hallo
ik heb mijn volvo uitgerust met een imiv setje voor ipod en er meteen een mooie kleine ronde achteruitrij cam bij gekocht. de rti gaat al op zwart als ik de versnelling in de R zet alleen de camera ligt al een half jaar op mijn buro. eigelijk zoek ik een waterdicht iets waar ik de camera in kan monteren en wat tevens ook nog de mogelijkheid biedt om ze vast te zetten net onder de bumper. iemand goede tips waar dit verkrijgbaar is, of uit eigen ervaring een goede tip hoe het cameratje te monteren want een gat boren in de bumper vindt ik zonde!
Hoe monteer ik een achteruitrij camera?
- Darmee
- 2nd Gear member
Rechts naast de nummerplaatverlichting zit ruimte voor een slot. Als dat slot er niet is kan je daar de camera inbouwen. Je ziet dan op het scherm ongeveer een meter achter de auto. Ruim voldoende voor parkeerwerk.
De camera wordt op die plaats ook niet vuil.
Je moet daarvoor de bekleding van de achterdeur even losnemen , het gat voor de camera boren en de draad naast de andere draden aan de linkerkant doorvoeren. Totaal een uurtje werk.
De camera wordt op die plaats ook niet vuil.
Je moet daarvoor de bekleding van de achterdeur even losnemen , het gat voor de camera boren en de draad naast de andere draden aan de linkerkant doorvoeren. Totaal een uurtje werk.
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
- pure100
- 2nd Gear member
hoi, mooi is het niet een groot zwart oog in de blauwe achterklep. ik heb de camera gekocht om in de bumper te boren maar net eronder zou mooier zijn. alleen een montage plek vinden is een probleem tot nu toe. ik had gehoopt dat iemand er al praktjkervaring mee had en evt wat advies met fotos.toch bedankt!
- Darmee
- 2nd Gear member
pure,
Dat zwarte oog zie je niet, want de camera zit bij deze oplossing in het horizontale deel van de achterdeur, zeg maar het stripje boven de nummerplaat waar de verlichting inzit. De camera kijkt dan naar beneden.
De camera is dan volkomen onzichtbaar, tenzij je op je knieën gaat zitten of de achterdeur openzet
Dat zwarte oog zie je niet, want de camera zit bij deze oplossing in het horizontale deel van de achterdeur, zeg maar het stripje boven de nummerplaat waar de verlichting inzit. De camera kijkt dan naar beneden.
De camera is dan volkomen onzichtbaar, tenzij je op je knieën gaat zitten of de achterdeur openzet

S70 TDI 1998
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
-
- 4th Gear member
Hallo,Darmee schreef:pure,
Kun je er een foto van maken?
Alvast bedankt
- Darmee
- 2nd Gear member
Lemmer,
Ik zal morgen wat foto's maken en uploaden
Ik zal morgen wat foto's maken en uploaden
S70 TDI 1998
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
- MM
- 2nd Gear member
Ha,ha, ik heb ook al een paar maanden die camera los in de kofferbak liggen!
Ik heb eens gezien op het forum dat iemand een tweede plaatje aan de trekhaak gemaakt heeft waarin de camera gemonteerd is. Dat was ook mijn plan, maar ja, tijd...........
Ik heb eens gezien op het forum dat iemand een tweede plaatje aan de trekhaak gemaakt heeft waarin de camera gemonteerd is. Dat was ook mijn plan, maar ja, tijd...........
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ben zeer benieuwd naar deze oplossing. Maakt eigenlijk in één klap je achteruitrijsensoren overbodig 
Welke camera gebruik je eigenlijk, zie er drie staan op de site van Bob.

Welke camera gebruik je eigenlijk, zie er drie staan op de site van Bob.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Darmee
- 2nd Gear member
Hier zijn de foto's van de camera. De camera is afkomstig van Bob Volvo Tech evenals het boortje voor het gat. Volgens Bob kan de camera op twee plaatsen: naast de nummerplaat-verlichting (zoals op de foto's) of in de spoiler. Voor dat laatste moet je de vaardigheden van een micro-chirurg hebben (misschien kent Hans er een?).
Foto 1: dit is wat je ervan ziet: niets
Foto 2 en 3: van onderen gefotografeerd. Het camera'tje is het rondje rechts van de verlichting.
Foto 4: dit zie je op het scherm: een stukje nummerplaat, een stukje achterbumper, de kogel van de trekhaak en een stukje straat
Foto 1: dit is wat je ervan ziet: niets
Foto 2 en 3: van onderen gefotografeerd. Het camera'tje is het rondje rechts van de verlichting.
Foto 4: dit zie je op het scherm: een stukje nummerplaat, een stukje achterbumper, de kogel van de trekhaak en een stukje straat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S70 TDI 1998
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Netjes! Hij spiegelt het beeld hé?
Ik ken zeker een micro-chirurg maar die blijft van mijn auto af
De oplossing is mooi. Misschien als je 'm iets verder naar achteren plaatst je zelfs de hoeken van de bumper zou kunnen zien. Dat zou natuurlijk het mooist zijn.
Is dit die 125 Dollar camera?
Ik ken zeker een micro-chirurg maar die blijft van mijn auto af

De oplossing is mooi. Misschien als je 'm iets verder naar achteren plaatst je zelfs de hoeken van de bumper zou kunnen zien. Dat zou natuurlijk het mooist zijn.
Is dit die 125 Dollar camera?
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Darmee
- 2nd Gear member
Het is inderdaad de 125 camera en hij spiegelt. Dat went snel.
Ik weet niet of er genoeg ruimte is om hem verder naar achteren te plaatsen; je zou dat moeten passen met het camera'tje.
Midden in die cirkel zit een centreerpunt; daar heb ik de boor ingezet om het risico van een wegdansende boor te voorkomen.
Nog twee tips:
- laat de RTI konstant aan staan; anders moet je bij het achteruit inparkeren telkens wachten tot het scherm omhoog gekomen is. Zie je ook altijd waar de files staan
- als je een automaat hebt, vraag Bob dan om de speciale software versie voor de Imiv. Die heeft een vertraging waardoor de camera niet wordt ingeschakeld als je van P naar D schakelt (en dus langs R gaat).
Succes
Ik weet niet of er genoeg ruimte is om hem verder naar achteren te plaatsen; je zou dat moeten passen met het camera'tje.
Midden in die cirkel zit een centreerpunt; daar heb ik de boor ingezet om het risico van een wegdansende boor te voorkomen.
Nog twee tips:
- laat de RTI konstant aan staan; anders moet je bij het achteruit inparkeren telkens wachten tot het scherm omhoog gekomen is. Zie je ook altijd waar de files staan

- als je een automaat hebt, vraag Bob dan om de speciale software versie voor de Imiv. Die heeft een vertraging waardoor de camera niet wordt ingeschakeld als je van P naar D schakelt (en dus langs R gaat).
Succes
S70 TDI 1998
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Oké. En kon je die camera zonder meer op je IMIV inpluggen?
Denk dat ik 'm dadelijk even ga bestellen.
Denk dat ik 'm dadelijk even ga bestellen.
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
Ziet er idd heel mooit uit.
Als je de camera in de spoiler bevestigd, heb je waarschijnlijk wel de hoeken van de bumper er op.
De vraag is of de spoiler wel hol is, waardoor dit kan.
Waarom zou je hier trouwens een micro-chirurg voor nodig hebben?
Als je de camera in de spoiler bevestigd, heb je waarschijnlijk wel de hoeken van de bumper er op.
De vraag is of de spoiler wel hol is, waardoor dit kan.
Waarom zou je hier trouwens een micro-chirurg voor nodig hebben?
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dat is een heeeeeel klein chirurgje
Die kan er dan inkruipen.
Denk niet dat je het voor elkaar krijgt om 'm daar in te bouwen.
Op de site van Volvotech zit ie in de auto aan het plastic van de achterklep

Denk niet dat je het voor elkaar krijgt om 'm daar in te bouwen.
Op de site van Volvotech zit ie in de auto aan het plastic van de achterklep
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Voor alle chirurgen onder ons 
- Deze cam (zoals hierboven) inbouwen in de spare-ruimte voor het slot is het beste. (lees eenvoudigste)
- je kunt hier echter het beste een schuin afgesneden stuk rubber (rond, om de camera heen) nog aan toevoegen zodat je gecentreerd op de trekhaak kijkt en ineens veel meer beeld hebt.
- Hij past echter ook in je spoiler, maar daar heb je echt even tijd, energie en vaste hand voor nodig. Je beeld is dan wel completer.
Huidige camera's zijn iets beter (ipv 110 graden 170 graden beeldhoed) en kunnen bij de V70 IN de auto gemonteerd worden.
Je mist dan de laatste paar centimeter van je bumper, maar overziet tot 10 meter achter en een flink stuk naast je auto, wat er gebeurt.

- Deze cam (zoals hierboven) inbouwen in de spare-ruimte voor het slot is het beste. (lees eenvoudigste)
- je kunt hier echter het beste een schuin afgesneden stuk rubber (rond, om de camera heen) nog aan toevoegen zodat je gecentreerd op de trekhaak kijkt en ineens veel meer beeld hebt.
- Hij past echter ook in je spoiler, maar daar heb je echt even tijd, energie en vaste hand voor nodig. Je beeld is dan wel completer.
Huidige camera's zijn iets beter (ipv 110 graden 170 graden beeldhoed) en kunnen bij de V70 IN de auto gemonteerd worden.
Je mist dan de laatste paar centimeter van je bumper, maar overziet tot 10 meter achter en een flink stuk naast je auto, wat er gebeurt.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Maar Bob, ik begrijp dus dat ik met een montage in de achterklep zoals hierboven beschreven ik een nog beter beeld kan halen met mijn XC70.
Door de camera dus wat schuiner te plaatsen.
Door de camera dus wat schuiner te plaatsen.
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dag Hans,
Inderdaad, dat klopt.
Stel je een flens voor met een verschil in dikte (links bijv 2 mm, rechts 5mm)
Groet
Bob
Inderdaad, dat klopt.
Stel je een flens voor met een verschil in dikte (links bijv 2 mm, rechts 5mm)
Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Bob, kun je wellicht een how-to met plaatjes maken?
De mijne ligt ook nog steeds in de kast
De mijne ligt ook nog steeds in de kast

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70