het image van alle boxen heeft verprutst?
http://www.chiptronic.com/text.php?id=1
Het betreft hier een crdc-5.
Graag jullie mening, wil natuurlijk niet onze D5 meteen naar de knoppen helpen, maar kan eigenlijk ook niet voorstellen dat een bedrijf als chiptronic wat toch al een aantal jaren zijn boxen verkoopt echt ondeugdelijke rommel verkoopt.
Maar in geval van twijfel doe ik het niet, dan komen we er met 163 pk/340 Nm ook wel.
Maar als ik dit hier allemaal lees begin ik toch te twijfelen. Maar wat mij tevens verbaasd, de site ziet er best profi uit:
www.chiptronic.com
Hebben ook Tüv/Dekra etc. certificaten. Lijkt me toch geen mickey mouse bedrijf.
Zijn alle boxen even slecht? Of zou dit nog met een gerust hart te installeren zijn? Of is er veel troep op de markt wat het image van alle boxen heeft verprutst?
http://www.chiptronic.com/text.php?id=1
Het betreft hier een crdc-5.
Graag jullie mening, wil natuurlijk niet onze D5 meteen naar de knoppen helpen, maar kan eigenlijk ook niet voorstellen dat een bedrijf als chiptronic wat toch al een aantal jaren zijn boxen verkoopt echt ondeugdelijke rommel verkoopt.
Maar in geval van twijfel doe ik het niet, dan komen we er met 163 pk/340 Nm ook wel.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
voor 599,- laat je hem bij door een Rica dealer doen, weet je zeker dat het goed is.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Het zal ook vast geen ondeugdelijke rommel zijn. Maar de box houdt wel je motormanagement voor de gek. Bij chiptuning wordt de hele software aangepast zodat alles meedenkt. Bij een box wordt dat niet gedaan. Hierdoor kunnen er op den duur problemen ontstaan door het mindere samenspel. Gevolg roken en soms zelfs erger. Het is niet al te best voor de levensduur van je motor.jeroen cc70 schreef:Hummm.... ik heb ook via ebay.de zo'n box tweedehands voor een paar tientjes gekocht met als idee de prestaties van de net aangeschafte XC70 D5 163 pk/340 Nm een beetje op te peppen. De box komt uit een S60 D5. Rijd zakelijk in een gechiptunde (ziptuning) 525D met 245pk en 490 Nm, dat wil echt wel vooruit!
Maar als ik dit hier allemaal lees begin ik toch te twijfelen. Maar wat mij tevens verbaasd, de site ziet er best profi uit:
www.chiptronic.com
Hebben ook Tüv/Dekra etc. certificaten. Lijkt me toch geen mickey mouse bedrijf.
Zijn alle boxen even slecht? Of zou dit nog met een gerust hart te installeren zijn? Of is er veel troep op de markt wat het image van alle boxen heeft verprutst?
http://www.chiptronic.com/text.php?id=1
Het betreft hier een crdc-5.
Graag jullie mening, wil natuurlijk niet onze D5 meteen naar de knoppen helpen, maar kan eigenlijk ook niet voorstellen dat een bedrijf als chiptronic wat toch al een aantal jaren zijn boxen verkoopt echt ondeugdelijke rommel verkoopt.
Maar in geval van twijfel doe ik het niet, dan komen we er met 163 pk/340 Nm ook wel.
Tip. Ga chiptunen. Kan al vanaf 400,- bij een goed tuning bedrijf.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 23:15
Dank! Box werd net afgeleverd, denk dat ik hem zo weer op ebay en-of marktplaats kieper!
Dan evt. tzt naar fasttech, ziptuning of rica. Ga niet voor dat geld het risico lopen dat ik mijn mooie D5 naar de knoppen help!

Dan evt. tzt naar fasttech, ziptuning of rica. Ga niet voor dat geld het risico lopen dat ik mijn mooie D5 naar de knoppen help!
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
PFffew. Gered. Snel op marktplaats dat ding.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Jeroen: Goede en verstandige keus.
Stolkie: lijkt me vrij duidelijk allemaal
Stolkie: lijkt me vrij duidelijk allemaal
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- stolkie
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.09.2008 - 11:21
Heren bedankt ...
Heb de box inmiddels alweer van de hand gedaan ..
Mijn V50 is me te toch teveel waard ...
Uiteindelijk na goede ervaringen van een aantal kennissen, laten chippen bij Tunex ... Goede prijs prestatie verhouding ..
Binnenkort hebben ze daar zelfs een rollerbank...
Auto rijdt fantastisch ...
Heb de box inmiddels alweer van de hand gedaan ..
Mijn V50 is me te toch teveel waard ...
Uiteindelijk na goede ervaringen van een aantal kennissen, laten chippen bij Tunex ... Goede prijs prestatie verhouding ..
Binnenkort hebben ze daar zelfs een rollerbank...
Auto rijdt fantastisch ...
Volvo V50 2.0D Elite 164PK/380Nm (Tunex tuned) 2004 Safari Green
VW Passat 1.9 TDI 130Pk 2001 Silver
Skoda Octavia Elegance 1.6 MPI 101Pk 2004 Sahara Beige
Seat Ibiza Stylance 1.9 TDI 90Pk 2002 Black
Toyota Corolla GTSI 1.6 16v/114Pk 1992 Red
Ford Fiesta XR2 1.6/95Pk 1986 Black
VW Passat 1.9 TDI 130Pk 2001 Silver
Skoda Octavia Elegance 1.6 MPI 101Pk 2004 Sahara Beige
Seat Ibiza Stylance 1.9 TDI 90Pk 2002 Black
Toyota Corolla GTSI 1.6 16v/114Pk 1992 Red
Ford Fiesta XR2 1.6/95Pk 1986 Black
- roder00
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 14.06.2008 - 13:54
Oeps bedankt voor de tips, ik heb net een offerte binnen van Vtune Holland, voor € 400 13 pk meer. Denk dat ik toch maar even bij Rica ga informeren.
Thanksss
Thanksss
V50 (10-2007, 1,8- brilliant blue, nebula 17 inch, 225/45-17, dakspoiler, Volvo Garmin navigatie, roofrails, sunblinds.
Yamaha XT600E, 1999
Ex. V70 juni 2000
Yamaha XT600E, 1999
Ex. V70 juni 2000
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik heb met een vorige wagen, een mazda 323 ditd 100000 km met een powerbox gereden... zonder motorproblemen en het extra koppel was duidelijk beter!
Er bestaan tegenwoordig zo veel goede powerboxen die zo'n snelle berekeningen maken die chiptuning benaderen.
Toen ik bij Heinz, een bekend belgisch tuner, mijn auto op de rollenbank ging zetten was ie vol lof voor de powerbox die ik had. Die powerbox zorgde er zelfs voor dat de signalen van de computer naar de motor gecorrigeerd werden waardoor er minder dipjes in de vermogen en koppelkromme zaten.
Vermits turbodiesels op luchtoverschot werken gaan de meeste chiptuners de brandstofinjectie aanpassen en blijven ze van de turbodruk af, dit gebeurt ook met een powerbox.
Mijn powerbox was van speedbuster, gaaf vooral extra koppel, weinig extra vermogen
Let wel, er is ook veel brol op de markt! Maar als je je wat informeert en goed uitkijkt, zitten er wel goede dingen tussen!
Er bestaan tegenwoordig zo veel goede powerboxen die zo'n snelle berekeningen maken die chiptuning benaderen.
Toen ik bij Heinz, een bekend belgisch tuner, mijn auto op de rollenbank ging zetten was ie vol lof voor de powerbox die ik had. Die powerbox zorgde er zelfs voor dat de signalen van de computer naar de motor gecorrigeerd werden waardoor er minder dipjes in de vermogen en koppelkromme zaten.
Vermits turbodiesels op luchtoverschot werken gaan de meeste chiptuners de brandstofinjectie aanpassen en blijven ze van de turbodruk af, dit gebeurt ook met een powerbox.
Mijn powerbox was van speedbuster, gaaf vooral extra koppel, weinig extra vermogen
Let wel, er is ook veel brol op de markt! Maar als je je wat informeert en goed uitkijkt, zitten er wel goede dingen tussen!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Had de powerbox dan meerdere aansluitingen? dus op meerdere sensoren? De powerboxen verleggen alleen de waarden van een sensor en houden op die manier het motormanagement voor de gek.Volvo_480_turbootje schreef:Ik heb met een vorige wagen, een mazda 323 ditd 100000 km met een powerbox gereden... zonder motorproblemen en het extra koppel was duidelijk beter!
Er bestaan tegenwoordig zo veel goede powerboxen die zo'n snelle berekeningen maken die chiptuning benaderen.
Toen ik bij Heinz, een bekend belgisch tuner, mijn auto op de rollenbank ging zetten was ie vol lof voor de powerbox die ik had. Die powerbox zorgde er zelfs voor dat de signalen van de computer naar de motor gecorrigeerd werden waardoor er minder dipjes in de vermogen en koppelkromme zaten.
Vermits turbodiesels op luchtoverschot werken gaan de meeste chiptuners de brandstofinjectie aanpassen en blijven ze van de turbodruk af, dit gebeurt ook met een powerbox.
Mijn powerbox was van speedbuster, gaaf vooral extra koppel, weinig extra vermogen
Let wel, er is ook veel brol op de markt! Maar als je je wat informeert en goed uitkijkt, zitten er wel goede dingen tussen!
In het geval van een commonrail staan ze vaak tussen de raildruksensor of verstuivers, ze laten dan het motormanagement in de waan dat de raildruk lager is dan werkelijk waardoor hij de druk hoger laat komen. In het geval van de verstuivers houd hij ze gewoon langer open. Bij VAG motoren zitten ze vaak tussen de temperatuurssensor, waardoor de motor op "koudstart"blijft staan.
in ieder geval is de brandstof/ luchtverhouding altijd in het geding met als gevolg een roetende en vervuilende diesel.
Niet doen!!!!!!ondanks een aantal, schijbare succesverhalen, wat is nou 100000 km met een diesel??
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Als ik het achteraf nog herinner heb ik de powerbox bij 80000 km gestoken, bij 220000 km heb ik hem ingeruild voor een benzinewagen (volvo 480 turbo) omdat ik vlak bij mijn werk ging wonen.
De Powerbox had drie aansluitingen en de vermogens- en koppelkromme waren mooier en vlakker met powerbox dan zonder powerbox. Dit verbaasde Heinz ook.
Omdat ik ook wantrouwig stond tov powerboxen heb ik dat ding eens opengehaald. Vermits ik in de elektriciteit zit en zelf bezig ben met programmeren van robotten kan ik je verzekeren dat het een kastje was, tjokvol degelijke elektronica!
Bepaalde Japanse wagens zijn niet chiptunebaar, dus is een powerbox de enige optie. Heinz, de bekende belgische tuner had ook plannen om powerboxen te maken. Maar ik weet nu niet of ie het al gedaan heeft?
In Duitsland en Oostenrijk kan je goede powerboxen vinden. Maar eer je het ding installeert, zoek goede referenties en ervaringen van andere mensen. Want zoals ik zei, er is ook brol op de markt...
edit, op de site van Kempower, die andere belgische bekende tuner staat vermeld dat er wel degelijk goede powerboxen bestaan(indien ze goed gemaakt zijn), een tuner die oa voor invoerders werkt (voor downtuning voor fiscale redenen bijvoorbeeld) met zoveel referenties kan zich zo'n uitspraken niet permitteren als die niet correct zouden zijn!
De Powerbox had drie aansluitingen en de vermogens- en koppelkromme waren mooier en vlakker met powerbox dan zonder powerbox. Dit verbaasde Heinz ook.
Omdat ik ook wantrouwig stond tov powerboxen heb ik dat ding eens opengehaald. Vermits ik in de elektriciteit zit en zelf bezig ben met programmeren van robotten kan ik je verzekeren dat het een kastje was, tjokvol degelijke elektronica!
Bepaalde Japanse wagens zijn niet chiptunebaar, dus is een powerbox de enige optie. Heinz, de bekende belgische tuner had ook plannen om powerboxen te maken. Maar ik weet nu niet of ie het al gedaan heeft?
In Duitsland en Oostenrijk kan je goede powerboxen vinden. Maar eer je het ding installeert, zoek goede referenties en ervaringen van andere mensen. Want zoals ik zei, er is ook brol op de markt...
edit, op de site van Kempower, die andere belgische bekende tuner staat vermeld dat er wel degelijk goede powerboxen bestaan(indien ze goed gemaakt zijn), een tuner die oa voor invoerders werkt (voor downtuning voor fiscale redenen bijvoorbeeld) met zoveel referenties kan zich zo'n uitspraken niet permitteren als die niet correct zouden zijn!