ervaringen gevraagd m.b.t. B230FT blok in een 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Kruder
1st Gear member

Ik kan een 1993 240 kopen met deskundig ingebouwd B230FT blok.
Hoe zijn de praktijkervaringen van een standaard 240 met ingebouwde B230FT blok (turbo 165 pk) afkomstig uit een 940 uit 1991 (dus zonder oliesquirters)?
Hoe is de duurzaamheid, onderhoudsgevoeligheid (km.stand 262.000 km)? Zou dan ook de koppeling, remmerij,benzineomp,uitlaat etc. aangepast moeten zijn om de aandrijflijn heel te houden of kan de standaard 240 dat wel hebben?Dien je de auto daarna opnieuw door de RDW te laten keuren omdat je van B230F naar B230FT motor bent gewisseld of is dit wettelijk niet nodig? Hoe zit dat met je autoverzekering mocht je een ongeval veroorzaken en er zit een turbomotor onder de kap i.p.v de standaardmotor? Alle reacties zijn welkom, zodat ik voor mijzelf de afweging beter kan maken.
groet,
Kruder
jos245
3rd Gear member

Het fijne weet ik er niet van maar ik las onlangs ergens dat wanneer het vermogen boven een bepaald aantal pk's toeneemt dat dan een keuring bij de rdw nodig is.

Verzekeringsmaatschappijen verzinnen altijd wel iets om onder uitbetalen uit te komen als het ff kan :D
verwe760
2nd Gear member

Een auto mag zonder RDW keuring niet meer vermogen hebben dan op deel 1 staat vermeld!
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Walter
Geartronic member
Contacteer:

verwe760 schreef:Een auto mag zonder RDW keuring niet meer vermogen hebben dan op deel 1 staat vermeld!
dan vraag ik me af hoe ik van zijn plek kom want volgens mij staat er bij mij geen vermogen vermeld.... Alleen dat het 5 cilinders zijn....

@ TS: ik zou eens op volvolvo.nl gaan vragen, daar hebben ze er meer ervaringen mee.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Vilvi
2nd Gear member

Zolang de auto aan de APK-eisen voldoet is er verzekeringstechnisch volgens mij niets aan de hand.

Volgens mij hoef je niet eens naar de RDW,het blijft namelijk een 4 cilinder,naar vermogen kijken zij tegenwoordig niet meer.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
jos245
3rd Gear member

Vilvi schreef: Volgens mij hoef je niet eens naar de RDW,het blijft namelijk een 4 cilinder,naar vermogen kijken zij tegenwoordig niet meer.
Bij de APK wordt tegenwoordig niet meer gekeken of het aantal cilinders op deel 1 met de motor in de auto overeenkomt, maar dit wil niet zeggen dat elke motorswitch toegestaan is.

Ik herinner me een aflevering van Wegmisbruikers waar een kerel met een BMW zijn kenteken ingenomen zag worden door de politie omdat er een snel motorblok van een jonger type BMW in was gelegd.
Klaasjan
2nd Gear member

n reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt of er bij een motorwijziging een herkeuring moet plaats vinden.

Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Vond ik ergens
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Hoe zijn de praktijkervaringen van een standaard 240 met ingebouwde
B230FT blok? (turbo 165 pk) (...) Dien je de auto daarna opnieuw door de
RDW te laten keuren omdat je van B230F naar B230FT motor bent
gewisseld of is dit wettelijk niet nodig?

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan
gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel
gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er
tevens een weggedragtest te worden afgelegd.

Dus als de '240' van Kruder geregistreerd staat met minder dan 118 pk
(118 + 40% = 165) dan is er een herkeuring nodig.
v700r
5th Gear member

jos245 schreef:
Vilvi schreef: Volgens mij hoef je niet eens naar de RDW,het blijft namelijk een 4 cilinder,naar vermogen kijken zij tegenwoordig niet meer.
Bij de APK wordt tegenwoordig niet meer gekeken of het aantal cilinders op deel 1 met de motor in de auto overeenkomt, maar dit wil niet zeggen dat elke motorswitch toegestaan is.

Ik herinner me een aflevering van Wegmisbruikers waar een kerel met een BMW zijn kenteken ingenomen zag worden door de politie omdat er een snel motorblok van een jonger type BMW in was gelegd.

Zoiezo discutabel dat je naar dat koosspeeprogramma kijkt
jos245
3rd Gear member

v700r schreef:
jos245 schreef:
Zoiezo discutabel dat je naar dat koosspeeprogramma kijkt

Koos de Belastingpaal heeft een nieuwe baan naar het schijnt.

Koos Spee wordt Chef Flits in Suriname.
Er is meer bekend over de *proest* vrijwillige carrièreswitch van Koos Spee.
Gisteren werd bekend dat de door ieder zo beminde flitsofficier totaal onverwacht wordt weggepromoveerd naar een of ander onbeduidend erebaantje.
In de praktijk betekent dat voor Koos in ieder geval het einde van zijn dagelijkse ontspannen ritje (5 min.) tussen zijn woonplaats in Soest en het Bureau Verkeershandhaving (BVOM) in Soesterberg.
Vanaf heden mag hij (met chauffeur, dat wel) elke dag aansluiten in de file op de A12 richting het landelijk parket in Den Haag.
Dit tot grote hilariteit van o.a. de boys van FlitsService.nl: "Dan kan hij met eigen ogen zien wat hij heeft aangericht. Al die automobilisten die op de rem gaan staan bij het zien van een flitspaal of opeens gas terugnemen bij een snelheidsbeperking zorgen voor de dagelijkse files.’’ Spijker. Kop. Raak.
Ondertussen claimt Spee bij iedereen die het maar horen wil de credits voor de daling in verkeersdoden.
Maar deze daling was ook al structureel voordat Spee aan de macht kwam.
Bovendien is Spee's enige verdienste het innen van 3 miljard euro aan boetes waarvan tussen de 60 en 75% was voor tot 10 km/u te hard rijden op de snelweg.
Flauwekul belasting dus.
Tel daar bij op dat het gros van de verkeersdoden in Nederland midden in de nacht op provinciale wegen valt en de zeepbel die Koos Spee heet is doorgeprikt.
GeenStijl heeft het vaker geroepen: Koos Spee kan niks, weet niks en mag feitelijk ook helemaal niks. Logisch dus dat hij vanaf februari twee maanden Chef Flits wordt in... Suriname.
Met 90 verkeersdoden per jaar op 900.000 inwoners de natte droom voor elke verkeersofficier: "Er is daar veel te doen. Ik heb zelf een verschrikkelijk brommerongeluk gezien." Moeha!
Van de Triple A ZOAB-juweeltjes in de Randstad naar de kuilen in de weg van Langatabbetje.
Veel succes in de jungle Koos.
En alvast de groeten aan je opvolger.

"Bron: Geenstijl.
volvov40t4
3rd Gear member

Los van het feit dat ik de link tussen Koos en een ander motorblok niet kan leggen, ben ik het gezeik over flitsen een beetje beu.
Sla je de buurman met een honkbal knuppel op z'n bek, vindt iedereen het terecht als je moet betalen, maar als we te hard willen rijden is het opeens geld klopperij..Tjsonge wat een bekrompen cultuur. Ik kom al jaren onder de boetes van Spee uit. Ik rijd Amazon & Defender. IK KAN NIET EENS TE HARD..Zo moest het ff kwijt.

Feit blijft dat je hoogstwaarschijnlijk wel ff langs de RDW moet gaan voor een herkeuring. Kom je daar doorheen dan ben je in ieder geval safe (ook indien je geflitst wordt).

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
jos245
3rd Gear member

Mijn 245 op lpg loopt ook maar 150 km. per uur hoor :D
volvov40t4
3rd Gear member

:D :D :D :D :D :D

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG