Ja. Ik heb mijn DRIVe besteld mét 17" Spartacus velgen.
Kraait geen haan naar...
C30 DRIVe : trekhaak niet mogelijk
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ben het ermee eens dat Volvo geen andere velgen op een DrivE had moet aanbieden af fabriek
Volvo for life
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Naar mijn mening is zo'n auto dan niet meer DrivE waardig..
Maar goed, ik kan me daar naast ook voorstellen dat Volvo het door de vingers ziet ivm de crisis momenteel. Om de looks koopt men zo'n DrivE niet.
Maar goed, ik kan me daar naast ook voorstellen dat Volvo het door de vingers ziet ivm de crisis momenteel. Om de looks koopt men zo'n DrivE niet.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 19:42
Uiterlijk zie je geen verschil met de normale C30, op de velgen en de spoiler na.
Verder zijn de velgen slechts één van de punten waardoor de auto zuiniger wordt.
De auto zal écht niet opeens liters meer of minder gaan gebruiken door de set velgen/banden die erop zitten. De grootste winst zit nog altijd onderaan je rechterbeen. Daarmee kun je alle maatregelen teniet doen, of een relatief onzuinige auto zuinig maken.
Verder zijn de velgen slechts één van de punten waardoor de auto zuiniger wordt.
De auto zal écht niet opeens liters meer of minder gaan gebruiken door de set velgen/banden die erop zitten. De grootste winst zit nog altijd onderaan je rechterbeen. Daarmee kun je alle maatregelen teniet doen, of een relatief onzuinige auto zuinig maken.

- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Badges, diffusor, grill, verlaging..ramaekd schreef:Uiterlijk zie je geen verschil met de normale C30, op de velgen en de spoiler na.
Maar wel één van de punten die de DrivE kenmerkt.. net zoals al het andere wat de DrivE juist ieder klein beetje brandstof doet besparen.Verder zijn de velgen slechts één van de punten waardoor de auto zuiniger wordt.
Men koopt zo'n auto alleen maar om van de gunstige bijtelling te profiteren.. maar wanneer je aan die DrivE eigenschappen gaat rommelen is zo'n auto niet meer identiek aan de waarden die berekend zijn voor die 20% bijtelling.. dus in overheidsgebeuren gezien zou je dus minder bijtelling moeten krijgen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 19:42
Minder bijtelling mag altijd natuurlijk. 
En eigenlijk heb je ook wel gelijk... Maar de DRIVe velgen zijn nou niet echt mooi (vind ik tenminste). Maar zo lang het mag en kan, heb ik er vrede mee. En laten we eerlijk zijn. Een slecht gereden Prius haalt de 14% norm ook bij lange na niet...
Het is een norm en daarop is vanalles vastgepind. Je 'mag' ook met een te lage bandenspanning rijden. Of met open raam. Of met een taxi-driehoek erop... Allemaal dingen die het onzuiniger maken. En allemaal dingen die niet verboden zijn.
Zo zijn er in NL wel meer wetten en regeltjes die anders uitpakken dan bedoeld. Maar we gaan wel erg offtopic nu, volgens mij

En eigenlijk heb je ook wel gelijk... Maar de DRIVe velgen zijn nou niet echt mooi (vind ik tenminste). Maar zo lang het mag en kan, heb ik er vrede mee. En laten we eerlijk zijn. Een slecht gereden Prius haalt de 14% norm ook bij lange na niet...
Het is een norm en daarop is vanalles vastgepind. Je 'mag' ook met een te lage bandenspanning rijden. Of met open raam. Of met een taxi-driehoek erop... Allemaal dingen die het onzuiniger maken. En allemaal dingen die niet verboden zijn.
Zo zijn er in NL wel meer wetten en regeltjes die anders uitpakken dan bedoeld. Maar we gaan wel erg offtopic nu, volgens mij

- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Foutje! Haha.
Nougoed, om weer on-topic te gaan: Een trekhaak brengt weer wat gewicht meer, en zorgt bovendien ook voor werveling achter de auto die op zijn beurt weer zorgt voor een hoger verbruik...
En zo kunnen we nog wel 200 pagina's door gaan!
Nougoed, om weer on-topic te gaan: Een trekhaak brengt weer wat gewicht meer, en zorgt bovendien ook voor werveling achter de auto die op zijn beurt weer zorgt voor een hoger verbruik...

En zo kunnen we nog wel 200 pagina's door gaan!

Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een trekhaak heet zo omdat je ermee kunt trekken,m en dat laatste mag een C30 1.6D DrivE nu eenmaal niet, wil je toch een trekhaak neem een gewone 1.6D
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou het gewoon doen, lachen dan als je C30 dan "zomaar" stuk gaat, je zoals je bekend was geen garanties krijgt en die specialist er verder ook niets mee doettjompe schreef:Of je laat door een specialist een after market model plaatsen.....
...
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Maar waarom is het niet mogelijk? Het wordt me na het (nogmaals) lezen van dit topic niet duidelijk waarom het niet goedgekeurt is...?!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Er is een verschil tussen niet kunnen en niet mogen.
Ik kan mij niet voorstellen dat er een technische reden is waarom een DrivE geen trekhaak zou kunnen hebben (of zoals BS het stelt: "niet mag trekken"). In technisch opzicht - motorisch, constructief - is de auto toch gelijkwaardig aan de gewone 1.6D?
Het zal veeleer een fiscale reden zijn waarom het niet mag. De overheid "verbiedt" Volvo dit als optie aan te bieden om de typegoedkeuring voor de 20% regeling te behouden. Dit is logisch, en dan moeten dealers zich hier vanzelfsprekend ook aan houden.
Uiteraard kan iemand deze wettelijke beperking omzeilen door een aftermarket haak te monteren. Ik kan mij niet voorstellen dat dan een C30 "zomaar" stuk gaat, laat staan dat je garantie op de auto komt te vervallen. Vervalt die ook als je andere velgen monteert? Lijkt me niet.
Wel ben ik het met BS eens dat je je moet afvragen of je een DrivE moet gaan rijden als je op voorhand al van plan bent de (fiscale) spelregels te gaan overtreden. Maar dit geldt evenzo voor het monteren van andere velgen. Als je wel de lusten van een DrivE model wilt genieten, dan zou het een mens sieren ook de bijkomende lasten te accepteren!
Ik kan mij niet voorstellen dat er een technische reden is waarom een DrivE geen trekhaak zou kunnen hebben (of zoals BS het stelt: "niet mag trekken"). In technisch opzicht - motorisch, constructief - is de auto toch gelijkwaardig aan de gewone 1.6D?
Het zal veeleer een fiscale reden zijn waarom het niet mag. De overheid "verbiedt" Volvo dit als optie aan te bieden om de typegoedkeuring voor de 20% regeling te behouden. Dit is logisch, en dan moeten dealers zich hier vanzelfsprekend ook aan houden.
Uiteraard kan iemand deze wettelijke beperking omzeilen door een aftermarket haak te monteren. Ik kan mij niet voorstellen dat dan een C30 "zomaar" stuk gaat, laat staan dat je garantie op de auto komt te vervallen. Vervalt die ook als je andere velgen monteert? Lijkt me niet.
Wel ben ik het met BS eens dat je je moet afvragen of je een DrivE moet gaan rijden als je op voorhand al van plan bent de (fiscale) spelregels te gaan overtreden. Maar dit geldt evenzo voor het monteren van andere velgen. Als je wel de lusten van een DrivE model wilt genieten, dan zou het een mens sieren ook de bijkomende lasten te accepteren!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er is een afwijkende diffuser geplaatst, dat is een duidelijk zichtbare afwijking, sloop je die door er een stuk uit te zagen om een trekhaak te monteren doe je het concept C30 DrivE geweld aan.
Er zit een andere versnellingsbak (langere versnellingen, met minder trekkracht) met een schakelindicator in en een vrijwel gesloten grille waardoor je minder koeling krijgt, al die zaken bij elkaar maken dat Volvo het niet toestaat, hang er dan als beterweter net als bij een normale 1.6D eens 1300kg's achter (met in het achterhoofd die technische beperkingen) en ik garandeer je dat er geen sprake kan zijn van garantie
Er zit een andere versnellingsbak (langere versnellingen, met minder trekkracht) met een schakelindicator in en een vrijwel gesloten grille waardoor je minder koeling krijgt, al die zaken bij elkaar maken dat Volvo het niet toestaat, hang er dan als beterweter net als bij een normale 1.6D eens 1300kg's achter (met in het achterhoofd die technische beperkingen) en ik garandeer je dat er geen sprake kan zijn van garantie
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 19:42
Als ik bij de mijna op de rdw site kijk zie ik:
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd Klik hier voor informatie 0 kg
- geremd Klik hier voor informatie 0 kg
- oplegger geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- autonoom geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- middenas geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
Het lijkt er dus op, dat wanneer je er een trekhaak aan monteert, je de typegoedkeuring ongedaan maakt. Hierdoor zou dus in principe je auto geen geldig kenteken meer hebben en opnieuw gekeurd moeten worden. Zelfde als je een blauwe auto rood maakt, of er een andere (dus 3.0 ipv 1.6) motor inlegt.
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd Klik hier voor informatie 0 kg
- geremd Klik hier voor informatie 0 kg
- oplegger geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- autonoom geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- middenas geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
Het lijkt er dus op, dat wanneer je er een trekhaak aan monteert, je de typegoedkeuring ongedaan maakt. Hierdoor zou dus in principe je auto geen geldig kenteken meer hebben en opnieuw gekeurd moeten worden. Zelfde als je een blauwe auto rood maakt, of er een andere (dus 3.0 ipv 1.6) motor inlegt.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En opnieuw keuren gaat je als "niet constucteur" zonder een Comformiteitscertficaat niet lukken, dus... trekhaak > 1.6D.
Snap dat een "leaser met 20% bijtelling" zich de les niet wil laten lezen door een autofabrikant maar denk toch dat het niet anders is dan het is, geloof ook dat een eigenaar zondermeer een gewone 1.6D uit zou zoeken voor zijn latente "trekwens"
Snap dat een "leaser met 20% bijtelling" zich de les niet wil laten lezen door een autofabrikant maar denk toch dat het niet anders is dan het is, geloof ook dat een eigenaar zondermeer een gewone 1.6D uit zou zoeken voor zijn latente "trekwens"
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik denk dat je ook snel wordt aangehouden met deze combinatie als je iets er aan hangt. KLPD zie ik altijd auto's in de gaten houden met zo'n ding erachter (ook al is het een fietsrek) die krijgen meteen in het scherm dat hij niks mag trekken.
Ben benieuwd, zou ook gewoon voor een 1.6D gaan, of neem een 1.8 Benzine, dan is de nieuwprijs iets lager waardoor je ook minder bijtelling betaald.
Ben benieuwd, zou ook gewoon voor een 1.6D gaan, of neem een 1.8 Benzine, dan is de nieuwprijs iets lager waardoor je ook minder bijtelling betaald.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra