Ik heb eindelijk het kentekenbewijs van de door mij vanuit Dubai geïmporteerde XC70-3.2 - MY08 ontvangen.
Tot mijn verbazing worden er afwijkende gewichten voor de massa rijklaar, het ledig voertuig en de maximum massa genoemd (resp. 1914 kg & 2220 kg).
Heeft er iemand een XC70 MY08 en kan mij vertellen wat er vermeld staat bij massa rijklaar, massa ledig voertuig en de toegestane maximum massa?
Import XC70 3.2 Summum - MY08 - Kentekenbewijs
Staat hier: http://www.volvocars.com/nl/All-Cars-MY ... hSpec.aspx
3.2 AWD (238 hp)
Leeggewicht 1724 kg
Totaalgewicht 2240 kg
Max. daklast 100 kg
Dus dit is een leuke voor de houderschapbelasting.
De gewichten die jij hebt staan zijn die mogelijk van de XC90?
3.2 AWD (238 hp)
Leeggewicht 1724 kg
Totaalgewicht 2240 kg
Max. daklast 100 kg
Dus dit is een leuke voor de houderschapbelasting.
De gewichten die jij hebt staan zijn die mogelijk van de XC90?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat is een nadeel van invoeren, daar wordt vaak het feitelijk gewogen gewicht genomen, of het wordt overgenomen van het buitenlandse kenteken waar de daar geldende rijklare massa wordt gezien als ledig gewicht.
Volvo for life
- Pejeb
- 1st Gear member
Mooie boel is dat, lijkt onderhand wel op pure willekeur :-x
Ik heb eens gekeken op de site van de RDW en met behulp van Google eens wat kentekens opgezocht en deze ingevoerd met als resultaat een hele andere uitkomst mbt de massa's van een XC70 Summum inclusief het maximum aanhangergewicht ongeremd....staat bij mij ook op 500 kg :?
Er zit al een email in de mailbox van de RDW en morgen ga ik er gelijk over bellen.
Ik heb eens gekeken op de site van de RDW en met behulp van Google eens wat kentekens opgezocht en deze ingevoerd met als resultaat een hele andere uitkomst mbt de massa's van een XC70 Summum inclusief het maximum aanhangergewicht ongeremd....staat bij mij ook op 500 kg :?
Er zit al een email in de mailbox van de RDW en morgen ga ik er gelijk over bellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-XC 2.4T Comfort 2001
XC70 3.2 Premium 2008
XC70 3.2 Premium 2008
- Pejeb
- 1st Gear member
En dit zijn de gegevens zoals die van mijn eigen auto bij de RDW in de database staan.
Wie het weet mag het zeggen :oops:
Wie het weet mag het zeggen :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-XC 2.4T Comfort 2001
XC70 3.2 Premium 2008
XC70 3.2 Premium 2008
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat gaat op voor hier typegoedgekeurde XC70's, een buitenlandse wordt individueel gewogen
Volvo for life
- Pejeb
- 1st Gear member
Opnieuw gewogen of niet, blijft nog steeds het verschil met de maximale massa van het voertuig (185 kg verschil met massa leeg voertuig vind ik ook nogal verbazend)...2 volwassenen en een paar kinderen en je bent klaar....kun je de boodschappen nog niet eens meenemen.
Blijft toch een vreemd verhaal, had er een Certificate of conformity bij waarin stond dat de auto voldeed aan alle europese eisen en gelijk was aan een volgens europese maatstafen gekeurde XC70 (met de wereld aan verwijzingen naar europese richtlijnen).
Ben benieuwd wat ik morgen te weten kom.
Blijft toch een vreemd verhaal, had er een Certificate of conformity bij waarin stond dat de auto voldeed aan alle europese eisen en gelijk was aan een volgens europese maatstafen gekeurde XC70 (met de wereld aan verwijzingen naar europese richtlijnen).
Ben benieuwd wat ik morgen te weten kom.
V70-XC 2.4T Comfort 2001
XC70 3.2 Premium 2008
XC70 3.2 Premium 2008
Ik heb ze nog niet zien wegen bij een import keuring.bart simpson schreef:dat gaat op voor hier typegoedgekeurde XC70's, een buitenlandse wordt individueel gewogen
Het gaat om het type dus type-keuring en die is in Europa gelijk.
Maar deze komt uit Dubai.................. zou daar de kneep zitten?
Hebben ze jouw XC70 gewogen bij de keuring?
Heb je hem zelf al eens gewogen?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Er is een fixed europees typegoedkeuringsgewicht voor een XC70, daarvan mag men een zeker percentage (door de verschillende fabrieksopties) afwijken, weeg je hem nu zal hij ook zonder meer afwijken van dat gewicht, onder andere al door brandstof en ruitensproeiervloeistof.
In b.v. Zweden weegt volgens het kenteken aldaar een auto wat hier het rijklare gewicht is (dus niet het ledige gewicht!) dat staat ook op het Zweedse kenteken maar wordt ook 1 op 1 overgenomen op het NL kenteken.
Dat je nu zo'n auto mogelijk voor wat minder geld gekocht hebt was doorgaans het probleem niet, dat de belastingdienst "uitglijd" op de vaststelling van nog verschuldigde BPM wordt zelfs zeer op prijs gesteld, maak hier dan ook niet zo'n "halszaak" van, je hebt geen origineel Nederlandse auto, dat blijkt hier dan ook uit
In b.v. Zweden weegt volgens het kenteken aldaar een auto wat hier het rijklare gewicht is (dus niet het ledige gewicht!) dat staat ook op het Zweedse kenteken maar wordt ook 1 op 1 overgenomen op het NL kenteken.
Dat je nu zo'n auto mogelijk voor wat minder geld gekocht hebt was doorgaans het probleem niet, dat de belastingdienst "uitglijd" op de vaststelling van nog verschuldigde BPM wordt zelfs zeer op prijs gesteld, maak hier dan ook niet zo'n "halszaak" van, je hebt geen origineel Nederlandse auto, dat blijkt hier dan ook uit
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
en dat heeft ook z'n charmebart simpson schreef:... je hebt geen origineel Nederlandse auto ...

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Pejeb
- 1st Gear member
Lekker verhaal zeg, dus omdat ik de auto uit Dubai gehaald heb moet ik er dus maar even geen 'halszaak' van maken. We hebben het hier wel over een in Zweden gefabriceerde XC70 (kan ook niet anders) die aan dezelfde normen voldoet dan de 'Nederlandse' XC70......bart simpson schreef:Er is een fixed europees typegoedkeuringsgewicht voor een XC70, daarvan mag men een zeker percentage (door de verschillende fabrieksopties) afwijken, weeg je hem nu zal hij ook zonder meer afwijken van dat gewicht, onder andere al door brandstof en ruitensproeiervloeistof.
Dat er marginale verschillen zitten in de gewichten zoals vermeldt op het kentekenbewijs OK...maar er zit ruim 350 kg verschil in wat de wagen volgens de wet zou mogen meenemen. Daar sta je dan straks bepakt en bezakt voor een vakantie bij een verkeerscontrole....en dan???
Moet ik dadelijk alle bagage uitladen en één van mijn kinderen of m'n vrouw op de parkeerplaats achterlaten om door te mogen rijden - de maximale belading van de auto staat nu op 306 kg - zou 661 kg moeten zijn.
Had je maar niet een auto in Dubai moeten kopen hoor ik je al zeggen.....neem nu maar van mij aan dat de onderste steen gewoon boven komt maar dat ik met de afwijkende vermeldingen op m'n kentekenbewijs niet akkoord ben dat moge duidelijk zijn.
Ben benieuwd of er meer eigenaren met een geïmporteerde Volvo tegen dit probleem aangelopen zijn na een keuring bij de RDW al dan niet in Lelystad.
V70-XC 2.4T Comfort 2001
XC70 3.2 Premium 2008
XC70 3.2 Premium 2008
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat is laatste dus niet zo, op veel fronten wijkt jouw XC70 af van een NL (als hij zelfde marktcode kende zou hij weer niet voldoen aan de eisen van Dubai)Pejeb schreef:We hebben het hier wel over een in Zweden gefabriceerde XC70 (kan ook niet anders) die aan dezelfde normen voldoet dan de 'Nederlandse' XC70......
Wens je oprecht sterkte bij de RDW, zo'n beetje de minst plooibare (en meest arrogante) overheidsinstelling die we kennen.
- Paul
- Geartronic member
Pejeb, is het je trouwens gelukt dat signaal weg te krijgen als je harder rijdt dan 120?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Nog een voorbeeld van verschillen in dezelfde auto's.
Auto's die bestemd zijn voor de USA hebben dezelfde brandstoftank als hier. Behalve ..... als ze naar Californie gaan. dan moet er een brandstoftank van metaal gemonteerd zijn.
En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.
Auto's die bestemd zijn voor de USA hebben dezelfde brandstoftank als hier. Behalve ..... als ze naar Californie gaan. dan moet er een brandstoftank van metaal gemonteerd zijn.
En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
haal de volgende XC70 3.2 net van de Zweedse RDW af:
Regnr: CDS140
Fabrikat: VOLVO XC 70
Färg: LBRUN Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2008 Fordonsslagsklass: I
Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 175,0
Effektnorm: SAE
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT
Tankvolym, liter: 70
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Krockkudde, främre passagerarplats: Ja
Skattevikt, kg: 1970
Tjänstevikt, kg: 1970
Totalvikt, kg: 2390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 420
Die weegt nog iets meer dan die uit Dubai (mag ook iets meer totaal wegen) maar is met 420kg belaadbaar gewicht ook klaar.
De basis voor het verkrijgen van een NL kenteken is in principe toch het registratiedocument van het land van herkomst, als de door jou genoemde getallen daar ook daadwerkelijk opstaan geef ik je zelfs helemaal geen kans bij de RDW voor een aanpassing.
Regnr: CDS140
Fabrikat: VOLVO XC 70
Färg: LBRUN Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2008 Fordonsslagsklass: I
Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 175,0
Effektnorm: SAE
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT
Tankvolym, liter: 70
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Krockkudde, främre passagerarplats: Ja
Skattevikt, kg: 1970
Tjänstevikt, kg: 1970
Totalvikt, kg: 2390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 420
Die weegt nog iets meer dan die uit Dubai (mag ook iets meer totaal wegen) maar is met 420kg belaadbaar gewicht ook klaar.
De basis voor het verkrijgen van een NL kenteken is in principe toch het registratiedocument van het land van herkomst, als de door jou genoemde getallen daar ook daadwerkelijk opstaan geef ik je zelfs helemaal geen kans bij de RDW voor een aanpassing.
- volvov70r
- 3rd Gear member
Hij is niet toevallig voorzien van kogelvrije deuren of andere rare opties die het gewicht nogal doen verhogen?
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
in Zweden is een gedifferentieerd gewicht niet echt van belang men kent voor zover ik weet mrb op basis van brandstof, niet van gewicht
Volvo for life
- Thijs
- 7th Gear member
Net als in Duitsland dan? Gewoon geen wegenbelasting maar duurdere brandstof(?) Dan maakt het gewicht idd niet uit..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
@Bart,
Hoe kan het dat er 246 kg verschil tussen dezelfde XC70 3.2?
50 kg verschil gaat er bij mij nog wel in, maar dit lijken wel 2 totaal verschillende auto's.
Terwijl je het verschil aan de buitenkant waarschijnlijk niet of nauwelijks ziet.
Zijn er misschien andere materialen of componenten gebruikt?
Of is de wijze van ledig gewicht vast stellen anders?
Hoe kan het dat er 246 kg verschil tussen dezelfde XC70 3.2?
50 kg verschil gaat er bij mij nog wel in, maar dit lijken wel 2 totaal verschillende auto's.
Terwijl je het verschil aan de buitenkant waarschijnlijk niet of nauwelijks ziet.
Zijn er misschien andere materialen of componenten gebruikt?
Of is de wijze van ledig gewicht vast stellen anders?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik denk dat voor Europa er sprake is van een verschillend begrip van "massa ledig voertuig", met volle tank, met bestuurder, etc.
Auto's van daarbuiten kennen inderdaad vaak afwijkende gewichten door afwijkende specs, dit kan een combi van beiden zijn
Auto's van daarbuiten kennen inderdaad vaak afwijkende gewichten door afwijkende specs, dit kan een combi van beiden zijn
Volvo for life