Ik ervaar mijn c30, als een comfortabele en fijne auto.
Toch heb ik een vraag.
Bij druilerig weer vervuilt de achterkant erg snel.
Heeft het plaatsen van de extra spoiler boven de achterruit een positieve invloed tegen deze vervuiling.
Wie heeft daar ervaring mee?
Achterzijde vervuiling en spoiler.
- Elveka
- 2nd Gear member
Al eens gedacht aan spatlappen ?
Dat heeft op mijn V40's en V50 goed resultaat opgeleverd !
Dat heeft op mijn V40's en V50 goed resultaat opgeleverd !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- PeeJay
- 4th Gear member
Ik weet niet of het erger zou zijn zonder de achterspoiler, maar met achterspoiler vervuilt de achterzijde nog steeds snel.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Dank voor deze antwoorden.
Het is echt heel vervelend dat de achterkant, maar vooral de achterruit,
ondanks de aanwezigheid van een effectieve wisser en spoeier zo snel 'dicht slaan'.
Afwachten of er nog meer antwoorden zijn.
Het is echt heel vervelend dat de achterkant, maar vooral de achterruit,
ondanks de aanwezigheid van een effectieve wisser en spoeier zo snel 'dicht slaan'.
Afwachten of er nog meer antwoorden zijn.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat hebben alle hatchback's
Volvo for life
Ja dat klopt Bart, maar de c30 heeft het toch véél sterker als mijn vorige Zweedse hathback's.bart simpson schreef:dat hebben alle hatchback's

Die hebben een spoiler onder de achterruit, en vervuilen veel minder.
Daarom dacht ik het op te kunnen lossen, of in elk geval te verminderen door een 'sportieve' :roll: spoiler.
Het alternatief van spatlappen is misschien ook wat, maar ik hoor toch nog graag wat meer meningen.
De ervaring van andere c30 rijders zijn ook zéér welkom ......
Heb hetzelfde met mijn DRIVe. Ondanks de wat langere spoiler heb ik ook dit probleem. Heel moeilijk om de auto netjes te houden. Zelfs als de wegen gewoon vochtig liggen is de auto direct vuil.
En bij droog weer is de achteruit een verzamelplaats van stof....
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
een hatchback heeft doorgaans een rechtere achterkant dan de hatchback waar jij op doeltCarlsson 900 schreef:Ja dat klopt Bart, maar de c30 heeft het toch véél sterker als mijn vorige Zweedse hathback's.bart simpson schreef:dat hebben alle hatchback's![]()
Die hebben een spoiler onder de achterruit, en vervuilen veel minder.
Daarom dacht ik het op te kunnen lossen, of in elk geval te verminderen door een 'sportieve' :roll: spoiler.
Het alternatief van spatlappen is misschien ook wat, maar ik hoor toch nog graag wat meer meningen.
De ervaring van andere c30 rijders zijn ook zéér welkom ......
Ik ben toch echt meer op zoek naar oplossingen, want de oorzaak is mij wel bekendbart simpson schreef:een hatchback heeft doorgaans een rechtere achterkant dan de hatchback waar jij op doelt

Dank voor je reactie, ik kan dit alleen maar beamen, helaastjompe schreef:Heb hetzelfde met mijn DRIVe. Ondanks de wat langere spoiler heb ik ook dit probleem. Heel moeilijk om de auto netjes te houden. Zelfs als de wegen gewoon vochtig liggen is de auto direct vuil.

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je achterwisser gewoon wat vaker gebruiken, meer oplossingen zijn er niet, het vuil komt vanonder de auto en niet over het dak
Volvo for life
- PeeJay
- 4th Gear member
Door de vorm ontstaat er een onderdruk achter de auto die viezigheid aanzuigt. Is niets aan te doen, tenzij je er een echte kofferbak aan knutselt, maar dan is een S40 kopen een stuk makkelijker denk ik 

Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
-
- 2nd Gear member
en wat is er mis met de intervalschakelaar van de achterwisser. Tuurlijk een (hot)hatch slaat gewoon dicht maar de wisser zit er niet voor niets en doet prima zijn werk. Af en toe een beetje water erbij en voila schoon is uw achterruitje weer.
PS moet je de hugger van mijn motor zien met dit weer, das pas smetrig
PS moet je de hugger van mijn motor zien met dit weer, das pas smetrig
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Nou dan gaan ik maar een hamer en spijkers kopen bij de G.mm. "DHZ"PeeJay schreef: [...] Is niets aan te doen, tenzij je er een echte kofferbak aan knutselt, [...]

.
Zucht ... ik word zo moe van al knopjes op en achter het stuur.bart simpson schreef: [...] je achterwisser gewoon wat vaker gebruiken, meer oplossingen zijn er niet, [...]
Maar is is dus blijkbaar geen echte oplossing zonder al die knoppen.
Wie heeft er ervaring met spatlappen, de tip van ELVEKA ?
En zijn er originele voor de c30 leverbaar ?
- Paul
- Geartronic member
Ik was gewoon om de twee weken mijn auto....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Jouw gedachten over de spoiler zou best waar kunnen zijn.lancer schreef: [...] Wellicht is een regen/vuilsensor voor de achterruit een idee. [...]
De sensor voor de achterruit vind ik een goed idee.
Er is al een regensensor aanwezig op de voorruit, misschien koppelen met de achtterwisser/ruit ?
Zou dat mogelijk zijn in de boordcomputer ?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de sensor voor kan natuurlijk niet meten wat er op een achterruit neerslaat, je kunt je achterwisser op "interval" zetten, veel mooier wordt het niet
Volvo for life
- Stevys88
- 2nd Gear member
Ik heb ok nooit begrepen waarom er achter ook geen regensensor zit. Is wel zo veilig, en makkelijk.
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds