Ik ben net terug met een hele mooie tweedehandse Volvo S40, maar de dealer waar ik hem van kocht was een echte harde dealer en vertrouwde ik hem dus niet helemaal. Ik heb hem dan ook een ANWB keurings contract laten tekenen.
Nu was ik te laat met naar de verzekering bellen, die was tot vijf uur open en ik belde om half zes. De dealer zei dat als ik een voicemail achterliet met daarop dat ik een voorlopige dekking wil en mijn gegevens + kenteken doorgeef dat de auto voorlopige dekking heeft. Is dit echt waar? Kan ik er nog vanavond mee rijden? Daarnaast heeft hij nog geen APK.
Bedankt voor de eventuele reacties!
Nieuwe Volvo gekocht, maar verzekering?
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
http://www.mycomputerguide.net Handige computer site voor bijna alle computer problem.
-
- 4th Gear member
bij onze verzekering hebben wij een nummer dan kunnen wij volgens mij ook na vijven bellen om toch te verzekeren. weet het niet met honderd procent zeker, want mijn pa heeft het de vorige keer voor mij geregeld.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie PALF!! En zonder APK rijden dat is zeker wel een probleem? Krijg je dan alleen een boete of zijn er ergere consequenties?
Kan iemand anders nog reacties geven over of de auto wel of niet verzekerd is nu?
Kan iemand anders nog reacties geven over of de auto wel of niet verzekerd is nu?
http://www.mycomputerguide.net Handige computer site voor bijna alle computer problem.
- Thijs
- 7th Gear member
.
Wacht nou gewoon een avondje mer rijden! Morgen kan je alles regelen en zo hoef je niet op of over de rand van de wet te handelen!
En waarom had je alles niet vantevoren geregled dan?
Overigens gefeliciteerd met je S40! Wat zijn de specs? Gebruik je tijd vanavond om een paar mooie foto's te maken en te posten!!!
.
Wacht nou gewoon een avondje mer rijden! Morgen kan je alles regelen en zo hoef je niet op of over de rand van de wet te handelen!
En waarom had je alles niet vantevoren geregled dan?
Overigens gefeliciteerd met je S40! Wat zijn de specs? Gebruik je tijd vanavond om een paar mooie foto's te maken en te posten!!!
.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst maar ....... GEWOON LATEN STAAN tot je verzekerd bent EN de APK rond is.
Je vraagt of iemand weet of je nu wél of niet verzekerd bent. Niemand op dit Forum kan je daar antwoord opgeven, uitsluitend je verzekeringsagent/-maatschappij !
Je vraagt of iemand weet of je nu wél of niet verzekerd bent. Niemand op dit Forum kan je daar antwoord opgeven, uitsluitend je verzekeringsagent/-maatschappij !
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Robert Haven
- 4th Gear member
Ook mijn advies: NIET MEE RIJDEN!!
niet zonder verzekering en ook zeker niet zonder geldige APK.
Dat is een avondje rijden niet waard. Ook niet in een Volvo.
niet zonder verzekering en ook zeker niet zonder geldige APK.
Dat is een avondje rijden niet waard. Ook niet in een Volvo.
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
- Thuurc
- 4th Gear member
Inderdaad laten staan. Een ongeluk veroorzaken (Of betrokken raken bij...!) kan ervoor zorgen dat je de rest van je leven krom mag staan. Het is heel vervelend om je wagen te laten staan, want rijden is wat je moet doen wat zo'n wagen. Maar toch, probeer je in te houden. Keep us posted!
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Bedankt weer voor al die reacties! Ik ben echt dolblij met mijn nieuwe aanwinst
Echt super zo'n S40 
Nog een laatste vraagje, ik ben nu wel officieel verzekerd (via QDirect kan je direct online verzekeren), maar hoe rijd ik morgen naar de garage voor een APK als er geen APK op zit? Want ik mag er dus niet mee rijden zonder APK...

Nog een laatste vraagje, ik ben nu wel officieel verzekerd (via QDirect kan je direct online verzekeren), maar hoe rijd ik morgen naar de garage voor een APK als er geen APK op zit? Want ik mag er dus niet mee rijden zonder APK...
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
dat wordt op goed geluk naar de garage rijden of op een aanhanger zetten. Ik vind het wel vreemd dat de auto niet met een nieuwe apk is afgeleverd.
- Thuurc
- 4th Gear member
Volgens mij zit het zo, dat als je auto afgekeurd is, je twee weken hebt om alles in orde te maken en in die weken mag je nog blijven rijden.mycomputerguide schreef: maar hoe rijd ik morgen naar de garage voor een APK als er geen APK op zit? Want ik mag er dus niet mee rijden zonder APK...
Een auto zonder APK mag alleen op een auto-ambulance vervoerd worden geloof ik. Oftewel: de garage mag hem niet zonder APK leverne of jullie moeten overeen gekomen zijn dat jij/zij het vervoer via auto-ambulance regelen

Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
geldt dat eerste ook als ie tussentijds van eigenaar wisselt?
Als je met een auto zonder geldige apk rijdt voldoe je niet aan de wettelijke eisen en ben je niet verzekerd...
Als je met een auto zonder geldige apk rijdt voldoe je niet aan de wettelijke eisen en ben je niet verzekerd...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
je hebt volgens mij wettelijk 6 weken de tijd om de APK op orde te maken nadat deze vervallen.. dit was tenminste op een bestelbus op naam van bedrijf. dus of het bij particulieren ook zo lang is weet ik niet...
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- Grootje
- 3rd Gear member
PALF schreef:je hebt volgens mij wettelijk 6 weken de tijd om de APK op orde te maken nadat deze vervallen.. dit was tenminste op een bestelbus op naam van bedrijf. dus of het bij particulieren ook zo lang is weet ik niet...
Ligt eraan hoe lang hij al vervallen is toch?
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Wettelijk gezien staan APK en verzekering los van elkaar. M.a.w. bij het verlopen van de APK houdt dat niet automatisch het einde van de dekking door de verzekering in.VolvoMafia schreef: .............. voldoe je niet aan de wettelijke eisen en ben je niet verzekerd...
Maar het is wel mogelijk dat een verzekeringsmaatschappij in haar voorwaarden een (of meerdere) bepalingen heeft opgenomen waarin is geregeld dat bij schade ontstaan door een (ernstig) gebrek dat bij een tijdige keuring aan het licht zou zijn gekomen, niet tot uitkering overgaat.
Het is dus zaak om heel goed de voorwaarden door te lezen, in het bijzonder de clausules over de uitzonderingen !! Helaas nemen maar zeer weinig mensen echt de moeite om de voorwaarden door te lezen en komen daardoor bij een schadegeval soms voor zeer onaangename verrassingen te staan.
Bedenk dat elke verzekeringsmaatschappij een ‘leger’ aan juristen in dienst heeft dat er alles aan gelegen is om onder het uitkeren van het schadebedrag uit te komen !
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Die twee dingen die je beweert (vet gedrukt) zijn wel in strijd met elkaar ! :!: :?:Thuurc schreef: Volgens mij zit het zo, dat als je auto afgekeurd is, je twee weken hebt om alles in orde te maken en in die weken mag je nog blijven rijden.
Een auto zonder APK mag alleen op een auto-ambulance vervoerd worden geloof ik. Oftewel: de garage mag hem niet zonder APK leverne of jullie moeten overeen gekomen zijn dat jij/zij het vervoer via auto-ambulance regelen
En de garage mag de auto gerust zonder APK afleveren. Er is geen enkele wet die dit verbiedt.
Indien in de koopovereenkomst is overeengekomen dat de auto mét APK wordt afgeleverd en de garage houdt zich niet aan deze overeenkomst kan, in het uiterste geval, de wet wel uitkomst bieden maar dan gaat het over het niet nakomen van een vastgelegde afspraak en niet over het afleveren zonder APK op zich !
- Iroll
- 6th Gear member
Bij geen enkele verzekering ben je zonder apk verzekerd. Die zijn echt niet gek, als ze onder uitbetaling uit kunnen komen zullen ze elke gelegenheid aangrijpen. En je mag zonder apk via de kortste route naar de garage rijden voor de keuring. Moet je uiteraard wel kunnen aantonen dat je een afspraak hebt mocht je aangehouden worden of een aanrijding krijgen. Dat is de enige uitzondering dat je zonder apk de weg op mag. Toen ik mijn ES invoerde vanuit California kreeg ik van de RDW een eendags kenteken, daarmee kon ik de auto verzekeren voor de rit. Stond wel expliciet in dat je de kortste route naar het RDW moest nemen. Voor de herkeuring moest ik weer een nieuw eendags kenteken aanvragen en opnieuw voor een dag verzekeren.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
V.w.b. het eerste deel van je antwoord (verzekering): Je moet altijd terughoudend zijn met het 'verkopen' van dit soort antwoorden als zijnde de enige waarheid. De vraagsteller kun je er, onbedoeld, mee op het verkeerde been zetten evt. met alle nare gevolgen van dien.Iroll schreef:Bij geen enkele verzekering ben je zonder apk verzekerd. Die zijn echt niet gek, als ze onder uitbetaling uit kunnen komen zullen ze elke gelegenheid aangrijpen. En je mag zonder apk via de kortste route naar de garage rijden voor de keuring. Moet je uiteraard wel kunnen aantonen dat je een afspraak hebt mocht je aangehouden worden of een aanrijding krijgen. Dat is de enige uitzondering dat je zonder apk de weg op mag. Toen ik mijn ES invoerde vanuit California kreeg ik van de RDW een eendags kenteken, daarmee kon ik de auto verzekeren voor de rit. Stond wel expliciet in dat je de kortste route naar het RDW moest nemen. Voor de herkeuring moest ik weer een nieuw eendags kenteken aanvragen en opnieuw voor een dag verzekeren.
Nogmaals: Het niet hebben van een geldige APK houdt niet automatisch in dat je niet meer verzekerd bent.
Het kan wél zo zijn dat in bepaalde gevallen, die dan ook opgenomen zijn in de voorwaarden, niet tot uitkering wordt overgegaan.
Denk eens aan een voertuig met een geschorst kenteken bijv. tijdens een restauratie. Dat kan nog wel degelijk verzekerd tegen tegen brand en diefstal maar bij schade als gevolg van een ongeval zal hoogstwaarschijnlijk niet tot uitkering worden overgegaan omdat je met een geschorst kenteken niet op de openbare weg mag komen.
Een verzekering houdt meer in dan uitsluitend verzekerd zijn voor schade als gevolg van een ongeval !
Niet vergeten: 'Kleine letters' lezen !!
V.w.b. het tweede deel van je antwoord: Klopt, e.a.a. is geregeld in art. 72 van de Wegenverkeerswet en in art. 4.6 van het Voertuigreglement.