Volvo 245GL 2.3 Automaat aanschaffen en ombouwen naar LPG

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Sander1337
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.01.2009 - 19:10

Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken een Volvo 245GL 2.3 Automaat uit 1981 te kopen voor 3100 euro, het wordt mijn eerste Volvo (en eerste auto an sich, belastingvrij, lage verzekeringskosten dus financieel zeer aantrekkelijk). De auto verkeert naar mijn ogen en naar die van een autokenner in prima staat, en afgelopen jaar nog zijn alle vervangbare dingen als filters, banden en remmen vervangen. Is er misschien nog iets speciafieks waar ik bij aanschaf op zou moeten letten? We gaan binnenkort voor een 2e controle + proefrit kijken...

De auto is sowieso al belasting vrij, en een oldtimer verzekering moet de kosten van mijn investering nog verder doen zakken, echter ben ik op het idee gekomen het onderste uit de kan te halen door een gasinstallatie aan te schaffen (misschien op de sloop?) (of in elk geval de tank en misschien de verstuiver) en deze zelf samen met mijn vader (die vroeger in ruim 10 van zijn auto's al zelf gas installeerde) het systeem aan te sluiten en te laten keuren bij het RDW of een andere instelling/garage.

Nou is mijn vraag; gas/LPG in een Volvo 245GL 2.3 Automaat, kan dat wel? Ik kan op internet zo snel niets vinden dus dit forum was mijn eerste poging het te weten te komen, zijn er mensen die de conversie eerder hebben uitgevoerd, kan ik tegen problemen aan lopen, kan de cilinderkop er wel tegen, en mag het eigenlijk wetstechnisch gezien nog wel zelf een gasinstallatie aan te schaffen en in te bouwen? De voordelen spreken natuurlijk voor zich, als ik al 500 euro kwijt zou zijn voor inbouw van een gastank heb ik dat na een jaar rijden qua kosten al wel ongeveer terugverdiend, gezien ik geen belasting hoef te betalen.

Kan iemand mij meer vertellen over gas in een 245 2.3 Automaat? Heeft iemand ook een idee van de verwachtte kosten van de ombouw?

Al vast bedankt en groeten,

Sander
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Dag sander,

kijk op mijn web-log voor aankooptips voor de 200 serie.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Mooie auto, altijd doen, maar staar je niet blind op het feit dat het goedkoop rijden is....
(bijna) alles aan de auto is 28 jaar oud.

Makkelijk sleutelen, dat dan wel weer. (Koop meteen een Haynes).

Stel je vraag ook eens op volvolvo.nl, daar zit echt heel veel 240 kennis.

NB: echt goedkoop is het nou ook weer niet, of het moet een plaatje van een auto zijn...
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Sander1337 schreef:Hallo allemaal,

Nou is mijn vraag; gas/LPG in een Volvo 245GL 2.3 Automaat, kan dat wel? kan de cilinderkop er wel tegen, en mag het eigenlijk wetstechnisch gezien nog wel zelf een gasinstallatie aan te schaffen en in te bouwen?

Kan iemand mij meer vertellen over gas in een 245 2.3 Automaat? Heeft iemand ook een idee van de verwachtte kosten van de ombouw?

Sander
De 2.3 is prima geschikt voor LPG.

Zelf inbouwen mag, maar de eisen m.b.t. de leeftijd, c.q. keurmerk van de in te bouwen spullen zijn wat strenger geworden.
Dus ouder tweedehands spul mag je niet meer gebruiken.
Zo moet bij de tank bijvoorbeeld een certificaat aanwezig zijn en moeten alle drukdelen van een 67 R -o1 code voorzien zijn.

Verwachte kosten bij zelfinbouw hangt vnl. af voor welke prijs je de installatie op de kop kunt tikken.
Aan particulieren wordt toch meestal nog zo'n 500-600 euro gevraagd voor een nieuwe complete installatie :cry:
Daar komen dan nog de RDW keuringskosten bij als je het zelf inbouwt.

Inbouw door een bedrijf gebeurt soms al vanaf 800 euro voor een sedan model heb ik gelezen op fora.

Dus als je alles nieuw koopt win je met zelf inbouwen niet zo erg veel geld vind ik,wel is het dan waarschijnlijk wat netter ingebouwd.
Black Sapphire D5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53

Ik zou het alleen doen als het een carburateur versie is, injectie geeft veel kans op backfire met alle gevolgen van dien.
245 B23 A op LPG van mezelf loopt al 2,5 jaar probleemloos op gas
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Een oldtimerverzekering krijg je volgens mij pas vanaf je 25e?
Dat zou ik vast even navragen.

Denk trouwens niet dat belastingvrij goedkoop rijden betekent!
Die auto heeft veel meer onderhoud nodig en de kans dat er iets stukgaat is ook groter.

Wat niet wegneemt dat het geweldige auto's zijn, maar je moet hem rijden omdat je liefhebber bent en niet omdat je denkt dat je goedkoop uit zult zijn. Van die gevallen ken ik er genoeg.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Black Sapphire D5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53

Als ik mijn V70 D5 vergelijk met mijn belastingvrije 245 uit 1981 kan ik je vertellen dat het onderhoud van de 245 een schijntje is in vergelijking met die van de V70. Heb in de afgelopen 2,5 jaar 50.000km gereden met de 245 zonder noemenswaardige kosten (500 euro).
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

De V70D5 vergelijken met een 240 die wordt aangeschaft door een 19 jarige?

Dan meteen Aston Martin maar in het vergelijkend onderzoek betrekken

Ik meen wel een beetje ervaring te hebben: alleen met 240's heb ik meer dan een miljoen kilometers gereden en ik rij nog steeds Volvo's.
De laatste helaas een V70 2,4 en dat is meteen de laatste. Onderhoudskosten zijn erger dan van een hoop andere auto's en de electronica, connectoren en andere spullen zijn van een lage kwaliteit.
Zoals ik elders schreef ga ik terug naar een 940, die inderdaad ook met bouwjaar 1998 goedkoper is dan een V70. Maar ook dat feit maakt het nog steeds geen goedkope auto. Een Nissan Micra wél om dan nóg eens een vergelijking te maken.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Black Sapphire D5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53

Helaas bezit ik geen Aston Martin, die vergelijking kan ik dus niet maken
145 in red
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
Locatie: Tilburg

Een 140/240 loopt prima op LPG, ook met injectie mits goed afgesteld.
Gas in laten bouwen kost, bij de meeste bedrijven, rond de 1200,- euro
met certificaat en alles wat erbij hoort.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”