hallo allemaal,
ik heb een volvo v40 1.9 (dci) van 11-2001 met af fabriek XENON-koplampen.
toen ik er winterbanden + velgen onder liet monteren die evenhoog waren als mijn lichtmetalen en daarna in het donker reed had ik nauwelijks licht meer! het scheen echt maar vlak voor de auto en ik zag minder dan met de gewone koplampen van me vorige auto. ik dus gelijk naar de garage toe en toen bleek dus dat ze veel te laat stonden, maar als je af fabriek XENON hebt dan zit er toch een automatische hoogteverstelling op?? ik ben benieuwd of het bij het terug wisselen naar zomerbanden weer terug komt.
nog iets, er zitten Daytime Running Lights op maar nou word het zo weer lichter buiten en zal ik ze niet zo vaak nodig hebben, ik vind het zonde om dan continu met die lampen aan te rijden, wat kost het ongeveer als zo een Xenon lamp er mee ophoudt? en weet iemand toevallig of je dat kan uitschakelen? ik las ergens dat je dat bij een volvodealer kunt laten omprogrameren naar een Amerikaans programma? klopt dat?
alvast bedankt
p.s verder rijd de auto perfect, behalve toen op vakantie de slang vna de turbo naar de motor kapot ging maar dat komt niet vaak voor dus ik ben nog wel tevreden haha.
XENON op v40
- Battlecruiser
- 8th Gear member
DRL kosten 15 liter brandstof per 10.000km (is laatst berekend door een Duits onderzoeksbureau). Dat is een gemiddelde: bij een grotere motor is het minder en bij een klein prutsmotortje is het meer.
Xenon kan een autoleven lang aanblijven. Voor alle lampen geldt trouwens: hoe vaker aan, des te optimaler voor de levensduur.
Wat levert het op: een veiliger leven. DRL is een van de beste veiligheidsvoorzieningen in een auto. In heel Scandinavië zijn ze het hele jaar door verplicht (en daar hebben ze in de zomer zelfs meer licht dan wij!); in heel Oost-Europa en een steeds groter deel van Z.O.-Europa zijn ze een half jaar verplicht (herfst-winter).
En dat is niet voor niks: het is bij talloze onderzoeken aamgetoond: als iedereen ze aanheeft -het hele jaar door_ scheelt dat 15% van de verkeersslachtoffers.
Elke dag maak ik weer gevallen mee, dat het veiliger zou zijn geweest als die ándere automobilist haar/zijn licht áán gehad zou hebben. De meeste mensen hebben dit zelf niet door, helaas...
Sinds 1978 rijd ik permanent met licht op. Ik woonde toen in het lelijkste deel van NL: de Flevopolder. Maar over één ding waren die poldermensen het eens: altijd licht aan, ook overdag op die kaarsrechte wegen. Als het zelfs daar veiliger is, dan zeker op beboste, bochtige wegen en vooral in de stad (onderscheid geparkeerde en rijdende auto's). Voor mijn veiligheid en die van een ander heb ik graag die paar tientjes per jaar over.
Xenon kan een autoleven lang aanblijven. Voor alle lampen geldt trouwens: hoe vaker aan, des te optimaler voor de levensduur.
Wat levert het op: een veiliger leven. DRL is een van de beste veiligheidsvoorzieningen in een auto. In heel Scandinavië zijn ze het hele jaar door verplicht (en daar hebben ze in de zomer zelfs meer licht dan wij!); in heel Oost-Europa en een steeds groter deel van Z.O.-Europa zijn ze een half jaar verplicht (herfst-winter).
En dat is niet voor niks: het is bij talloze onderzoeken aamgetoond: als iedereen ze aanheeft -het hele jaar door_ scheelt dat 15% van de verkeersslachtoffers.
Elke dag maak ik weer gevallen mee, dat het veiliger zou zijn geweest als die ándere automobilist haar/zijn licht áán gehad zou hebben. De meeste mensen hebben dit zelf niet door, helaas...
Sinds 1978 rijd ik permanent met licht op. Ik woonde toen in het lelijkste deel van NL: de Flevopolder. Maar over één ding waren die poldermensen het eens: altijd licht aan, ook overdag op die kaarsrechte wegen. Als het zelfs daar veiliger is, dan zeker op beboste, bochtige wegen en vooral in de stad (onderscheid geparkeerde en rijdende auto's). Voor mijn veiligheid en die van een ander heb ik graag die paar tientjes per jaar over.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- davidoff
- 2nd Gear member
ik snap ook wel dat het veiliger is, daar ging het me niet zo zeer om want die paar tientjes kunnen me niks schelen maar ik had er niet zo veel zin in om bijvoorbeeld over een jaar die hele koplampen te moeten gaan vervangen, zodoende.
Toch een mooi stukje Zweedse degelijkheid van Hollandse bodem.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
O.K. Bij veel Volvo's is het DRL te veranderen door een heel klein schroefje naast je lichtschakelaar een kwart slag te verdraaien. Bij de laatste types is dat weer geheel anders (met allerlei "morsecodes"op knopjes e.d.).
Als je dat kleine schroefje ziet, dan is het bingo! Verdraaien en vervolgens werken de lampen niet meer als ze op 0 staan.
Als je dat kleine schroefje ziet, dan is het bingo! Verdraaien en vervolgens werken de lampen niet meer als ze op 0 staan.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als je dat schroefje niet hebt, schijnt het zo te moeten:
You can turn them on or off by turning the light switch to on then put the ignition to the run position, now pull the main beamlever to on and while holding it on turn the lightswitch to off.
(bron: www.volvospy.com)
Veel succes!
You can turn them on or off by turning the light switch to on then put the ignition to the run position, now pull the main beamlever to on and while holding it on turn the lightswitch to off.
(bron: www.volvospy.com)
Veel succes!
Volvo Rules the Road
- Denniskl
- 5th Gear member
Iemand een idee wat die xenon verlichting kost.
Dan bedoel ik die originele he.
Niet die van de AutoStyle. Die schijnen ook wel goed te zijn.
Maar daar weet ik de prijs al van.
Ik ben dus echt op zoek naar originele xenon lampen voor de S40 uit 2003.
En wat zit er allemaal bij in?
Dan bedoel ik die originele he.
Niet die van de AutoStyle. Die schijnen ook wel goed te zijn.
Maar daar weet ik de prijs al van.
Ik ben dus echt op zoek naar originele xenon lampen voor de S40 uit 2003.
En wat zit er allemaal bij in?
- Denniskl
- 5th Gear member
Ik heb even geïnformeerd bij Volvo Cars Nederland...
En dit kreeg ik als antwoord:
Dank voor uw email. (Bi-)Xenon is een fabrieksoptie, dus levering uitsluitend af-fabriek. Dit heeft te maken met een aantal aanpassingen aan de auto die dan al in de fabriek plaatsvinden (kabelboom, niveaumeting etc.). Het is niet mogelijk Xenon achteraf als accessoire in te bouwen.
Nou lekker ff dan...
En dit kreeg ik als antwoord:
Dank voor uw email. (Bi-)Xenon is een fabrieksoptie, dus levering uitsluitend af-fabriek. Dit heeft te maken met een aantal aanpassingen aan de auto die dan al in de fabriek plaatsvinden (kabelboom, niveaumeting etc.). Het is niet mogelijk Xenon achteraf als accessoire in te bouwen.
Nou lekker ff dan...

- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
want er zal ook automatische niveuregeling van je lampen nodig zijn
anders verblind het zaak iedereen onnodig.
Is zelfs wettelijk verplicht!
en dat doen ze natuurlijk niet bij Volvo
anders verblind het zaak iedereen onnodig.
Is zelfs wettelijk verplicht!
en dat doen ze natuurlijk niet bij Volvo
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
dat je lampen altijd dezelfde hoogte houden ten opzichte van de weg
en wellicht dat je gepulseerde voedingen moet hebben
http://www.autobedrijf-schaap.nl/Downlo ... 0xenon.pdf
http://www.autobedrijf-schaap.nl/xenon.htm
en wellicht dat je gepulseerde voedingen moet hebben
http://www.autobedrijf-schaap.nl/Downlo ... 0xenon.pdf
http://www.autobedrijf-schaap.nl/xenon.htm
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
- Denniskl
- 5th Gear member
Als je die kits van Hella neemt, maakt dat schijnbaar niet meer uit...
Dit staat er namelijk bij:
Bij de ontwikkeling van het Target UltraVision Xenon systeem is optimaal rekening gehouden met het brandpunt van de conventionele verlichting en de oorspronkelijke koplamp. Hierdoor ontstaat een perfect lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen.Target UltraVision Xenon behoort tot de meest geavanceerde verlichtingssystemen.
Bron: Xenonshop.nl
Dus dat schijnt weer anders te zijn...
Bij de ontwikkeling van het Target UltraVision Xenon systeem is optimaal rekening gehouden met het brandpunt van de conventionele verlichting en de oorspronkelijke koplamp. Hierdoor ontstaat een perfect lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen.Target UltraVision Xenon behoort tot de meest geavanceerde verlichtingssystemen.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Wat men direct geloofd, inbouwd en waarna andere weggebruikers compleet verblindt worden....Denniskl schreef:Als je die kits van Hella neemt, maakt dat schijnbaar niet meer uit...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Denniskl
- 5th Gear member
Maar goed...
Ik vraag er toch ook niet om dat de andere weggebruikers in mijn lampen willen kijken?
Als ze er nu niet door verblind worden, kan dat straks ook niet, lijkt mij.
Als ze dezelfde brandpunt aanhouden.
Ik kan natuurlijk altijd kijken wat het lichtbeeld doet op de weg...
Ik vraag er toch ook niet om dat de andere weggebruikers in mijn lampen willen kijken?
Als ze er nu niet door verblind worden, kan dat straks ook niet, lijkt mij.
Als ze dezelfde brandpunt aanhouden.
Ik kan natuurlijk altijd kijken wat het lichtbeeld doet op de weg...
- Paul
- Geartronic member
Even over je Xenon,
Heb een V40 2.0T met xenon af fabriek. Het is bij de dealer af te stellen hoe je je koplampen in de Normale positie wilt hebben.
Zodra je zwaar bent beladen past hij dit aan, sensor zit ergens achterin. Als deze kapot is (gehad met gele demo 2.0T van Volvo Nederland) dan gaan de lampen op en neer....
Over het automatisch aan gaan,
Moet je software matig bij je dealer uitzetten. Hebben dat ook uit, als je gewoon even zonder lichten wilt rijden erg handig!
Dus gewoon even bij je dealer langs gaan!

Heb een V40 2.0T met xenon af fabriek. Het is bij de dealer af te stellen hoe je je koplampen in de Normale positie wilt hebben.
Zodra je zwaar bent beladen past hij dit aan, sensor zit ergens achterin. Als deze kapot is (gehad met gele demo 2.0T van Volvo Nederland) dan gaan de lampen op en neer....
Over het automatisch aan gaan,
Moet je software matig bij je dealer uitzetten. Hebben dat ook uit, als je gewoon even zonder lichten wilt rijden erg handig!
Dus gewoon even bij je dealer langs gaan!

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- CeeBee
- 5th Gear member
Kan naderhand gewoon ingebouwd worden , heb er zelf meerdere omgebouwd , zelfs een mod. hier heeft het , kijk eens op marktplaats voor een setje , en die automatische hoogte regelaar is alleen voor auto's die affabriek al xenon hebben , die moeten ook koplampwissers/reinigers hebben , voor achteraf inbouw, zijn er geen regeltjes, ze moeten alleen een goed beeld geven en niet te hoog staan afgesteld.
De hoogte is meestal geen probleem bij een universele set , maar het licht beeld ,is vaker fout als goed..
De hoogte is meestal geen probleem bij een universele set , maar het licht beeld ,is vaker fout als goed..
XC40 B3 Plus Dark

- Denniskl
- 5th Gear member
Hoe bedoel je dat?ceebee schreef:De hoogte is meestal geen probleem bij een universele set , maar het licht beeld ,is vaker fout als goed..
En die setjes op marktplaats, wat moet ik dan niet nemen?
En moet het echt van de volvo zijn?