gierend geluid bij starten

Alles over de 440 / 460
Bigjelmo
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 22.04.2008 - 15:09
Locatie: Woudenberg

Bedankt voor de tips,

ik ga vanmiddag direct kijken.
Volvo V70 3.0 T6
Volvo V70 R
Volvo s70 2.5 luxuri aut.
Volvo 440 2.0 i GLT '94
VW Golf 1.6 '86 (bbs uitvoering)
jorisss
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.10.2008 - 16:56

Zojuist distributieriem plus spanrollen laten vervangen. Nu maakt de motor een gierend geluid wanneer je gas geeft. Lijken mij niet de spanrollen aangezien die dus spiksplinternieuw zijn. V-snaar lijkt ook strak genoeg gespannen. Die is overigens niet vervangen. Was niet nodig.
Rara waar komt dat irritante gierende geluid toch vandaan?? Het lijkt ook uit de richting van de distributieriem te komen.
Garage is al dicht, van de week maar even bellen. Maar misschien heeft iemand hier op het forum een idee.
Heb de topics al nagelezen en het enige wat ik me kan bedenken is de waterpomp?? Daar lees ik veel over. Gekke is dat het gieren pas is begonnen na het vervangen van de distributieriem!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

span toch de dynamo maar eens iets je meer, terug kan altijd.
1-2cm bewegen van de riem is max als je er op drukt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

ik heb ook deze probleem gehad bleek gewoon de lager van de dynamo te zijn als de riem te los gespannen is maakt het lager ff wat gierend geluid de eerste paar seconden de rem iets (iets!!) strakker gezet probleem verholpen...natuurlijk geeft dit wel aan dat het lager v/d dynamo niet helemaal meer fris is dus je kunt overwegen om een revisie (lees nieuw lager) op de dynamo te (laten) doen.

gr. fred.C
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Kan iemand kort en bondig uitleggen hoe deze riem gespannen moet worden? Ik heb ook laatste tijd bij het starten dit gieren en vermoed dat het hetzelfde probleem is.
Hertz
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.01.2009 - 16:26

Volgens mij kan je de dynamo iets omhoog trekken?? Er zou een schroef op moeten zitten aan de bovenkant. Helaas heb ik deze schroef niet. Ik kan de dynamo wel losschroeven aan de zijkant, maar of ik er dan ooit nog spanning op krijg? Iemand een idee hoe ik nu via de dynamo kan spannen?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Soms zit die verstelling er inderdaad niet meer op. Je kan hem dan stellen met een bandenlichter bijv. Of je haalt van een sloop auto die verstelling eraf en zet die er bij jou weer op :)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier kan je het maintanance van de 400 serie downloaden. Op pdf blz 10 zie je een foto hoe je de altenator kan verstellen zodat de riem weer strak komt te staan.
Hertz
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.01.2009 - 16:26

Iroll schreef:Hier kan je het maintanance van de 400 serie downloaden. Op pdf blz 10 zie je een foto hoe je de altenator kan verstellen zodat de riem weer strak komt te staan.
Ik heb net even gekeken naar het document. Ik lees dat ik een speciaal Volvo gereedschap nodig heb? Snap de tekening ook niet zo goed. Dacht dat ik iets bij de dynamo moest doen, maar dat kan ik niet terug vinden op de plaatjes. Kan je misschien in jip en janneke taal uitleggen wat ik moet doen? Kan het gieren eigenlijk kwaad, gaat er iets kapot als ik het niet verhelp?
Alvast bedankt voor je moeite.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Eerst moet je zeker weten waar het gieren precies vandaan komt. Als ik jou was zou ik eens langs een garage gaan om daar een diagnose te laten stellen. Als het bijv. de distributie riem is die over een vastlopende roller giert dan is spoed vereist. Springt de distr. riem dan is het hoogstwaarschijnlijk einde verhaal voor je motor. Als je weet wat het nu precies is kan ik je verder helpen. Niet mee blijven doorrijden, geluid is erg moeilijk om op een forum te beoordelen.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”