Locatie vorstplug B18

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
1800S
Starter
Contacteer:

Hallo allen,

Ik heb afgelopen week een Defa motor verwarmingselement gekocht voor in mijn 1800S uit '66 (Ja, ik weet het, verkeerde forum, maar hier lurken vast veel techneuten... :P ), type 411318.

Ik woon in Noorwegen en mijn 1800S moet iets vaker rijden dan nu het geval is. Het is hier gewoon te koud om zonder voorverwarming te starten, dus moet ik een motorverwarmer installaren. Nu zegt de handleiding van Defa dat ik het element op de locatie van een vorstplug moet monteren maar ze vergeten even te vertellen waar en/of welke.
Klopt het dat er voor elke cylinder 1 plug zit? Zijn die allemaal gelijk? Welke moet ik hebben en hoe krijg ik die oude plug d'r uit?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat toepasbare info.

Bij voorbaat dank voor de moeite!
Groet vanuit Noorwegen,
Edward
Relax... visit Norway! : www.koppangcamping.no
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb vorig weekend twee B18 blokken gehaald, bij allebei de blokken zat een verwarmingselement in de achterste vriesplug boven het koelwater aftapkraantje.

Hoe de vriesplug er uit gaat weet ik niet, ik denk een gat in slaan en er uit wrikken.

Misschien heb je hier wat aan.

Afbeelding

die boven het oliefilter.
1800S
Starter
Contacteer:

Hallo Arjan,

Bedankt voor de info. Heb je die motorblokken uit Zweden gehaald?
De vriesplug verwijderen doe je door er met een stomp voorwerp in het midden op te slaan en vervolgens zachtjes aan de rand tikken. Daardoor kantelt ie in het gat en kan je 'm met een tang eruit trekken.
Ik neem aan dat ik mijn koelvloeistof via het aftapkraantje er uit moet laten lopen? Kan ik de koelvloeistof er daarna gewoon weer via de radiator ingieten en moet ik dan nog iets ontluchten achteraf of is het een systeem dat zichzelf ontlucht? Ben erg benieuwd!

Groet,
Edward
Relax... visit Norway! : www.koppangcamping.no
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

De motorblokken komen uit Zuid-Holland (via een V44 lid), dat ligt iets zuidelijker :)
De koelvloeistof kan er via het kraantje uit, of de boel ontlucht moet worden weet ik niet, heb ik nog geen ervaring mee.
Ik ben ook maar een :mrgreen:
admiral
5th Gear member

Ontluchten is nodig want waar lucht zit wordt niets verwarmt kijk maar naar je cv installatie thuis. Pak de meest boven gelegen koelslang, en neem deze los en ga dan rustig vullen totdat het eruit loopt. monteer dan de slang weer. laat de motor draaien en hou het niveau v/d rad of expansievat in de gaten. Zet ook de verwarming open want anders blijft daar de lichtbel(len) zitten. Het overige lucht gaat er vanzelf uit middels je expansievat of overstortklep op je rad.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”