De 7 nieuwe groene DRIVe auto's

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvopa schreef:Goed dit wordt dus een andere discussie daar waar het gaat of een verminderde uitstoot van de auto's in EU meehelpen het broeikas effect significant terug te dringen. Dit draagt dus voor geen meter bij.

Maar goed de publieke opinie is getuige de reacties goed beinvloed en de fabrikanten springen daar op in door kleine en zuinige motoren aan te bieden die vooralsnog geen echt vermogen bieden. Het ging mij dus om het rijplezier en dat krijg je bij de klasse die ik opnoemende nu eenmaal meer van een motor met wat "push" en niet in een 2.0D Audi, volvo, BMW of Mercedes. Ik betwist ook dat in het E-segment er alleen maar kleine, zuinige en laag vermogende motoren worden verkocht.

Maar goed een ieder zijn meug. Als je gelukkig wordt om een grote auto te rijden met een klein en zuinig motortje en het gevoel hebt iets bij te dragen aan een schoner milleu dan is dat toch prima. Voor mij in elk geval niet, ik doe het nog maar gewoon met mijn zeer asociale E-label 2.5T omdat voor mij autorijden ook "leuk" moet zijn. Ik lever mijn positieve bijdrage aan het millieu op talloze andere manieren zodat ik met een gerust hart het gaspedaal kan vloeren om in 7 seconden de 100 te halen ;-)
Ik durf te bestrijden dat die kleine motortjes in de praktijk ook een echt laag verbruik hebben, zie dezer dagen wel heel erg veel Priussen en Honda's Hybrids voluit op de 3e baan gaan zogenaamd milieubewust bezig zijn met hun dan 1 op 10 (maar wel met 14 % bijtelling natuurlijk) iin Zweden incasseren ze wel de SEK 10.000,-- milieusubsidie op een E85 auto om vervolgens nooit E85 te gaan tanken.
Het milieu weet wat tegenwoordig maar geen hond die er naast het mogelijke financiele voordeel pakken bereid is verder wat aan te willen doen.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

bart simpson schreef:Ik durf te bestrijden dat die kleine motortjes in de praktijk ook een echt laag verbruik hebben, zie dezer dagen wel heel erg veel Priussen en Honda's Hybrids voluit op de 3e baan gaan zogenaamd milieubewust bezig zijn met hun dan 1 op 10 (maar wel met 14 % bijtelling natuurlijk)
Die Prius is ook veel geblaad en maar weinig wol. Puur elektrisch halen ze slecht's zo'n paar km ver, erna moet de benzine motor bijspringen. Het is ook enkel maar vanaf 0 tot 50km/h dat ze elektrisch rijden. Eenmaal je erboven gaat springt de benzine motor bij.
bart simpson schreef: iin Zweden incasseren ze wel de SEK 10.000,-- milieusubsidie op een E85 auto om vervolgens nooit E85 te gaan tanken.
Het milieu weet wat tegenwoordig maar geen hond die er naast het mogelijke financiele voordeel pakken bereid is verder wat aan te willen doen.
Volledig mee eens maar... de aankoop prijs van zo'n wagen is toch ook wel een stuk hoger? En E85 tanken is ook nog steeds duurder dan benzine, dus is het ook logisch dat ze een subsidie ontvangen lijkt me.
Maar zijn we eigenlijk ook niet zo'n beetje? Ja toch kijk bevoorbeeld: We kopen uit milieubewuste overtuiging een EdrivE model C30, S40 of een V50, waar er standaard zo van die velgen opzitten die nu niet direct moeders mooiste zijn. Dus wat doen we? We bestellen een leuker setje om eronder te leggen. Waardoor we toch weer inboeten aan de zuinigheid van de wagen. Dus wijken we ook van de standaard af, maar ontvangen toch wel een leuke tegemoedkoming van de regering.
Dus zijn wij ook niet heiliger dan de paus lijkt me, niet? :)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

E85 Volvo's zijn in Zweden niets duurder dan hun benzine broers. E85 kost +/- 15% minder p/ltr.

Volvo had iig in Nederland al een jaar of 10 een redelijk unieke CNG Volvo in het programma, onze lamlendige overheid verrekte het alleen een bijpassende CNG infrastructuur aan te bieden (terwijl er europees gezien een superfijnmazig aardgasnet in NL aanwezig was) een van de eerste zijn met het milieu verdiende meer support.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Het is toch dacht ik een duurdere techniek?
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

den toerist schreef:
bart simpson schreef:Ik durf te bestrijden dat die kleine motortjes in de praktijk ook een echt laag verbruik hebben, zie dezer dagen wel heel erg veel Priussen en Honda's Hybrids voluit op de 3e baan gaan zogenaamd milieubewust bezig zijn met hun dan 1 op 10 (maar wel met 14 % bijtelling natuurlijk)
Die Prius is ook veel geblaat en maar weinig wol. Puur elektrisch halen ze slecht's zo'n paar km ver, erna moet de benzine motor bijspringen. Het is ook enkel maar vanaf 0 tot 50km/h dat ze elektrisch rijden. Eenmaal je erboven gaat springt de benzine motor bij.

........
Een kennis van me rijd 1 op 19 met die prius, dat vindt ik voor een benzineauto van die maat niet verkeerd. (met mijn diesel haal ik dat niet...... :? )

Het is helemaal niet de bedoeling om met die electromotor electrisch te rijden, het is een hulpmotor: alle stroom die je verbruikt wordt toch opgewekt met de benzinemotor......
Remenergie wordt teruggewonnen, en door slim management wordt de motor op meer rendabele toerentallen gehouden, dáár komt de winst vandaan.
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die de standaard velgen op de C30 drive echt schitterend vind.

Als het gaat om de millieu belasting dan moet he de gehele keten in ogenschouw nemen. Dus:
- Productie van alle onderdelen en materialen
- Assemblage proces
- Gebruik en verbruik v.d. auto (km's, type weggebruik, etc.)
- Recycling mogelijkheden.
- Verschrotten

Er slechts een onderdeel uithalen en daar "sier" mee maken is meer marketing prietpraat. Zo is die bewuste Prius ook aan de schandpaal genageld (overigens ook weer tegengesproken), zodat blijkt dat je toch verder moet kijken dan je neus lang is.

Om het nog maar even aan te dikken - vermoedelijk zijn die supersnelle italiaanse/engelse/duitse/amerikaanse volbloedige zuipschuiten die een geweldige hoeveelheid CO2 uitblazen, beter voor het millieu omdat daar volgens de statistieken minder dan 3500 km/jaar mee wordt gereden.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20837
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvopa schreef:Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die de standaard velgen op de C30 drive echt schitterend vind. (nee hoor ik ook!)
Als het gaat om de millieu belasting dan moet je de gehele keten in ogenschouw nemen. Dus:
- Productie van alle onderdelen en materialen
- Assemblage proces
- Gebruik en verbruik v.d. auto (km's, type weggebruik, etc.)
- Recycling mogelijkheden.
- Verschrotten

Er slechts een onderdeel uithalen en daar "sier" mee maken is meer marketing prietpraat. Zo is die bewuste Prius ook aan de schandpaal genageld (overigens ook weer tegengesproken), zodat blijkt dat je toch verder moet kijken dan je neus lang is.

Om het nog maar even aan te dikken - vermoedelijk zijn die supersnelle italiaanse/engelse/duitse/amerikaanse volbloedige zuipschuiten die een geweldige hoeveelheid CO2 uitblazen, beter voor het millieu omdat daar volgens de statistieken minder dan 3500 km/jaar mee wordt gereden.
En hier ben ik het volledig mee eens. Daar komt bij dat ze gemiddeld langer meegaan (mede vanwege de zogenaamde "begerenswaardigheid") waardoor hun lifetimecycle zeer gunstig tegen die van bijvoorbeeld een Prius afsteekt. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20837
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Overigens trompetje, dat is dan echt de eerste die met normaal verkeer 1 op 19 (of 5,1l/100 km) haalt met een Prius. Dat is namelijk schier onmogelijk als je veel snelwegwerk met 120 doet.

Zelfs een ecomilieufreak als de schoonvader van mijn buurman (één van de eerste Priusrijders) haalt dat niet. Bij normaal gebruik is het hoogst haalbare 1 op 16! (en dat rij ik met mijn 163 Pk diesel met gemak!)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20837
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zo en nu weer back on topic.
De e-Drive modellen van Volvo 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
TaverzoT
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.02.2009 - 14:34
Locatie: Zoetermeer

Oke On topic:

Ik vind het een goede zet van Volvo, de DRIVe modellen. Het is wel een eerste zet in een verdere verbetering van de techniek, ik hoop dat dit doorzet naar echt serieuze aanpassingen.

Voor de verkopen is het goed. BMW, VW enz hadden zoeits al, dan kun je niet achter blijven natuurlijk.
V50 my '09 1.6D Editition ll Barents Blue, Spartacus 17";, RTI, Roofrails en Dakspoiler :D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

V480-S60 schreef:Overigens trompetje, dat is dan echt de eerste die met normaal verkeer 1 op 19 (of 5,1l/100 km) haalt met een Prius.
zeer waarschijnlijk ook de enige
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Volvo was al vrij vroeg bezig met het ontwikkelen van dit soort auto's maar ze zijn naar mijn mening echt te laat begonnen met het produceren en op de markt brengen van deze zuinige modellen.

Maar het zijn zeker geen slechte ontwikkelingen, alleen jammer dat die stevige motoren verdwijnen.. BMW met de M's en Mercedes met de AMG's zullen tzt daar ook vanaf moeten stappen gezien de verkoop daarvan ook drastisch daalt.


Ik ben benieuwd hoe het er op de snelwegen uitziet over 20jaar.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

V480-S60 schreef:Overigens trompetje, dat is dan echt de eerste die met normaal verkeer 1 op 19 (of 5,1l/100 km) haalt met een Prius. Dat is namelijk schier onmogelijk als je veel snelwegwerk met 120 doet.
Toch haalt het 1900 Scenic ding dieseltje van mijn vader op veel snelwegkm's met gemak 5,0l / 100km...

(als ik zelf rijd kom 'k niet verder dan 5,5l / 100km)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2229
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Auk schreef:BMW met de M's en Mercedes met de AMG's zullen tzt daar ook vanaf moeten stappen gezien de verkoop daarvan ook drastisch daalt.
Dat is niet helemaal waar. de M divisie van BMW heeft nog nooit zoveel M modellen verkocht als afgelopen jaar. Of dat ook voor AMG geldt, weet ik niet helemaal zeker...
Zo slecht gaat 't dus ook niet weer niet, gelukkig :wink: .
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Valt toch tegen hoor, Poolrev.

Ben gisteren even wat autofolders op gaan halen bij de dealers hier in de buurt, en na een praatje bij zowel de Merc als de BMW dealer is me toch wel duidelijk geworden dat men zo'n dikke M of AMG liever laat staan. Bij Mercedes werd me verteld dat ze een landelijke daling van bijna 40% hadden op de snelle versies, en dat dat voor de toekomst toch voor flinke verandering gaat zorgen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

@Auk

Neem aub niet de verkopen in NL als maatstaf.

In de nieuwe Auto review (waardeloos blad overigens) staat nog een column van Bavo Galema waar ik het helemaal mee eens ben. Je moet zelf maar even in de super de column lezen of zoe

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

als Duitsland en/of Frankrijk ook CO2 tax gaan heffen zal het daar ook wat lastiger gaan worden voor de dikste motoren
Volvo for life
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Nee oke, ieder land verschilt uiteraard qua verkoop per merk..

Die Bavo vind ik maar een rare vlegel... en met de Super de Boer heb ik ook al niet zo'n goede ervaringen... dus die tip laat ik maar even gaan! :lol:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7770
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Weet al iemand wanneer de V70 etc DrivE modellen in de showroom staan?
(of heb ik iets gemist door al het gekibbel?)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Op het gebied van benzinemotoren start Volvo in 2009 met een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection)
Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders, waarbij het vermogen er niet op achteruit gaat. Tegelijk wordt er wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede significant lagere CO2-emissies.


Micro hybride alias stop/startsysteem
Aanzienlijke verbeteringen in CO2-uitstoot zullen niet in de laatste plaats worden bereikt door de introductie van de zogenaamde microhybride in het voorjaar van 2011.

Volvo ontwikkelt momenteel bovendien een diesel hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo´s bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een separate elektromotor
Wanneer Volvo´s diesel hybride wordt gelanceerd in 2012, zal deze naar verwachting het tegen die tijd al sterk teruggebrachte brandstofverbruik van de D5 nog verder terugbrengen met 10 tot 15 procent. Vermoedelijk wordt het systeem gepresenteerd in de XC60.

Volgende stap: plug-in hybride
Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat gepland voor 2012.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”