iemand ervaring met lek-stop voor koelsysteem?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Heeft iemand ervaring met lek-stop voor het koelsysteem?

Ik vermoed dat ik een lekke verwarmingsradiateur heb. symptomen: een keer per 2 weken wat koelwater bijvullen, niet veel, maar dit hoort niet natuurlijk; en verder: heel subtiele koelwaterlucht bij het gebruik van de ventilatie, nauwelijks merkbaar, maar wel aanwezig.

(oorzaak: vermoedelijk omdat afwatering van de airco ooit een periode dicht heeft gezeten -> corrosie door aanwezigheid van water in het ventilatiesysteem. airco verdamper is ook niet 100% dicht meer.)

Nu, wat zijn de resultaten van lekstop voor het koelsysteem? Wel of niet verantwoord om het te gebruiken?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Een 2e handse radiateur kost gemiddeld 20 euro.
De meesten vindne het niets om spul erin te gooien meen ik.
Ik ben er ook geen voorstander van.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In principe zou ik het alleen gebruiken in noodgevallen. Het is een lapmiddel, ik gooi het achterin de auto mocht er een vakantielek ontstaan. Ze geven aan dat het voor een jaartje dicht. Met mijn ouwe trouwe Toyotaatje heb ik ooit ruim 2 jaar rondegreden met lekstop vanwege een lekke radiateur. Toen ik hem uiteindelijk naar de sloop bracht lekte die nog steeds niet. Je kan het erin gooien, maar het is geen garantie dat ie ook 2 jaar dicht in jouw geval!
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dank voor de reacties.
maar heeft het spul ook nadelige consekwenties?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

bars leaks is erg goed.
Maar ja , uiteindelijk heb ik ook een sloopradiateur opgezocht , nee .... op moeten zoeken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

volgens mij is het hier meer de kachelraditor/teur die lek is. Dat is nog wel een aardigklusje, een keer proberen kan geen kwaad.
Wel een vloeibaregebruiken en geen pil oid.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

het wordt pas echt erg als er koelvloeistof condenseert tegen de binnenkant van je ramen, dat ontwasem je ook niet meer weg..... ik heb het meegemaakt, opeens ramen beslagen en wou niet weg. veeg over het raam en lekker likken. zoet, de smaak van koelvloeistof. was blij dat ik in tussenstop een rol keukenpapier mee kon krijgen, heb behoorlijk geveegd..... reparatie bij dealer loopt aardig in kosten maar dan wordt het wel weer goed gedaan. succes met beslissing nemen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Bij mijn 460, B20F, lekte de pakking in de thermostaat. Een rubber ring van 2x niks. Was alleen zichtbaar bij gasgeven. Koelvloeisof lekte op de warme motor en dit was ook soms binnen te ruiken.
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Voor nood zou je het kunnen gebruiken, maar ben er zelf geen voorstander van. Geeft toch vaal achteraf meer problemen op dan voordelen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als het in staat is om een lek te dichten is het ook in staat om het koelsysteem te verstoppen. Misschien wat kort door de bocht, maar zo denk ik persoonlijk over dat spul. Ik zou er toch een andere radiateur in (laten) zetten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Mee eens
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
SRG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.01.2009 - 09:25
Locatie: Heerhugowaard

maar hoe weet je of die andere radiator wel goed is?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Af laten persen om te zien of die niet lek is. Dat is de beste methode. Of visueel inspecteren op groene aanslag of slechte plekken.
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

was ooit eens in een ford falcon '79 gestrand in de outback van Australie met een lekke radiator. Geloof het of niet maar een ei in de radiator heeft toen uitkomst geboden! ik moest nog 300 km naar het dichtbijzijnste dorpje en de radiator heeft die afstand niet meer gelekt!

zou ik overigens alleen in nood proberen, anders gewoon een sloopradiator ophalen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Worden regelmatig splinternieuwe aangeboden op MP voor spotprijsjes !
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

jerryx schreef:was ooit eens in een ford falcon '79 gestrand in de outback van Australie met een lekke radiator. Geloof het of niet maar een ei in de radiator heeft toen uitkomst geboden! ik moest nog 300 km naar het dichtbijzijnste dorpje en de radiator heeft die afstand niet meer gelekt!

zou ik overigens alleen in nood proberen, anders gewoon een sloopradiator ophalen.
Klopt, komt door het eiwit dat hard wordt. Heb je een open koelsysteem met een dop op de radiateur, kun je het daar ingooien en hopen dat het meteen hecht. Met een gesloten koelsysteem zoals in deze motoren, heb je een grotere kans dat het eiwit al hard is voor het de radiateur bereikt of gewoon al te veel verdund is.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

En dat spul wordt zwart, dus je reservoir wordt zwart van kleur, alle slangen etc. Geen aanrader, alleen in geval van nood. En dan vooral als je in de middle of nowhere zit. Bel toch liever de ANWB dan dat ik van die rotzooi in mijn systeem gooi.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”