vin940 schreef:Vliegwiel
Een moderne viercilinder diesel geeft om de 180° een krachtige arbeidsslag. Die introduceert een trilling in de aandrijflijn. Door resonantie zorgt die trilling bij een toerental van circa 1600 t/min voor een grote trillingsbelasting in de versnellingsbak. Het tweedelig vliegwiel verlaagt die resonantiefrequentie naar een waarde die buiten het normale gebruiksbereik ligt (400 t/min). Constructief bestaat het tweedelig vliegwiel uit een primair en een secundair vliegwiel. Die kunnen ten opzichte van elkaar draaien tegen twee lange veren met lage veerconstante in. Als de veren worden ingedrukt drukken de windingen tegen een gehard stalen plaat. Dat zorgt voor wrijving. Het is die wrijving die het systeem bij het starten van de motor door de resonantiefrequentie bij 400 t/min heen helpt.
Het 2-massa vliegwiel bij een VAG-auto staat bekend als een niet zo robuust onderdeel.
gezien bij dit motor van de vag groep is
Niet alleen VAG, ook de 2.4D en D5 hebben regelmatig last van dit euvel.
Reparatie kan zomaar tegen de €2000,- lopen.
Je koppeling heeft vaak ook een opdonder gehad als het dualmass vliegwiel defect is, ze nemen dat mee in de reparatie omdat toch alles open ligt....spreek uit ervaring(wel garantie gelukkig)