Ratel in de motor

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Jascha26
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.02.2009 - 16:25

Hallo allemaal,

Heb sinds 1,5 maand een mooie 480 in de garage staan. Ben er alleen een stuk minder blij mee dan op het moment dat ik hem kocht, aangezien er redelijk wat aan moet gebeuren.

Voordat ik allerlei dure reparaties uit laat voeren (o.a. nieuwe koppeling) wil ik eerst weten waar het rateltje vandaan komt dat in de motor zit, straks blijkt dat het blok aan zn eind is.

Tijdens het rijden heb ik dus een licht ratelend geluid in de motor (2 liter, 166000 km). Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het kunnen dat de kleppen misschien gesteld moeten worden of zou het wel eens veel erger kunnen zijn?
Gebruikersavatar
4pr80
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16

dan kan zoveel zijn, meer info noodzakelijk:
snelheid- of toerentalafhankelijk?
in elke versnelling?
ook met draaiende motor en stilstaande wagen?
alleen bij koude motor of ook bij motor op bedrijfstemperatuur
enz enz
Jascha26
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.02.2009 - 16:25

De ratel is er ten alle tijden, zowel met warme als met koude motor en in elke versnelling. Voor zover ik dat kan horen is hij toerenafhankelijk, als de toeren 2x zo hoog zijn gaat de ratel ook 2x zo snel.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

En aan welke kant van het blok komt het vandaan?

Het kan alles zijn... wellicht eens goed luisteren waar het vandaan komt.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Misschien rotte lager van de dynamo?
Omdat hij ook met toeren mee doet.
Hou er eens een bv een schroevendraaier tegen aan en luister op.
Zelf ook eens gehad.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Als we nou ieder bewegend onderdeel in en om de motorruimte op gaan noemen zal er vast wel iemand gelijk krijgen! :D
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Hahaha,maar ik ken dat geluid wel en bij mij was het toen de dynamolager:)
Jascha26
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.02.2009 - 16:25

Een bevriende monteur denkt dat de kleppen gesteld moeten worden en dat het probleem daarmee opgelost is. Kunnen jullie me vertellen of deze handmatig gesteld moeten worden of dat het zelfstellende kleppen zijn?
Gebruikersavatar
4pr80
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16

shims, met plaatjes dus. geen zelfstellers
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

Kleppen stellen is altijd een goed idee, kost bij de dealer rond de 100 euro.

Verder hoor je bij elke twee liter de inspuiting tikken
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Plaats reactie

Terug naar “De 480”