Gierende versnellingsbak

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
FrostBurn
1st Gear member

Goedeavond,

Sinds vandaag maakt mijn Volvo 440 1.8i uit "94 een hard gierend geluid in de 4de versnelling (het lijkt wel als of er een compressor begint te draaien).
Dit gebeurd wanneer de auto is warm gereden.
Ik hoorde het vanmiddag ook in de 5de versnelling maar daar komt het nu niet meer terug...
heeft iemand misschien een idee wat er mis is?
aangezien ik deze werk erg druk ben voor me werk kan ik pas van het weekend echt op onderzoek uit :cry:
hadico
5th Gear member

Mogelijk is het tandwiel van de vijfde losgelopen ,deze zit achter het deksel in de bak en is te bereiken door dit deksel los te nemen.
FrostBurn
1st Gear member

Hadico bedankt voor de tip ik ga hier zeker even naar kijken.
Weet iemand toevallig waar de vulopening voor de olie zit op deze versnellingsbak?
Iroll
6th Gear member

Als je voor de geopende motorkap staat zie je rechtsonder de versn.bak. Daar zie je de vulplug met vierkante inbus. Er past een 3/8ste ratel in. Lastige plek om erbij te komen om te vullen. Ik gebruik een eindje tuinslang met een trechter erop. Vullen totdat de olie eruit komt lopen. Gebruik alleen originele Volvo olie, krijg je in afgepaste hoeveelheid van 3,4 ltr. Duur spulletje kost rond de €60. En zorg voor nwe koperen afdichtringetjes.
FrostBurn
1st Gear member

Helaas zit de de vuldop gigantisch vast...
aankomende dinsdag gaat de auto naar de garage om de bak olie te verersen.
de kans is groot dat de tandwielen van zowel 4de als de 5de versnelling kapot gelopen zijn door gebrek aan olie.
nu vraag ik me af of deze beide te vervangen zijn zonder dat de bak gedemonteerd (uit de auto) hoeft te worden en of dit zelf te maken is.
iemand enig idee? als de bak namelijk gedemonteerd moet worden dan zal het waarschijnlijk het einde voor mijn 440 gaan betekenen :(
hadico
5th Gear member

De tandwielen achter het deksel zijn los te vervangen maar zijn van de vijfde , kijk anders eerst of deze losliggen voordat je laat verversen.
Is je bak dan dusdanig nat van de olie dat je vermoed dat ie droog staat?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”