Olie lekkage S80 T6 1999

Plaats reactie
digikorrie
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22.03.2006 - 21:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Hoi,

Nog een klein probleempje.
Poosje geleden ergens een olie lekkage, bij rustig rijden niets aan de hand, bij heftig rijden lekkage. Niet dat het er uit spuit maar wel lekkage geen druppels op de grond ofzo. Lekkage liet zich zien aan onderzijde carter en voorkant motor.

Eerste keer dacht ik aan ik noem het maar krukasbed pakking, dus alles los en nieuwe pakking erop volgens de voorschriften.
Dus opgelost.

Nu iets later nog steeds lekkage. Zoeken liet zien dat de carterventilatie onder het inlaatspruitstuk lekte. Bij het loshalen bleek er een o-ring stuk te zijn. Nieuwe carterventielatie erop incl modificatie. Dit ook direct voor het olie peilstok gedaan.

Nu haast geen lekkage meer maar toch nog iets. Ik denk zelf de seals van de turbo retourleiding.

Wie weet het antwoord anders blijf ik pakkingen vervangen, ik weet dat het er beter van wordt maar een Volvo moet rijden zoals ze zeggen
"For Life"

Maar bedoelen ze hier nu de veiligheid mee of dat hij een lifetime in de garage is voor onderhoud en oplossen van storingen.

Ik weet het kost zeker een gedeelte van je leven financieel gezien.

Wie kan mij helpen die op te lossen. Anders wordt het tijd dat de Volvo "For Life " een trapje krijgt en de keus dan maar richting een 3e Mercedes moet.

mvg
Korrie
Volvo S80 T6 voor mij.
Mercedes CLK en C-klasse voor mijn vrouw.
Gebruikersavatar
marc'ss80
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
Locatie: purmerend

hoi korrie,
Er zitten ook 3 olie inspuit stukken (1 per 2 cylinders) die de olie naar boven spuiten in de onderkant cylinders kijk eens of deze vast zitten tegen de achterkant van het blok (de olie druk komt uit het blok zelf en met o-ringen wordt het afgedicht) bij mij lekte er een en zat zo los dat je ze met de hand vast kon zetten.
Vr,gr Marc
digikorrie
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22.03.2006 - 21:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Hoi Marc,

Kun je een iets betere beschrijving geven van waar ze zitten.
Misschien met een foto ( mag gewoon via de mail )

Of weet je misschien hoe ze heten dan kan ik het opzoeken.
Ik heb trouwens geen olielekkage aan de achterzijde ( schutbord/brandscherm kant ) van het blok.

Het komt vanaf de voorkant ( denk ik ) en verwaait zo onder de auto door, het is vooral aan de rechter ( passagiers ) kant.

Het carter is daar door dan ook nat aan die zijde maar ook hoger op.
Dit gebeurt eigenlijk alleen maar als ik stevig rij.

Als ik als een zondagsrijder ( sorry voor de betrefende personen ) rijd dan is er eigenlijk niets te zien, altahans duurt het lanfer voordat er wat te zien is.

Korrie
Volvo S80 T6 voor mij.
Mercedes CLK en C-klasse voor mijn vrouw.
dreday
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31

hallo

ik zou het blok eerst maar eens goed met ontvetter schoon maken.
en dan af spuiten, goed droog blazen.
en dan nog maar eens goed kijken.

denk dat dat tog de enige manier is om te vinden waar die nou precies lekt.

het is lastig om dit soort problemen van uit het forum te beoordelen.

p.s. is het niet het olie filter huis ?


mvg dre
digikorrie
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22.03.2006 - 21:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Hoi,

Geen idee ik reed vanmiddag vanuit huisbasis Almere naar Haarlem
op een rustige wijze. Ik kijk in Haarlem onder de auto, alles droog ook het carter. :D
Ik rij weer terug maar terhoogte van de Hollandschebrug op de A6 knooppunt Muiderberg-- Almere twwe vervelende klieren voor me.

Ik dacht hup gas erop en gaan stukje 160 kmh op de teller.
10 km verder thuis in Almere-Buiten kijk ik onder de auto en wat denkje weer druppels en carter weer onder.

Dus alleen met stevig rijden. Dus schoon spuiten en op de brug zetten om te kijken lukt niet want dan lekt er niets.
Ik heb nog niemand kunnen vinden die op de motor wil zitten tijdens het rijden om te zien wat er gebeurd. :)

Ik weet dat lekkage moeilijk is om te localiseren.
ik wil er in de vakantie mee naar Frankrijk met een caravan erachter dus dan draait hij wat hoger in toeren en lekt dan mogelijk ook.

ik heb mijzelf tot mei de tijd gegeven om dit op te lossen lukt het niet dan veranderd hij spijtig genoeg van eigenaar en komt de Mercedes ML er toch nog.


korrie
Volvo S80 T6 voor mij.
Mercedes CLK en C-klasse voor mijn vrouw.
BM
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Beste Korrie,

Ik had laatst ( tijdens de carnaval) ook een lekkage. Mijn Volvo specialist was gesloten, dus toch maar even naar de dealer.

De monteur controleerde eerst de slangen, Daarna alles rondom schoongespoten met ontvetter en drooggeblazen met lucht.

Bij mij was het stuurbekrachtigingsvloeistof ( slang zat niet vast genoeg ). Als de pomp toeren ( druk ) maakte dan begon het te lekken.

Wellicht is er bij jouw ook zoiets aan de hand omdat er eerst druk moet zijn om te lekken.

In ieder geval schoonmaken, drogen en de motor eens flink toeren laten maken en tegelijkertijd controleren boven en onder. Heb je wel 2 man extra nodig. Het liefst op de brug.

Als dat niet lukt toch maar even naar de dealer, wellicht valt het wel mee en is het een kleinigheid.

Succes,

Ben
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
Gast

Weet je zeker dat het aan de voorzijde lekt? Ik weet niet hoe dit zit bij de T6, maar even kijken naar het volgende kan altijd.

Bij de 2.4 ongeblazen motoren zit (soms) namelijk op de plaats waar de retour leiding van de turbo in het blok (achterzijde) zou gaan,
een zogenaamde waterstop.
Deze stoppen vallen door onverklaarbare reden uit het blok.
Gevolg is dat bij bij hogere toerentallen een beetje olie uit het blok wordt geslingerd.
Dit komt op de uitlaat, geeft een walm en een paar druppels lekken via het blok en caterpan op de grond.
De stop is ongeveer 2 cm groot en kost ongeveer € 2,50.
Plaats reactie

Terug naar “S80”