V70 op aardgas

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
pnauta
1st Gear member

Ik heb donderdag een V70 2.4 Bi Fuel CNG (dus aardgas) uit 2001 gekocht. Er staat nu 208 000 op de teller. Ik was €6.500 kwijt, en vervolgens 1.900 bij de BPM. Ik was eerst op zoek naar een Bi Fuel met LPG maar wat onderzoek leerde dat vanaf 1 april de wegenbelasting wordt verlaagd van het niveau van LPG naar die van benzine. Mijn auto is gewogen en kwam op 1640 kg uit, dus ga ik 912 euro betalen en toch 0.72 per kilo aardgas. Kortom, behalve de kleine actieradius (250km per 18 kg gas) zie ik de nadelen nog niet en betaal ik voor alle op gas gereden kilometers de helft dan voor de benzine kilometers. Er zit een CNGnet pomp op 10 kilometer afstand.

Nog iets over het importproces: ik kreeg de indruk dat het wel meerwaarde had om een importbedrijf in de arm te nemen, maar achteraf viel dat reuze tegen. Ik had mijn auto van een particulier gekocht. Omdat hij verder in prima staat is, heb ik hem op BPM korting laten waarderen. Dan valt het tegen wat een taxateur voor je kan doen. Ik denk dat deze bedrijven wel degelijk zin hebben maar in deze prijsklasse ben ik blij dat ik het zelf maar heb gedaan.

De vorige eigenaar heeft voor me 5 dagen platen geregeld (die morgen aflopen). Donderdagavond gehaald in Duitsland, naar Hengelo gereden en bij mijn broer overnacht, en om 8 uur de volgende morgen stond ik zonder afspraak bij de RDW in Almelo. Om 8:15 was ik aan de beurt. De RDW en APK duurde wat langer dan gebruikelijk, maar viel alleszinds mee. De keurmeester was verrast door de type die hij nog nooit had gezien: toen hij het typenummer intypte in zijn database, bleek die niet bekend. Toen ging hij de gegevens ophalen in een EU database, en bleek dat er een KS in de nummer staat, wat "kleine serie" betekent. Dat kent men in NL niet, en daarom had ik binnen no time alle collega's onder de motorkap kijken en er werd een foto van gemaakt. In de baan naast mij stond een Maserati, maar die had geen bekijks. Na de APK wat ook geen punt was (was al door de TuV gekeurd) kon ik naar de douane. Die meneer ontdekte natuurlijk nog wat opties die niet standaard waren (ik wist eerlijk gezegd niet precies wat standaard was en wat niet), dus was ik 1900 ipv 1800 euro kwijt aan BPM. Ik stond om 10:30 weer buiten, alles geregeld.

De verkoper wist me ook nog een document te geven waarin staat dat zo lang de 5 dagen platen geldig zijn, je er gewoon in NL mee mag rijden. Dat doe ik dan ook, te meer omdat alles al rond is. Morgen lopen ze af, en de RDW stuurt binnen 4 dagen mijn kentekenbewijs op, zodat ik dan platen kan laten maken. Vanaf maandag staat de auto gewoon geparkeerd voor mijn deur, kijken of dat goed gaat en anders hoor ik het wel.
vin940
4th Gear member

Succes en plezier ermee
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

7th Gear member

Mooi! Ben benieuwd hoe de auto bevalt! Succes en veel plezier ermee!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
pnauta
1st Gear member

Bedankt.

De auto rijdt prima. Ik heb wel de ervaring opgedaan dat ik moet starten op benzine, want als ik start op gas, valt die bij het te laconiek optrekken ineens uit. Maar goed, dat lijkt me niet echt verrassend. Stationair draaien is heel strak, en verder niets aan te merken op het rijden. Verder trilden de winterbanden redelijk, zodat ik vrijdagavond gelijk de zomerbanden eronder heb gezet. Die lopen heel soepel en een stuk stiller. Die zijn toevallig gemonteerd op dezelfde velgen als van Thijs zo te zien, hoe heten die eigenlijk? Ook zilver metallic nog eens.

Groeten,

Peter
Gast

Veel plezier er mee.
Nu willen wij ook graag wat foto's van het Necam aardgas systeem. :P
pnauta
1st Gear member

Ik zal zeker foto's maken wanneer ik in de gelegenheid ben. Voorlopig was ik nog aan het genieten en heb nog niet eens alle handleidingen doorgekeken. Mijn vrouw heeft er net voor het eerst in gereden, en dat was wel even schrikken na haar Suzuki Alto uit 1989 :-)

Zijn er nog andere aardgasrijders gesignaleerd, of ben ik de eerste met een Bi Fuel CNG?
V70 '01 2.4 Bifuel CNG Zilver op Mimas velgen
draagarmen, stuurkogel, distributieriem en spanrollers, waterpomp, bovenste motorsteun vervangen, Marelli ACTronics revisie gedaan.
vin940
4th Gear member

Zo dat is van mini naar maxi hahahaha (psssss ik laat mijn vrouw nooit rijden) heb haar gewoon een eiegen auto gegeven. Hoef je ook nooit stoelen te verstelen etc, nogmaals veel plezier ermee
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

2nd Gear member

Leuk verhaal.

Heb er zelf ook aan zitten denken omdat hier in Arnhem ook een Aardgasstation schijnt te zijn.
Heb vanwege het afwijkende een benzine-V70 gekocht ...
V70n T5 bj 2000
Thijs
7th Gear member

Jaja, een T5 is idd afwijkend ja!! Haha :signlol:
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Gast

pnauta schreef:Zijn er nog andere aardgasrijders gesignaleerd, of ben ik de eerste met een Bi Fuel CNG?
Ze zijn er wel (ook al eens onder de kap gekeken), maar of ze op dit forum zijn........?
Opzich maakt het niet zoveel uit, na de drukregelaar is gasinstallatie gelijk aan de BiFuel LPG.
En daar is hier heel veel ervaring mee. :wink: Zie BiFuel topic.

Als tip wil ik je wel even het volgende meegeven: controleer je klepspeling.
Thijs
7th Gear member

Als tip wil ik je wel even het volgende meegeven: controleer je klepspeling

Goh, heb ik daar niet ook een hele discussie over gelezen? Dealers die vermelden dat er geen verstelbare kleppen zijn en dus niet gesteld hoeven te worden terwijl dit wel zo bleek te zijn?? :shock:
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

daar gaan we weer!
geen glans zonder wrijving
hadico
5th Gear member

In tegenstelling tot de standaart modellen heeft de 'echte' bifuel wel andere kleppen/zetels problemen hiermee zijn dan ook minimaal er is ook een aparte club van aardgas rijders een hiervan is een gele taxi welke in Almere rijdt probeer deze anders eens te contacten ,hij kan je alle ins en outs vertellen.
Kleppen zijn van het 'vaste' model dus moeten net als de benzine uitvoering normaal gesteld worden.

succes.
Gast

hadico schreef:In tegenstelling tot de standaart modellen heeft de 'echte' bifuel wel andere kleppen/zetels problemen hiermee zijn dan ook minimaal.
Ja, daarom heb ik bij mijn BiFuel ook bij ± 180.000 km de cilinderkop gereviseerd (lekke klep). :wink:
Ik had gewoon een pech auto. :P
hadico
5th Gear member

Aardgas of lpg dat scheelt ook nog en de kleppen moeten bij 180.000 gesteld worden ,gewoon vervangen mag natuurlijk ook :(
Gast

hadico schreef:,gewoon vervangen mag natuurlijk ook :(
Grappenmaker :P
Japjoy
Starter

Heb begin dit jaar ook een V70 CNG uit Duitsland gehaald. 2002 met 130000 op de teller. 9.500 betaald en bijna 2.400 aan de RDW. Mooie auto, alleen direct probleem met inspuiting van gas in een van de cilinders. Wordt binnenkort gerepareerd. Hij rijdt nu wel op gas alleen valt hij soms ineens uit. Benzine werkt wel prima. Bij mij start hij trouwens automatisch op benzine (knipperend knopje) en gaat na een tijdje over op gas.
Had bij de RDW in Amsterdam dezelfde ervaring trouwens als jij in Almelo. Niemand kende CNG en het type konden ze ook niet vinden. Uiteindelijk wel code H (aardgas) gekregen, maar RDW heeft het op deel I weer naar benzine gezet. Ondertussen hebben ze het wel goed gecorrigeerd.
Ben benieuwd of de wagen bij jou gewoon lekker blijft rijden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

CNG is hier nooit een succes geworden door de beroerde CNG infrastructuur en de geringe actieradius van CNG auto's, CNG is hier ooit wel gewoon geleverd geweest er is dus ook een typegoedkeuring voor
Volvo for life
jarno
2nd Gear member

Lijkt mij ook nog wel wat een Bi-Fuel CNG maar dan wel met een thuistap. 's nachts tanken en overdag goedkoop rijden.

Zijn er al meer ervaringen hier op het forum met CNG? Het blijft akelig stil...
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een thuistap moet aan een hinderwetvergunning voldoen, die wordt in een woonwijk niet meer afgegeven.
CNG werd hier ook vrijwel niet verkocht door de gebrekkige gasinfrastructuur en de de onwil van overheden om hier verbetering in aan te brengen
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”