Ik heb het volgende probleem met mijn ruitenwissers van de volvo 440. Het probleem is als volgt ontstaan. Ik wilde mijn voorruit sproeien, normaalgesproken trek je hendel naar achter je sproeit wat en de ruitenwissers gaan 3 keer op en neer en vanzelf weer uit. Echter deze keer bleef de sproeier actief en de ruitenwissers bleven maar wissen. Met geen mogelijkheid waren ze meer uit te krijgen. Op dat moment opgelost door de zekering er uit te halen. Vervolgens op rustig moment probleem proberen op te lossen. Dit is me tot nu toe niet gelukt.
Het volgende heb ik reeds gedaan. Ik heb de ruitenwisselaar schakelaar vervangen door een 2de handse. Probleem blijft. Ik heb het relais 3-19 voorruitewisser/sproeier relais vervangen. Probleem blijft.
De volgende situaties doen zich voor. Relais voorruitewisser/sproer 3-19 is aanwezig. Ruitenwissers gaan niet uit. Staan altijd in normale stand, snelle stand is wel in te schakelen. Daarnaast zijn de koplampruitenwissers ook actief (hoewel die na een tijd uitgaan). Echter in een door mij onbekende situatie komt het af en toe voor dat ze wel normaal werken. Interval doet het, normaal en snel ook. Op het moment echter dat ik sproei gaan ze niet meer uit. Als ik het relais 3-19 weg neem doet interval het niet, koplampwissers ook uit, sproeien kan niet. Echter normale en snelle stand gaan wel. Alleen bij uitschakelen van normale/snelle stand blijft ruitenwisser direct staan en keert niet terug naar ruststand.
Ik heb echt geen idee meer waar het aan kan liggen. Zowel schakelaar en relais heb ik vervangen. Iemand een idee? Mocht er meer info nodig zijn, just ask.
Alvast bedankt
Ruitenwisserprobleem 440
-
- 3rd Gear member
Het kan wellicht zijn dat het aan de ruitenwissermotor zelf ligt.
(Als je het relais en de stuurschakelaar al vervangen hebt)
(Als je het relais en de stuurschakelaar al vervangen hebt)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 1st Gear member
ja, dat zou kunnen. Echter het komt af en toe voor dat het gewoon werkt zoals het hoort. Totdat ik de sproeier weer gebruik. Ik heb dan interval, normaal en snel wissen met automatisch terug in nulstand. Kortsluiting? Ik heb de elektrische schema's bekeken, maar die wijk af van wat ik in de auto aantref. Het koplampsproeier/wisser relais ontbreekt geheel. Die dingen staan nu dus constant aan :S
-
- 1st Gear member
nog meer raadsel/info. Net geprobeerd wat door te meten aan bekabeling, maar niet te doen in het donker. Ik ben wel achter iets anders raars gekomen. Normaal kun je als je ruitenwisser in interval staat tussendoor één keer wissen door de schakelaar omhoog te drukken (geen klik), dit is ook mogelijk als je hem uit de nulstand omlaag druk (zonder klik). Als ik dit nu doe gaat de ruitenwissen juist uit. tot ik weer los laat dan gaat ie weer. Het lijkt wel omgekeerde wereld :S Iemand al een idee?
-
- 1st Gear member
Ik heb de ruitenwisserschakelaar (Ik neem aan dat je hier de hendel naast het stuurwiel bedoelt) reeds vervangen door een 2de handse, dat loste het probleem niet op. Daarnaast heb ik het ruitenwisser/sproeier relais 3-19/wit vervangen (ook door 2de handse). Ook dat dat heeft niks opgelost. Zie ik nog een relais/schakelaar over het hoofd?
Maar idd iets blijft er hangen. Ruitenwissers, voorruitsproeiers, koplampruitenwissers staan allen constant aan, als ik Relais 3-19 gewoon op z'n plek heb zitten.
Als ik Relais 3-19 (uit me hoofd aangeduid met "J") wegneem staat koplampruitenwisser aan, voorruitwisser uit, voorruitsproeier staan aan of uit (ik heb de pomp hier van afgekoppeld op het moment, dus ik weet niet of deze aan of uit staat in deze situatie). Ik kan dan met schakelaar normaal of snel ruitenwissen. Echter op moment dat ik schakelaar naar "0"-stand breng stop de ruitenwisser direct (kan dus ook halverwege ruit zijn).
Maar idd iets blijft er hangen. Ruitenwissers, voorruitsproeiers, koplampruitenwissers staan allen constant aan, als ik Relais 3-19 gewoon op z'n plek heb zitten.
Als ik Relais 3-19 (uit me hoofd aangeduid met "J") wegneem staat koplampruitenwisser aan, voorruitwisser uit, voorruitsproeier staan aan of uit (ik heb de pomp hier van afgekoppeld op het moment, dus ik weet niet of deze aan of uit staat in deze situatie). Ik kan dan met schakelaar normaal of snel ruitenwissen. Echter op moment dat ik schakelaar naar "0"-stand breng stop de ruitenwisser direct (kan dus ook halverwege ruit zijn).
-
- 1st Gear member
Daar was ik gisteren al mee begonnen. Conclusie is dat naar mijn idee mijn schakelaar in orde is, het relais ook (ik heb er drie, dus lijkt me sterk, dat ze alle drie kapot zijn) Dus ik vrees ook dat het aan de bekabeling ligt. Ik heb vandaag en start gemaakt met het doormeten en ik denk dat ik ook het probleem gevonden heb. Ik neem aan dat je de elektrische schema's hebt, kijk anders op: http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... chting.bmp
ik heb het volgende doorgemeten. De stekker die naar mijn ruitenwisserschakelaar gaat. Hier heb ik 12V op kabel 29 (blauw/wit) staan, wat logisch is. Echter er staat ook 12V op 26 (wit/groen). Dit is volgens mij niet juist. Kan iemand zeggen of mijn conclusie juist is? Dit verklaart wel waarom mijn ruitensproeiers en koplampsproeiers constant aan staan. Deze kabel gaat namelijk naar beide relais toe en stuurt deze dus aan. Nu zit ik echter met het probleem, waar zit deze storing?
Wat het kan zijn dat het koplampsproeier relais kapot is en er daardoor altijd 12V op kabel 26 (wit/groen) staat. Echter waar zit dit relais? Volgens mijn vraagbaak in de driehoekige doos. Niet dus, daar zit een mooi gat waar dit relais zou moeten zitten. Dit kan 3 dingen beteken.
1. voor mijn model volvo 440 (uit julie 95) is het elektrisch schema anders en is er geen relais meer hiervoor
2. het relais bevindt zich ergens anders?
3. iemand heeft lopen hobbyen en het relais weggenomen en bekabeling omgelegd. Dit is aannemelijk want de bout waarmee de relais doos vast zit is behoorlijk beschadigd.
Kan iemand mij de 2 iets over de eerste 2 opties zeggen? zodat ik kan achterhalen of het probleem daar zit?
Ik vrees echter dat ik een deel van de kabelboom moet door lopen. Om te beginnen direkt bij mijn relais. Weet iemand hoe je hier het beste bij kan komen? Ik heb geprobeerd de relais doos los te schroeven en deze uit zijn sponing te wurmen zodat ik de onder kant/aansluitingen kan nalopen. Dit lukte in de korte tijd die ik had niet. Is dit echter wel de juiste weg?
Eniewee als iemand nog ideeen heeft hoor ik dat graag.
ik heb het volgende doorgemeten. De stekker die naar mijn ruitenwisserschakelaar gaat. Hier heb ik 12V op kabel 29 (blauw/wit) staan, wat logisch is. Echter er staat ook 12V op 26 (wit/groen). Dit is volgens mij niet juist. Kan iemand zeggen of mijn conclusie juist is? Dit verklaart wel waarom mijn ruitensproeiers en koplampsproeiers constant aan staan. Deze kabel gaat namelijk naar beide relais toe en stuurt deze dus aan. Nu zit ik echter met het probleem, waar zit deze storing?
Wat het kan zijn dat het koplampsproeier relais kapot is en er daardoor altijd 12V op kabel 26 (wit/groen) staat. Echter waar zit dit relais? Volgens mijn vraagbaak in de driehoekige doos. Niet dus, daar zit een mooi gat waar dit relais zou moeten zitten. Dit kan 3 dingen beteken.
1. voor mijn model volvo 440 (uit julie 95) is het elektrisch schema anders en is er geen relais meer hiervoor
2. het relais bevindt zich ergens anders?
3. iemand heeft lopen hobbyen en het relais weggenomen en bekabeling omgelegd. Dit is aannemelijk want de bout waarmee de relais doos vast zit is behoorlijk beschadigd.
Kan iemand mij de 2 iets over de eerste 2 opties zeggen? zodat ik kan achterhalen of het probleem daar zit?
Ik vrees echter dat ik een deel van de kabelboom moet door lopen. Om te beginnen direkt bij mijn relais. Weet iemand hoe je hier het beste bij kan komen? Ik heb geprobeerd de relais doos los te schroeven en deze uit zijn sponing te wurmen zodat ik de onder kant/aansluitingen kan nalopen. Dit lukte in de korte tijd die ik had niet. Is dit echter wel de juiste weg?
Eniewee als iemand nog ideeen heeft hoor ik dat graag.
-
- 1st Gear member
Zo het probleem is "opgelost". Na doormeten was het duidelijk dat er 12V stond op een draad waar dit niet hoorde. Mijn vermoeden dat die bij de koplampen-koplampsproeiers/wissers zat was juist. Heb de koplampwisser afgekoppeld en probleem was verholpen. m.a.w. een van de koplampwissers is waarschijnlijk kapot.
Aangezien ik toch de linkerkoplamp open moet maken om de reflector vast te zetten ga ik waarschijnlijk meteen die koplampsproeiers uitbouwen. Ik ben hier gisteren mee bezig geweest, dan stuit ik echter op een probleem. Hoe krijg ik de koplamp los?
Heb de afdekplaat boven mijn radiator verwijderd. De 2 schroeven aan bovenkant van de koplampunit, de schroef aan de binnenkant (radiator kant). Voor de rest zag ik geen schroeven. Echter hij zit nog wel vast. Zit er ergens nog een schroef die ik over het hoofd zie?
Aan het koplampwissertje zit een moer aan de voorkant (de draai-as). Deze verwijderd, maar dan zit mijn wisserje nog vast. Is dit wel de methode om de koplampwisser te verwijderen?
Aangezien ik toch de linkerkoplamp open moet maken om de reflector vast te zetten ga ik waarschijnlijk meteen die koplampsproeiers uitbouwen. Ik ben hier gisteren mee bezig geweest, dan stuit ik echter op een probleem. Hoe krijg ik de koplamp los?
Heb de afdekplaat boven mijn radiator verwijderd. De 2 schroeven aan bovenkant van de koplampunit, de schroef aan de binnenkant (radiator kant). Voor de rest zag ik geen schroeven. Echter hij zit nog wel vast. Zit er ergens nog een schroef die ik over het hoofd zie?
Aan het koplampwissertje zit een moer aan de voorkant (de draai-as). Deze verwijderd, maar dan zit mijn wisserje nog vast. Is dit wel de methode om de koplampwisser te verwijderen?
-
- 1st Gear member
Waar?
moet ik die van de achterkant van de bumper los maken of?
Koplamp los heb ik ook wel, maar na het losmaken van de 3 schroeven zit ie ergens nog vast zoals het voelt en die verbinding zie ik zo snel niet (was ook al aan het schemeren toen).

Koplamp los heb ik ook wel, maar na het losmaken van de 3 schroeven zit ie ergens nog vast zoals het voelt en die verbinding zie ik zo snel niet (was ook al aan het schemeren toen).
- dr hilus
- 2nd Gear member
Om de koplamp los te krijgen moet je eerst het knipperlicht eruit halen. Die zit vast met een soort plastic veer/klem. Je haalt het los door de veer in te drukken en dan het knipperlicht voorzichtig naar voren te trekken.
Dan heb je zicht op het plastic sierstripje (waar de wisser op vast zit) net onder de koplamp. Die zit met twee van die klemmen vastgeklikt. Als je dat stripje verwijderd, heb je zicht op de 2 onderste schroeven van de koplamp.
Tenminste, zo is de situatie bij mijn koplampwisserloze 96-er 460. Mogelijk is jou koplamp nog net van een model eerder, en is de procedure dus net iets anders.
Succes!
Dan heb je zicht op het plastic sierstripje (waar de wisser op vast zit) net onder de koplamp. Die zit met twee van die klemmen vastgeklikt. Als je dat stripje verwijderd, heb je zicht op de 2 onderste schroeven van de koplamp.
Tenminste, zo is de situatie bij mijn koplampwisserloze 96-er 460. Mogelijk is jou koplamp nog net van een model eerder, en is de procedure dus net iets anders.
Succes!
-
- 1st Gear member
Aha kijk das nuttige info. Ik zal morgen eens gaan kijken, hoe het knipperlicht precies vastzit en dan hopelijk de koplamp uitbouwen.
Het sierstripje waar je het over hebt is wel het stripje waar de koplampruitenwisser doorheen komt. Heb dus het idee dat ik hier ook wat mee moet doen alvorens ik de strip kan wegnemen. Misschien kan iemand mij helpen die ook koplampsproeiers heeft. Ik heb het idee dat je het moertje aan het uiteinde van de uitstekende as los maakt en dan de ruitenwisser van de as trekt. Dit zit bij mij echter goed vast, dus ik weet het niet zeker. Niet dat ik dadelijk nog wat mol
Het sierstripje waar je het over hebt is wel het stripje waar de koplampruitenwisser doorheen komt. Heb dus het idee dat ik hier ook wat mee moet doen alvorens ik de strip kan wegnemen. Misschien kan iemand mij helpen die ook koplampsproeiers heeft. Ik heb het idee dat je het moertje aan het uiteinde van de uitstekende as los maakt en dan de ruitenwisser van de as trekt. Dit zit bij mij echter goed vast, dus ik weet het niet zeker. Niet dat ik dadelijk nog wat mol

-
- 1st Gear member
Dr Hilus,
knipperlicht was inderdaad zo uit te "bouwen". De plastic klemmen voor de strip had ik al gevonden. Maar het probleem is nu dat de uitgaande as van de koplampwissers door deze strip heen gaat.
Nu zegt mijn gevoel en WB-achtergrond dat ik het wissertje van deze as moet halen (eerst moertje verwijderen natuurlijk), waarna ik de strip over het asje kan verwijden. Daarna koplamp los schroeven en dan zal hier onder wel het koplampwisser motortje zitten. Nu komt het probleem. Het wissertje zit muurvast op de as. Klopt het wel dat ik het wissertje van de as moet halen? Zo ja weet iemand een manier om het zo te doen dat ik het nog een beetje heel houdt
knipperlicht was inderdaad zo uit te "bouwen". De plastic klemmen voor de strip had ik al gevonden. Maar het probleem is nu dat de uitgaande as van de koplampwissers door deze strip heen gaat.
Nu zegt mijn gevoel en WB-achtergrond dat ik het wissertje van deze as moet halen (eerst moertje verwijderen natuurlijk), waarna ik de strip over het asje kan verwijden. Daarna koplamp los schroeven en dan zal hier onder wel het koplampwisser motortje zitten. Nu komt het probleem. Het wissertje zit muurvast op de as. Klopt het wel dat ik het wissertje van de as moet halen? Zo ja weet iemand een manier om het zo te doen dat ik het nog een beetje heel houdt

-
- 3rd Gear member
Ik heb zelf koplampwissers ingebouwd:)
Als je dat wisser eraf wild halen met die beugel.
Dan moet idd dat moertje eraf en moet je het voorzichtig lostrekken,beetje heen en weer wrikken,schiet meestal zo los.
De motor zelf van de wisser zit met 2 boutjes vast,die zie je zo zitten.
Als je dat wisser eraf wild halen met die beugel.
Dan moet idd dat moertje eraf en moet je het voorzichtig lostrekken,beetje heen en weer wrikken,schiet meestal zo los.
De motor zelf van de wisser zit met 2 boutjes vast,die zie je zo zitten.