Rearview camera nuttig of gimmick?
-
- 1st Gear member
In mijn wagen zit geen parkeerhulp, en dat mis ik toch wel een beetje. Nu kan je dat achteraf inbouwen, maar ik vraag me af of het niet gemakkelijker en eenvoudiger is om icm mijn Imiv een rearview camera in te bouwen. Ik twijfel echter of dit bij het achteruitrijden net zo nuttig is als een gewone "piep piep" parkeerhulp. Wie heeft hier ervaringen mee?
- mad
- 6th Gear member
Camera werkt langzamer omdat het RTI-scherm eerst omhoog moet komen, maar is wel mooi (in kleur) om alles in groothoek achter je te bekijken - al of niet rijdend- Voor inparkeren is de piep piep sneller, duidelijker én een stuk goedkoper.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- yofresh
- 1st Gear member
Ik ben het eens met de schrijver hierboven.
Echter of je nu piepjes hebt of camera; het inparkeren komt op de bestuurder aan.
En het gebruik van dit laatste stukje hulp is dan misschien een kwestie van kosten en installatiegemak.
Toevallig zelf net de camera geinstalleerd in de V70; kosten €150,- en geen boren of zagen.
Beeld erg goed en oprijden tot 10cm vanaf object goed mogelijk.
Echter of je nu piepjes hebt of camera; het inparkeren komt op de bestuurder aan.
En het gebruik van dit laatste stukje hulp is dan misschien een kwestie van kosten en installatiegemak.
Toevallig zelf net de camera geinstalleerd in de V70; kosten €150,- en geen boren of zagen.
(2007) Volvo S80D5 Geartronic Summum Communicationline 225 pk
(2005) Volvo V70D5 Geartronic Summum Communicationline 163 pk
(2002) Volvo V40 1.9D Sports Exclusive Naviigator 115 pk
(2005) Volvo S60D5 Edition II Visibility 225 pk
(2002) Volvo S60D5 Edition I 163 pk
(2005) Volvo V70D5 Geartronic Summum Communicationline 163 pk
(2002) Volvo V40 1.9D Sports Exclusive Naviigator 115 pk
(2005) Volvo S60D5 Edition II Visibility 225 pk
(2002) Volvo S60D5 Edition I 163 pk
-
- 4th Gear member
yofresh schreef:Ik ben het eens met de schrijver hierboven.
Kijk, dat is het hem nu juist,... de meeste van die parkeerhulpsystemen werken niet onder een bepaalde minimum afsand. Bij de sensoren hoor je dan een continue piep, bij de camera valt er, naargelang de plaatsing, niet veel meer te zien. Ik parkeer veel in steden en met de XC70 is het niet steeds makkelijk een plaatsje te vinden, maar als ik er eentje vind heb ik meestal de volledige ruimte nodig om erin te geraken. Ik laat zo goed als nooit meer dan 10cm over om in te parkeren,... Dus een parkeerhulpsysteem is vrij nutteloos in mijn geval.
Het komt inderdaad op de parkeerkunst aan van de bestuurder, niks meer of minder.
En hoeveel mensen vertrouwen blind op hun sensoren om vervolgens toch tegen een paaltje te rijden! Ik ken er alvast een paar!
-
- 2nd Gear member
Ik rijd naast de volvo een VW tiguan met parkeerhulp.
De auto parkeert geheel zelf in.
Gebruik ik nooit.
Daarnaast de normale sensoren, piepjes piepen al op een halve meter alsof je er tegen aan zit.
Leuke gimmicks, parkeerkunst komt toch op de bestuurder aan.
Maar wel leuk om te laten zien.
Ik parkeer trouwens nooit in een ruimte waar ik met moeite - en hulpmiddelen - in kan komen om vervolgens de voorste of achterste wagen je te laten raken als zij eruit moeten.......
De auto parkeert geheel zelf in.
Gebruik ik nooit.
Daarnaast de normale sensoren, piepjes piepen al op een halve meter alsof je er tegen aan zit.
Leuke gimmicks, parkeerkunst komt toch op de bestuurder aan.
Maar wel leuk om te laten zien.
Ik parkeer trouwens nooit in een ruimte waar ik met moeite - en hulpmiddelen - in kan komen om vervolgens de voorste of achterste wagen je te laten raken als zij eruit moeten.......
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik had een camera in mijn vorige XC70.
Nu heb ik piepjes maar ik mis de camera nog best wel vaak.
Er ligt er daarom eentje klaar om bij de volgende beurt ingebouwd te worden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reacties, ik krijg er nu een beetje indruk van. Camera is nauwkeuriger als "piep piep", "piep piep" is sneller. Ik heb er echter nog 1 vraag over, het beruchte paaltje van 30cm hoog rechts achter, net buiten het beeld van de rechter spiegel, is dat op zo´n camera goed te zien en in te schatten?
De kosten van beide systemen doen er niet toe, het gaat mij net om het inbouwen. Mij lijkt dat een camera gemakkelijker is in te bouwen, 1 gat ipv de 4 voor de "piep piep".
Overigens is mijn parkeerkunst, zoals bij iedereen, boven alle twijfel verheven en heb ik zoiets eigenlijk helemaal niet nodig!
De kosten van beide systemen doen er niet toe, het gaat mij net om het inbouwen. Mij lijkt dat een camera gemakkelijker is in te bouwen, 1 gat ipv de 4 voor de "piep piep".
Overigens is mijn parkeerkunst, zoals bij iedereen, boven alle twijfel verheven en heb ik zoiets eigenlijk helemaal niet nodig!

- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Camera is net zo snel als piepjes.
Tenminste als je je RTI hebt aanstaan.
Dan schakelt het scherm net zo snel als je de bak in z'n achteruit zet.
Of je dat paaltje ziet hangt af van de kijkhoek van de camera die je kiest.
Tenminste als je je RTI hebt aanstaan.
Dan schakelt het scherm net zo snel als je de bak in z'n achteruit zet.
Of je dat paaltje ziet hangt af van de kijkhoek van de camera die je kiest.
- mad
- 6th Gear member
Dat was zwart-wit Ben... is nu in kleur, cool....Ben schreef:Ik had een camera in mijn vorige XC70.

XC70 D5 2009 Ocean Race
- DutchS60
- 2nd Gear member
Al eerder in een ander topic gepost maar lijkt me hier beter te passen:
Iemand hier ervaring met de achteruitrijcamera in de kentekenhouder die Volvotech aanbiedt?
http://www.volvotech.nl/product_info.ph ... cts_id/167
Misschien iemand een video of fotootje?
BVD
Iemand hier ervaring met de achteruitrijcamera in de kentekenhouder die Volvotech aanbiedt?
http://www.volvotech.nl/product_info.ph ... cts_id/167
Misschien iemand een video of fotootje?
BVD
S60 2.0T aut 2004 - 180 PK - Lichtblauw Metallic - 17'' Tethys - IMIV - Achteruitrij Camera
V50 1.6D DRIVe Start/Stop Momentum 2009 - 109 PK - Wit - 17" Freja - Xenon - RTI - Bluetooth
V50 1.6D DRIVe Start/Stop Momentum 2009 - 109 PK - Wit - 17" Freja - Xenon - RTI - Bluetooth
- Peterd54
- 2nd Gear member
Ik heb zelf een 'spy' gemonteerd voor een paar tientjes. Ik vind het voordeel dat je naast de piepjes de afstand op een heel klein schermpje kan aflezen en kan 'zien' waar het obstakel zich bevind (links, midden of rechts). Ik gebruik dit vaak op parkeerplaatsen om netjes op ca. 30 cm te parkeren.
Vooral in de winter lijkt me dit voordelen hebben, of kan je met zo'n camera ook in het donker goed zien hoeveel afstand je nog hebt?
Vooral in de winter lijkt me dit voordelen hebben, of kan je met zo'n camera ook in het donker goed zien hoeveel afstand je nog hebt?
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
- DutchS60
- 2nd Gear member
Mooie van deze camera is dat hij naadloos aansluit op mijn iMiv en RTI systeem. Benieuwd of iemand hem werkend heeft.Peterd54 schreef:Ik heb zelf een 'spy' gemonteerd voor een paar tientjes. Ik vind het voordeel dat je naast de piepjes de afstand op een heel klein schermpje kan aflezen en kan 'zien' waar het obstakel zich bevind (links, midden of rechts). Ik gebruik dit vaak op parkeerplaatsen om netjes op ca. 30 cm te parkeren.
- Max
- 7th Gear member
Ik heb zelf de camera van Volvotech. De camera is aangesloten op iMiv en RTI en functioneert perfect.
Inderdaad tot zeer kort van obstakels (minder zelfs dan 10cm), maar ook handig voor het goed neerzetten van de auto voor een caravan of aanhanger. Met de bobbel van de achterruitwisser als meetpunt lukt dat tot op enkele centimeters.
Maar zeer zeker is het ook een gimmick
Inderdaad tot zeer kort van obstakels (minder zelfs dan 10cm), maar ook handig voor het goed neerzetten van de auto voor een caravan of aanhanger. Met de bobbel van de achterruitwisser als meetpunt lukt dat tot op enkele centimeters.
Maar zeer zeker is het ook een gimmick

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ook in het donker, werkt eea prima.
Merk het zelf met de XC90 heel erg (kentekenplaat versie) waarbij de sensoren al vol aan het gillen zijn, ik nog rustig 20cm strakker naar achteren parkeer...
(tot op een paar cm van een muur bijv...)
Merk het zelf met de XC90 heel erg (kentekenplaat versie) waarbij de sensoren al vol aan het gillen zijn, ik nog rustig 20cm strakker naar achteren parkeer...
(tot op een paar cm van een muur bijv...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- DutchS60
- 2nd Gear member
Ben overtuigd en ga hem van de week maar bestellen.
S60 2.0T aut 2004 - 180 PK - Lichtblauw Metallic - 17'' Tethys - IMIV - Achteruitrij Camera
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Kan, gewoon de cam op een geschakelde spanning aansluiten (dus aan als auto aan) en de HU op TV2 zetten.
Wel VWIM (Video While in Motion) installeren dan..
Wel VWIM (Video While in Motion) installeren dan..
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Uhmzzz..... Heb je toch drie spiegels voorpure100 schreef:hoi weet iemand hoe je de camera op de imiv kan activeren terwijl je niet achteruit rijdt? heeft geen nut maar lijkt me leuk eens achter me te kijken als ik onderweg ben....

- DutchS60
- 2nd Gear member
Ach voor de funBen schreef:Uhmzzz..... Heb je toch drie spiegels voorpure100 schreef:hoi weet iemand hoe je de camera op de imiv kan activeren terwijl je niet achteruit rijdt? heeft geen nut maar lijkt me leuk eens achter me te kijken als ik onderweg ben....
- pure100
- 2nd Gear member
haha ja spiegels idd! maar ja ik rijd weinig achteruit en wil toch af en toe de cam eens gebruiken
ik ga het proberen, VWIM heb ik er al opzitten om af en toe een concert vanaf ipod onderweg te draaien en af en toe een glimp op te vangen....