Diesel roetfilter
- VOLVO MAX
- 1st Gear member
Heb zopas mijn XC60 D5 in gebruik genomen. Het instructieboekje raadt aan om de 300/500 km het dieselroet te doen verbranden door de wagen met goed opgewarmde motor eens goed toeren te laten draaien op open weg of snelweg (gedurende 20 min). Ik heb in één of ander automagazine ook een artikel gelezen dat melding maakt van problemen met de roetfilter bij dieselwagens die te veel korte ritten maken. Het zou erop neerkomen dat deze filters die het milieu moeten positief beinvloeden slechts optimaal werken bij een actieve en snelle rijstijl wat dan bijkomend co2 in de lucht stoot. Is dit inderdaad zo en waar blijft de logica ?
-
- 2nd Gear member
De roetfilter haalt de roetdeeltjes uit de verbrandingsgassen en af en toe moeten die inderdaad verwijderd worden. Dit gebeurt in verbrandingscyclus, ook wel regeneratie genoemd. Voor deze verbranding is een temperatuur van ongeveer 600° C nodig en die krijg je alleen maar bij een ritje van minstens 20 minuten op de snelweg. Je hoeft daar geen 180 te rijden in vierde versnelling. Een normale rijstijl aan de maximum toegelaten snelheid volstaat volgens mij.
Problemen bij dieselwagens die te veel korte ritten maken? Bij een korte rit krijgt een dieselmotor niet de kans om op bedrijfstemperatuur te komen en stoot hij bijgevolg meer roet uit. De roetfilter is dan sneller verzadigd, zeker als er eens geen lange snelwegrit tussen zit. Het motormanagement zal dan ingrijpen en kunstmatig de verbrandingstemperatuur verhogen, vaak door gewoon tijdelijk meer brandstof te verbruiken. Dit stoot inderdaad tijdelijk meer CO2 uit. Conclusie, dieselwagens zijn gemaakt om kilometers te doen. Korte ritjes zijn slecht voor het milieu.
Een dieselmotor zonder roetfilter is allesbehalve milieuvriendelijk. In België rijden er massaal veel diesels zonder roetfilter met als gevolg het ene smogalarm na het andere...
Trouwens, proficiat met je XC60! Als ze hem uitrusten met die nieuwe 2.0 GTDi benzinemotor koop ik me er misschien ook eens eentje.
Problemen bij dieselwagens die te veel korte ritten maken? Bij een korte rit krijgt een dieselmotor niet de kans om op bedrijfstemperatuur te komen en stoot hij bijgevolg meer roet uit. De roetfilter is dan sneller verzadigd, zeker als er eens geen lange snelwegrit tussen zit. Het motormanagement zal dan ingrijpen en kunstmatig de verbrandingstemperatuur verhogen, vaak door gewoon tijdelijk meer brandstof te verbruiken. Dit stoot inderdaad tijdelijk meer CO2 uit. Conclusie, dieselwagens zijn gemaakt om kilometers te doen. Korte ritjes zijn slecht voor het milieu.
Een dieselmotor zonder roetfilter is allesbehalve milieuvriendelijk. In België rijden er massaal veel diesels zonder roetfilter met als gevolg het ene smogalarm na het andere...
Trouwens, proficiat met je XC60! Als ze hem uitrusten met die nieuwe 2.0 GTDi benzinemotor koop ik me er misschien ook eens eentje.
- rotjeknor
- Starter
Je dealer kan achteraf een roetfilter plaatsen. In Nederland wordt € 400,- subsidie aan de dealer verleend die in mindering wordt gebracht op de installatiekosten. Mogelijk kent België een dergelijke regeling.
Meer info: http://www.senternovem.nl/SRp/
Meer info: http://www.senternovem.nl/SRp/
-
- 7th Gear member
Die subsidie regeling is niet meer in Nederland!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Bij mij is er drie weken geleden nog één geplaatst mét subsidie.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 7th Gear member
Ik las het afgelopen week in de nieuwe amt
www.amt.nl
www.amt.nl
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dan zal het nu overzijn 

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
De recente dieselauto's hebben volgens mij allemaal standaard een roetfilter. De reden dat we in België zo vaak smogalarm krijgen is gewoon omdat de norm hier belachelijk veel lager ligt dan in de rest van Europa. Veel fijn stof is bovendien afkomstig van de industrie.Avalanche schreef:Een dieselmotor zonder roetfilter is allesbehalve milieuvriendelijk. In België rijden er massaal veel diesels zonder roetfilter met als gevolg het ene smogalarm na het andere...
Verder is het inderdaad een feit dat alle auto's in de eerste plaats gemaakt zijn om veel kilometers te doen (en de diesels nog iets meer) Het is met eender welke auto zowel slecht voor de auto als voor het milieu om korte afstanden te doen. En de auto's met roetfilter moeten inderdaad genoeg langere ritten doen om af en toe het filter schoon te branden. Is enkele maanden geleden in het nieuws geweest van een vrouw met een Audi A4 cabrio, ik dacht een 2.0TDI waarbij al na enkele 1000en km het filter verstopt zat. Antwoord van Audi was dat de vrouw simpelweg te korte ritten doet en al helemaal geen snelweg, waardoor het filter nooit kon regenereren... Was intussen al een heel juridisch gedoe omdat de vrouw vond dat ze dan maar geen filter moesten steken maar Audi dat niet wou blablabla

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- toppertje
- 6th Gear member
maar ik vind dat die vrouw groot gelijk heeft.ppFreddy schreef:De recente dieselauto's hebben volgens mij allemaal standaard een roetfilter. De reden dat we in België zo vaak smogalarm krijgen is gewoon omdat de norm hier belachelijk veel lager ligt dan in de rest van Europa. Veel fijn stof is bovendien afkomstig van de industrie.Avalanche schreef:Een dieselmotor zonder roetfilter is allesbehalve milieuvriendelijk. In België rijden er massaal veel diesels zonder roetfilter met als gevolg het ene smogalarm na het andere...
Verder is het inderdaad een feit dat alle auto's in de eerste plaats gemaakt zijn om veel kilometers te doen (en de diesels nog iets meer) Het is met eender welke auto zowel slecht voor de auto als voor het milieu om korte afstanden te doen. En de auto's met roetfilter moeten inderdaad genoeg langere ritten doen om af en toe het filter schoon te branden. Is enkele maanden geleden in het nieuws geweest van een vrouw met een Audi A4 cabrio, ik dacht een 2.0TDI waarbij al na enkele 1000en km het filter verstopt zat. Antwoord van Audi was dat de vrouw simpelweg te korte ritten doet en al helemaal geen snelweg, waardoor het filter nooit kon regenereren... Was intussen al een heel juridisch gedoe omdat de vrouw vond dat ze dan maar geen filter moesten steken maar Audi dat niet wou blablabla
wie is audi,dat zij kunnen bepalen hoe jij je auto moet gaan gebruiken?
als zij een auto produceren,en zij vinden dat daar een roetfilter onder moet,(om aan diverse milieu maatregelen te voldoen) dan zijn zij ook verantwoordelijk voor het goed funtioneren daarvan.
en het is te gek voor woorden,dat je dan maar even de snelweg op moet om je roet filter even lekker schoon te blazen.
nee,dan ben je lekker milieubewust bezig :twisted:
geen glans zonder wrijving