Lees net in de 140-sectie dat het niet goed zou zijn om gewone 10w40 te gebruiken in een B18/B20 blok.
Speciale oldtimer olie met ZDDP(?) zink geloof ik zou beter zijn voor een aantal onderdelen.
Zelf rijd ik gewoon met 10w40 half-synth. rond. Deze wordt zo'n beetje elke 3500tot5000km ververst.
Ik rijd bovendien bijna altijd op lpg.
Is het dan nog steeds verstandiger om speciale olie te gebruiken? Meenemend dat:
A) Waarschijnlijk slechter verkrijgbaar
B) Allicht duurder is
Gr, Jules
Olie voor de B18/B20
- volvov40t4
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
- Locatie: noord-brabant
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
ZDDP is nodig om de nokkenas en nokkenasvolgers van oudere motoren te beschermen en smeren. Daar staat enorm veel druk op, latere motoren maken gebruik van rollers en die worden veel minder belast Zeker als er een nwe nokkenas geplaatst is ZDDP absoluut noodzakelijk anders is je nokkenas na een 5dkm versleten. Als de motor eerst op ZDDP houdende olie heeft gelopen is die voor een tijd beschermd, maar daar komt een eind aan. Aan jou dus de keus, misschien iets meer voor olie betalen (valt erg mee) of je nokkenas moeten vervangen, wat zal duurder zijn denk je? ZDDP is op de lange duur schadelijk voor de katalysator, daarom zit het niet meer in moderne olie. Je kan het ook als een additief kopen en dan bij het olie verversen erbij doen.
- volvov40t4
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
- Locatie: noord-brabant
- pieter007
- 5th Gear member
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
- Locatie: Putte , bij mechelen
- Contacteer:
indien de motor een volledige revisie heeft gehad ?
alle lagers nieuw , nokkenas en volgers nieuw enz .. is dit dan ook nog nodig ?
(heb alle lagers ingesmeert met een speciaal vet )
alle lagers nieuw , nokkenas en volgers nieuw enz .. is dit dan ook nog nodig ?
(heb alle lagers ingesmeert met een speciaal vet )
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Juist bij een gereviseerd blok is ZDDP onontbeerlijk. Anders slijt de geharde laag binnen de kortste keren van je nokkenas. Maar als het goed is zit er extra ZDDP in het opstartvet en in de inloopolie. Na de inloopolie dus classic olie met ZDDP erin gooien en geen ultramoderne olie, of als additief toevoegen. Even bij de automaterialen zaak navragen.
- volvov40t4
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
- Locatie: noord-brabant